Summary: | Tekst er en sentral verktøy for å formidle ideer og følelser, og er en svært vanlig forekomst i våre liv. Som representasjon av tekst spiller skrifttype en viktig rolle i formidlingen. Skrifttyper viser om en tekst er alvorlig eller uformell, skummel eller leken. De kan påvirke kvaliteten på en vits, eller gjøre setninger mer minneverdige. Design av skrifttyper kan imidlertid være svært tidkrevende, spesielt for språk med høyere tegnantall. En teknikk kalt skriftstiloverføring kan brukes til å automatisere denne prosessen ved å bruke bare noen få eksempler som referanse. Skriftstiloverføring utføres ved å ekstrahere tegnet fra et bilde og ekstrahere skrifttypen fra referansebilder, og blande disse ekstrasjonene sammen for å lage et bilde av samme tegn og skrifttype som de respektive kildene. Denne rapporten foreslår en ny metode for skriftstiloverføring, kalt few-shot font style transfer with Extraction of Partial Style (EPS-Font). Metoden forsøker å løse problemet annerledes enn en typisk måte, som er å bruke samme kodearkitekturen for ekstrasjon av tegnet og for ekstrasjon av skrifttypen, med en koderarkitektur som istedet behandler referansebildene av skrifttypen som delvis referansebilder. Det er vist at denne måten å ekstraktere skrifttypen i stor grad øker resultatene fremfor den typiske måten, og at EPS-Font er i stand til å utkonkurrere state-of-the-art metoder i både kvantitative og kvalitative evalueringer. I tillegg utføres eksperimenter med å bruke Deep Metric Learning (DML) for skriftstiloverføring. Resultatene av disse eksperimentene tyder på at DML ikke forbedrer ytelsen til modellen, og at dette er fordi modellen påvirkes negativt av DML når datasettene har mange like skrifttyper. Til slutt presenteres en modifikasjon som kan brukes i problemet, kalt Deformation and Texture Separation (DTS). Denne modifikasjonen deler skriftstiloverføringsoppgaven i to deler: gjette utformingen til bokstaven, så gjette teksturen ved hjelp av utformingen. DTS viser interessante resultater og er en potensiell ...
|