Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt

Kostnadskalkyler er et egnet verktøy for å måle ytelsen til infrastrukturprosjekter. Estimering av kostnader i tidligfasen av et prosjekt er imidlertid en krevende øvelse. Ved gjennomføring av typiske infrastrukturprosjekter er det å lande på budsjett fortsatt regnet som gullstandarden, når det komm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Øystese, Sindre
Other Authors: Lædre, Ola, Fürstenberg, David
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3033490
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3033490
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3033490 2023-05-15T15:45:23+02:00 Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt Øystese, Sindre Lædre, Ola Fürstenberg, David 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3033490 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:106833155:22534348 https://hdl.handle.net/11250/3033490 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-11-23T23:42:31Z Kostnadskalkyler er et egnet verktøy for å måle ytelsen til infrastrukturprosjekter. Estimering av kostnader i tidligfasen av et prosjekt er imidlertid en krevende øvelse. Ved gjennomføring av typiske infrastrukturprosjekter er det å lande på budsjett fortsatt regnet som gullstandarden, når det kommer til å måle prosjektets suksess. Hensikten med denne oppgaven er å synliggjøre hvilke effekter man kan hente ved å knytte modell opp mot kostnadskalkyler i typiske infrastrukturprosjekter. For å ikke gå for bredt ut er oppgaven avgrenset til å omfatte forprosjektfasen i store prosjekter som er omfattet av Statens Prosjektmodell (kostnad > 1000 mill. nok.). Det er også utelukket å undersøke andre beskrivelsessystemer enn NS 3420. Litteraturstudiet forsøker å belyse hvordan balanse mellom prosess, teknologi og mennesker er avgjørende for vellykket digitalisering. Det fremlegges hvordan man tradisjonelt har jobbet med mengdeuttak til kostnadskalkyler og i hvilken retning det går ved bruk av nye prosesser støttet av teknologiske verktøy. Utover litteraturstudien har det blitt utført en case-studie knyttet til kalkulasjonsmetodikk på Ny lufthavn Bodø-prosjektet, samt en rekke semistrukturerte dybdeintervjuer. Ny lufthavn Bodø-prosjektet er et stort infrastrukturprosjekt for Avinor. I dette prosjektet er det blant annet utført pilotøvelser knyttet til modellbaserte kostnadskalkyler i forprosjektfasen. Empirien i denne studien har blitt nøye utvalgt basert på oppgavens problemstilling med tilhørende underbyggende forskningsspørsmål. Som ferske resultater fra et reelt prosjekt anses empirien å være svært relevant for oppgaven. Denne studien viser at det er mange potensielle positive effekter ved innføring av modellbaserte kostnadskalkyler i forprosjektfasen. Ved bruk av modell vil man i større grad sikre 1:1-forhold mellom mengdeunderlag og kostnadselementer i kostnadskalkylen, noe som vil sikre økt kvalitet på dokumentasjonen. Man vil i større grad kunne bruke tid på kvalitetssikring fremfor manuelt repetitive ... Master Thesis Bodø Bodø NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description Kostnadskalkyler er et egnet verktøy for å måle ytelsen til infrastrukturprosjekter. Estimering av kostnader i tidligfasen av et prosjekt er imidlertid en krevende øvelse. Ved gjennomføring av typiske infrastrukturprosjekter er det å lande på budsjett fortsatt regnet som gullstandarden, når det kommer til å måle prosjektets suksess. Hensikten med denne oppgaven er å synliggjøre hvilke effekter man kan hente ved å knytte modell opp mot kostnadskalkyler i typiske infrastrukturprosjekter. For å ikke gå for bredt ut er oppgaven avgrenset til å omfatte forprosjektfasen i store prosjekter som er omfattet av Statens Prosjektmodell (kostnad > 1000 mill. nok.). Det er også utelukket å undersøke andre beskrivelsessystemer enn NS 3420. Litteraturstudiet forsøker å belyse hvordan balanse mellom prosess, teknologi og mennesker er avgjørende for vellykket digitalisering. Det fremlegges hvordan man tradisjonelt har jobbet med mengdeuttak til kostnadskalkyler og i hvilken retning det går ved bruk av nye prosesser støttet av teknologiske verktøy. Utover litteraturstudien har det blitt utført en case-studie knyttet til kalkulasjonsmetodikk på Ny lufthavn Bodø-prosjektet, samt en rekke semistrukturerte dybdeintervjuer. Ny lufthavn Bodø-prosjektet er et stort infrastrukturprosjekt for Avinor. I dette prosjektet er det blant annet utført pilotøvelser knyttet til modellbaserte kostnadskalkyler i forprosjektfasen. Empirien i denne studien har blitt nøye utvalgt basert på oppgavens problemstilling med tilhørende underbyggende forskningsspørsmål. Som ferske resultater fra et reelt prosjekt anses empirien å være svært relevant for oppgaven. Denne studien viser at det er mange potensielle positive effekter ved innføring av modellbaserte kostnadskalkyler i forprosjektfasen. Ved bruk av modell vil man i større grad sikre 1:1-forhold mellom mengdeunderlag og kostnadselementer i kostnadskalkylen, noe som vil sikre økt kvalitet på dokumentasjonen. Man vil i større grad kunne bruke tid på kvalitetssikring fremfor manuelt repetitive ...
author2 Lædre, Ola
Fürstenberg, David
format Master Thesis
author Øystese, Sindre
spellingShingle Øystese, Sindre
Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt
author_facet Øystese, Sindre
author_sort Øystese, Sindre
title Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt
title_short Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt
title_full Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt
title_fullStr Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt
title_full_unstemmed Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt
title_sort mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt
publisher NTNU
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3033490
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Bodø
geographic_facet Bodø
genre Bodø
Bodø
genre_facet Bodø
Bodø
op_relation no.ntnu:inspera:106833155:22534348
https://hdl.handle.net/11250/3033490
_version_ 1766379760607297536