Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt
Kostnadskalkyler er et egnet verktøy for å måle ytelsen til infrastrukturprosjekter. Estimering av kostnader i tidligfasen av et prosjekt er imidlertid en krevende øvelse. Ved gjennomføring av typiske infrastrukturprosjekter er det å lande på budsjett fortsatt regnet som gullstandarden, når det komm...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
NTNU
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3033490 |
id |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3033490 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3033490 2023-05-15T15:45:23+02:00 Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt Øystese, Sindre Lædre, Ola Fürstenberg, David 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3033490 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:106833155:22534348 https://hdl.handle.net/11250/3033490 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-11-23T23:42:31Z Kostnadskalkyler er et egnet verktøy for å måle ytelsen til infrastrukturprosjekter. Estimering av kostnader i tidligfasen av et prosjekt er imidlertid en krevende øvelse. Ved gjennomføring av typiske infrastrukturprosjekter er det å lande på budsjett fortsatt regnet som gullstandarden, når det kommer til å måle prosjektets suksess. Hensikten med denne oppgaven er å synliggjøre hvilke effekter man kan hente ved å knytte modell opp mot kostnadskalkyler i typiske infrastrukturprosjekter. For å ikke gå for bredt ut er oppgaven avgrenset til å omfatte forprosjektfasen i store prosjekter som er omfattet av Statens Prosjektmodell (kostnad > 1000 mill. nok.). Det er også utelukket å undersøke andre beskrivelsessystemer enn NS 3420. Litteraturstudiet forsøker å belyse hvordan balanse mellom prosess, teknologi og mennesker er avgjørende for vellykket digitalisering. Det fremlegges hvordan man tradisjonelt har jobbet med mengdeuttak til kostnadskalkyler og i hvilken retning det går ved bruk av nye prosesser støttet av teknologiske verktøy. Utover litteraturstudien har det blitt utført en case-studie knyttet til kalkulasjonsmetodikk på Ny lufthavn Bodø-prosjektet, samt en rekke semistrukturerte dybdeintervjuer. Ny lufthavn Bodø-prosjektet er et stort infrastrukturprosjekt for Avinor. I dette prosjektet er det blant annet utført pilotøvelser knyttet til modellbaserte kostnadskalkyler i forprosjektfasen. Empirien i denne studien har blitt nøye utvalgt basert på oppgavens problemstilling med tilhørende underbyggende forskningsspørsmål. Som ferske resultater fra et reelt prosjekt anses empirien å være svært relevant for oppgaven. Denne studien viser at det er mange potensielle positive effekter ved innføring av modellbaserte kostnadskalkyler i forprosjektfasen. Ved bruk av modell vil man i større grad sikre 1:1-forhold mellom mengdeunderlag og kostnadselementer i kostnadskalkylen, noe som vil sikre økt kvalitet på dokumentasjonen. Man vil i større grad kunne bruke tid på kvalitetssikring fremfor manuelt repetitive ... Master Thesis Bodø Bodø NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
institution |
Open Polar |
collection |
NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftntnutrondheimi |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Kostnadskalkyler er et egnet verktøy for å måle ytelsen til infrastrukturprosjekter. Estimering av kostnader i tidligfasen av et prosjekt er imidlertid en krevende øvelse. Ved gjennomføring av typiske infrastrukturprosjekter er det å lande på budsjett fortsatt regnet som gullstandarden, når det kommer til å måle prosjektets suksess. Hensikten med denne oppgaven er å synliggjøre hvilke effekter man kan hente ved å knytte modell opp mot kostnadskalkyler i typiske infrastrukturprosjekter. For å ikke gå for bredt ut er oppgaven avgrenset til å omfatte forprosjektfasen i store prosjekter som er omfattet av Statens Prosjektmodell (kostnad > 1000 mill. nok.). Det er også utelukket å undersøke andre beskrivelsessystemer enn NS 3420. Litteraturstudiet forsøker å belyse hvordan balanse mellom prosess, teknologi og mennesker er avgjørende for vellykket digitalisering. Det fremlegges hvordan man tradisjonelt har jobbet med mengdeuttak til kostnadskalkyler og i hvilken retning det går ved bruk av nye prosesser støttet av teknologiske verktøy. Utover litteraturstudien har det blitt utført en case-studie knyttet til kalkulasjonsmetodikk på Ny lufthavn Bodø-prosjektet, samt en rekke semistrukturerte dybdeintervjuer. Ny lufthavn Bodø-prosjektet er et stort infrastrukturprosjekt for Avinor. I dette prosjektet er det blant annet utført pilotøvelser knyttet til modellbaserte kostnadskalkyler i forprosjektfasen. Empirien i denne studien har blitt nøye utvalgt basert på oppgavens problemstilling med tilhørende underbyggende forskningsspørsmål. Som ferske resultater fra et reelt prosjekt anses empirien å være svært relevant for oppgaven. Denne studien viser at det er mange potensielle positive effekter ved innføring av modellbaserte kostnadskalkyler i forprosjektfasen. Ved bruk av modell vil man i større grad sikre 1:1-forhold mellom mengdeunderlag og kostnadselementer i kostnadskalkylen, noe som vil sikre økt kvalitet på dokumentasjonen. Man vil i større grad kunne bruke tid på kvalitetssikring fremfor manuelt repetitive ... |
author2 |
Lædre, Ola Fürstenberg, David |
format |
Master Thesis |
author |
Øystese, Sindre |
spellingShingle |
Øystese, Sindre Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt |
author_facet |
Øystese, Sindre |
author_sort |
Øystese, Sindre |
title |
Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt |
title_short |
Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt |
title_full |
Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt |
title_fullStr |
Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt |
title_full_unstemmed |
Mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt |
title_sort |
mengdeuttak fra modell til kostnadskalkyle i forprosjekt |
publisher |
NTNU |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3033490 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
geographic |
Bodø |
geographic_facet |
Bodø |
genre |
Bodø Bodø |
genre_facet |
Bodø Bodø |
op_relation |
no.ntnu:inspera:106833155:22534348 https://hdl.handle.net/11250/3033490 |
_version_ |
1766379760607297536 |