Trans-arctic re-routing of container vessels using the MariTEAM model: A comparative analysis of short- and long-term climate change impacts

Maritim skipsfart står for 80 % av verdenshandelen i volum, og ettersom etterspørselen forventes å øke, vil også eksosutslippene knyttet til fartøysaktivitet øke. Arktis varmes opp dobbelt så raskt som det globale gjennomsnittet, og anslått reduksjon i isens utbredelse og tykkelse åpner muligheten f...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Almklov, Dorthea Vollset
Other Authors: Strømman, Anders Hammer, Kramel, Diogo, Muri, Helene
Format: Master Thesis
Language:English
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3025439
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3025439
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3025439 2023-05-15T15:13:03+02:00 Trans-arctic re-routing of container vessels using the MariTEAM model: A comparative analysis of short- and long-term climate change impacts Almklov, Dorthea Vollset Strømman, Anders Hammer Kramel, Diogo Muri, Helene 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3025439 eng eng NTNU no.ntnu:inspera:110283387:8730737 https://hdl.handle.net/11250/3025439 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-10-12T22:41:49Z Maritim skipsfart står for 80 % av verdenshandelen i volum, og ettersom etterspørselen forventes å øke, vil også eksosutslippene knyttet til fartøysaktivitet øke. Arktis varmes opp dobbelt så raskt som det globale gjennomsnittet, og anslått reduksjon i isens utbredelse og tykkelse åpner muligheten for transarktisk skipsfart som et kortere alternativ til konvensjonelle eurasiske handelsruter på Suezkanalruten (SCR). Den toppmoderne utslippsvurderingsmodellen "MariTEAM" er modifisert for å etablere en omrutingsrutine, og ytterligere simulere fem Maersk-containerskip gjennom Suezkanalruten og den Nordlige sjørute (NSR). Målet er å vurdere potensialet for å redusere klimapåvirkningen av sjøfartøy, ved å omdirigere fartøyer gjennom NSR, gitt tekniske skipsdata, operasjonelle profiler og drivstoffprofiler. To dobbel-simulering-eksperimenter er utført hvor fartøyene simuleres gjennom Arktis med (1) konstant hastighet lik gjennomsnittshastigheten på SCR og (2) konstant redusert speed, også kjent som «slow steaming». Resultater fra en klimakonsekvensvurdering ved bruk av GWP- og GTP-målinger indikerer at fartøyer som kjøres på tung fyringsolje (HFO) har minimalt potensial for å redusere klimaendringer på kort sikt grunnet kjøleeffekten av svovel. Videre vurderes casefartøyene med marin dieselolje (MDO) som drivstoff på NSR for å simulere et Arktisk HFO-forbud. Case-fartøyene simuleres også med flytende naturgass (LNG) som drivstoff for å vurdere de potensielle klimaeffektene ved omruting i et scenario der HFO fases ut som marint drivstoff. Kortsiktig temperaturpotensial er netto negativt for alle forsøk på grunn av kjøleeffekten av NOx-utslipp. På lang sikt er en reduksjon av globale klimapåvirkninger ved omruting til stede for alle drivstoffprofiler og driftsprofiler, ettersom reduksjonen av navigasjonsavstanden på NSR fører til redusert drivstofforbruk og reduserte utslipp av langlevde klimagasser. Langsiktige avveininger angående omruting til NSR er økt lokal oppvarming i Arktis, som mulig kan forsterke tining av ... Master Thesis Arctic Arktis Arktis* Climate change NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Arctic
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language English
description Maritim skipsfart står for 80 % av verdenshandelen i volum, og ettersom etterspørselen forventes å øke, vil også eksosutslippene knyttet til fartøysaktivitet øke. Arktis varmes opp dobbelt så raskt som det globale gjennomsnittet, og anslått reduksjon i isens utbredelse og tykkelse åpner muligheten for transarktisk skipsfart som et kortere alternativ til konvensjonelle eurasiske handelsruter på Suezkanalruten (SCR). Den toppmoderne utslippsvurderingsmodellen "MariTEAM" er modifisert for å etablere en omrutingsrutine, og ytterligere simulere fem Maersk-containerskip gjennom Suezkanalruten og den Nordlige sjørute (NSR). Målet er å vurdere potensialet for å redusere klimapåvirkningen av sjøfartøy, ved å omdirigere fartøyer gjennom NSR, gitt tekniske skipsdata, operasjonelle profiler og drivstoffprofiler. To dobbel-simulering-eksperimenter er utført hvor fartøyene simuleres gjennom Arktis med (1) konstant hastighet lik gjennomsnittshastigheten på SCR og (2) konstant redusert speed, også kjent som «slow steaming». Resultater fra en klimakonsekvensvurdering ved bruk av GWP- og GTP-målinger indikerer at fartøyer som kjøres på tung fyringsolje (HFO) har minimalt potensial for å redusere klimaendringer på kort sikt grunnet kjøleeffekten av svovel. Videre vurderes casefartøyene med marin dieselolje (MDO) som drivstoff på NSR for å simulere et Arktisk HFO-forbud. Case-fartøyene simuleres også med flytende naturgass (LNG) som drivstoff for å vurdere de potensielle klimaeffektene ved omruting i et scenario der HFO fases ut som marint drivstoff. Kortsiktig temperaturpotensial er netto negativt for alle forsøk på grunn av kjøleeffekten av NOx-utslipp. På lang sikt er en reduksjon av globale klimapåvirkninger ved omruting til stede for alle drivstoffprofiler og driftsprofiler, ettersom reduksjonen av navigasjonsavstanden på NSR fører til redusert drivstofforbruk og reduserte utslipp av langlevde klimagasser. Langsiktige avveininger angående omruting til NSR er økt lokal oppvarming i Arktis, som mulig kan forsterke tining av ...
author2 Strømman, Anders Hammer
Kramel, Diogo
Muri, Helene
format Master Thesis
author Almklov, Dorthea Vollset
spellingShingle Almklov, Dorthea Vollset
Trans-arctic re-routing of container vessels using the MariTEAM model: A comparative analysis of short- and long-term climate change impacts
author_facet Almklov, Dorthea Vollset
author_sort Almklov, Dorthea Vollset
title Trans-arctic re-routing of container vessels using the MariTEAM model: A comparative analysis of short- and long-term climate change impacts
title_short Trans-arctic re-routing of container vessels using the MariTEAM model: A comparative analysis of short- and long-term climate change impacts
title_full Trans-arctic re-routing of container vessels using the MariTEAM model: A comparative analysis of short- and long-term climate change impacts
title_fullStr Trans-arctic re-routing of container vessels using the MariTEAM model: A comparative analysis of short- and long-term climate change impacts
title_full_unstemmed Trans-arctic re-routing of container vessels using the MariTEAM model: A comparative analysis of short- and long-term climate change impacts
title_sort trans-arctic re-routing of container vessels using the mariteam model: a comparative analysis of short- and long-term climate change impacts
publisher NTNU
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3025439
geographic Arctic
geographic_facet Arctic
genre Arctic
Arktis
Arktis*
Climate change
genre_facet Arctic
Arktis
Arktis*
Climate change
op_relation no.ntnu:inspera:110283387:8730737
https://hdl.handle.net/11250/3025439
_version_ 1766343658735403008