Prediction of Vessel Activity in Arctic Waters using Supervised Learning Methods

Raske miljøendringer i Arktis, i form av varmere temperaturer og smelting av havis, fører til lengre navigasjonssesonger og alternative transportveier. Økt sjøtrafikk i de tøffe klimaforholdene fører til en høyere sannsynlighet for at ulykker inntreffer, hvilket truer mennesker og miljø. En grundig...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kiær, Beatrice
Other Authors: Utne, Ingrid Bouwer, Jones, Alun
Format: Master Thesis
Language:English
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3026222
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3026222
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3026222 2023-05-15T15:13:03+02:00 Prediction of Vessel Activity in Arctic Waters using Supervised Learning Methods Kiær, Beatrice Utne, Ingrid Bouwer Jones, Alun 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3026222 eng eng NTNU no.ntnu:inspera:106583545:25738769 https://hdl.handle.net/11250/3026222 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-10-19T22:41:49Z Raske miljøendringer i Arktis, i form av varmere temperaturer og smelting av havis, fører til lengre navigasjonssesonger og alternative transportveier. Økt sjøtrafikk i de tøffe klimaforholdene fører til en høyere sannsynlighet for at ulykker inntreffer, hvilket truer mennesker og miljø. En grundig forståelse av aktivitetsutviklingen er nødvendig for å redusere disse truslene. Slik innsikt er imidlertid vanskelig å oppnå gjennom tidligere erfaringer da Arktis opprinnelig har vært utilgjengelig. Samtidig tilbyr dagens teknologi nye muligheter gjennom programvare og høykvalitetsdata fra sensorer og satellitter. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan maskinlæring (ML) og trafikkdata fra fartøy i sanntid kan brukes til å identifisere aktivitetstrender i Arktis og hvordan disse trendene henger sammen med arktiske klimaendringer, miljø og økologi. Metoden som presenteres følger stegene i en typisk ML-sekvens fra allokering og prosessering av data til implementering av to ML-modeller. I denne oppgaven er Arktis representert som et utvalgt område i Barentshavet. Den aktuelle perioden er mellom 2015 og 2021. Flere datakilder ble undersøkt for potensielle inngangsverdier til ML modellene, hvorav data om havtemperatur, havis, dybde, avstand til land og fiskefangst var de mest anvendelige i forhold til filstørrelse, tilgang og utstrekning. Dataene ble individuelt analysert og bearbeidet, og det endelige treningsdatasettet ble komponert gjennom aggregering til et forhåndsdefinert rutenett i tid og rom. Utgangsverdien for aktivitet ble definert fra trafikkdata gjennom to ulike case-studier. Treningsdataene fra hver case-studie ble brukt til å bygge en Random Forest (RF) modell og en Extreme Gradient Boosting (XGBoost) modell. Den første case-studien undersøkte predikering av aktivitet gjennom tilstedeværelse av fartøy, og den andre estimerte tettheten av fartøy innenfor en bestemt type skipsaktivitet. Resultatene viser at modellene hadde tilnærmet lik læringsprosess og predikerte med tilfredsstillende ... Master Thesis Arctic Arktis Arktis* Barentshav* NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Arctic
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language English
description Raske miljøendringer i Arktis, i form av varmere temperaturer og smelting av havis, fører til lengre navigasjonssesonger og alternative transportveier. Økt sjøtrafikk i de tøffe klimaforholdene fører til en høyere sannsynlighet for at ulykker inntreffer, hvilket truer mennesker og miljø. En grundig forståelse av aktivitetsutviklingen er nødvendig for å redusere disse truslene. Slik innsikt er imidlertid vanskelig å oppnå gjennom tidligere erfaringer da Arktis opprinnelig har vært utilgjengelig. Samtidig tilbyr dagens teknologi nye muligheter gjennom programvare og høykvalitetsdata fra sensorer og satellitter. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan maskinlæring (ML) og trafikkdata fra fartøy i sanntid kan brukes til å identifisere aktivitetstrender i Arktis og hvordan disse trendene henger sammen med arktiske klimaendringer, miljø og økologi. Metoden som presenteres følger stegene i en typisk ML-sekvens fra allokering og prosessering av data til implementering av to ML-modeller. I denne oppgaven er Arktis representert som et utvalgt område i Barentshavet. Den aktuelle perioden er mellom 2015 og 2021. Flere datakilder ble undersøkt for potensielle inngangsverdier til ML modellene, hvorav data om havtemperatur, havis, dybde, avstand til land og fiskefangst var de mest anvendelige i forhold til filstørrelse, tilgang og utstrekning. Dataene ble individuelt analysert og bearbeidet, og det endelige treningsdatasettet ble komponert gjennom aggregering til et forhåndsdefinert rutenett i tid og rom. Utgangsverdien for aktivitet ble definert fra trafikkdata gjennom to ulike case-studier. Treningsdataene fra hver case-studie ble brukt til å bygge en Random Forest (RF) modell og en Extreme Gradient Boosting (XGBoost) modell. Den første case-studien undersøkte predikering av aktivitet gjennom tilstedeværelse av fartøy, og den andre estimerte tettheten av fartøy innenfor en bestemt type skipsaktivitet. Resultatene viser at modellene hadde tilnærmet lik læringsprosess og predikerte med tilfredsstillende ...
author2 Utne, Ingrid Bouwer
Jones, Alun
format Master Thesis
author Kiær, Beatrice
spellingShingle Kiær, Beatrice
Prediction of Vessel Activity in Arctic Waters using Supervised Learning Methods
author_facet Kiær, Beatrice
author_sort Kiær, Beatrice
title Prediction of Vessel Activity in Arctic Waters using Supervised Learning Methods
title_short Prediction of Vessel Activity in Arctic Waters using Supervised Learning Methods
title_full Prediction of Vessel Activity in Arctic Waters using Supervised Learning Methods
title_fullStr Prediction of Vessel Activity in Arctic Waters using Supervised Learning Methods
title_full_unstemmed Prediction of Vessel Activity in Arctic Waters using Supervised Learning Methods
title_sort prediction of vessel activity in arctic waters using supervised learning methods
publisher NTNU
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3026222
geographic Arctic
geographic_facet Arctic
genre Arctic
Arktis
Arktis*
Barentshav*
genre_facet Arctic
Arktis
Arktis*
Barentshav*
op_relation no.ntnu:inspera:106583545:25738769
https://hdl.handle.net/11250/3026222
_version_ 1766343658909466624