Wave load compensation in DP control systems

Denne masteroppgaven presenterer alternative metoder for bølgelastkompensasjon i dynamiske posisjonering (DP) av marine fartøy, der stabile og robuste konvensjonelle kontrollere med tilbakekopling vanligvis brukes. Slike tilbakekoplinger kompenserer saktevarierende andreordens bølgebelaster gjennom...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Brørby, Bjørn Theodor Torp
Other Authors: Skjetne, Roger, Marley, Mathias
Format: Master Thesis
Language:English
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3024626
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3024626
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3024626 2023-05-15T14:59:57+02:00 Wave load compensation in DP control systems Brørby, Bjørn Theodor Torp Skjetne, Roger Marley, Mathias 2022 application/pdf application/zip https://hdl.handle.net/11250/3024626 eng eng NTNU no.ntnu:inspera:106583545:36620935 https://hdl.handle.net/11250/3024626 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-10-12T22:41:51Z Denne masteroppgaven presenterer alternative metoder for bølgelastkompensasjon i dynamiske posisjonering (DP) av marine fartøy, der stabile og robuste konvensjonelle kontrollere med tilbakekopling vanligvis brukes. Slike tilbakekoplinger kompenserer saktevarierende andreordens bølgebelaster gjennom integralvirkning. Problemet er at disse mekanismene er gjenstand for endringer, forårsaket av lavfrekvente (og muligigens mellom-frekvente) bidrag, som tvinger fram et posisjonsavvik. I tillegg krever mekanismer med slik tilbakekopling at slike avvik induseres før kontrollsystemet kan mobilisere motkrefter. Dette gjør kontrollsystemet mindre reaktivt overfor forstyrrelser. Derfor har denne oppgaven som mål å finne bedre strategier for å eliminere forskyvninger på grunn av sakte varierende andreordens bølgelaster. Det er utført en bakgrunnsstudie og litteratur-gjennomgang, for å få grunnleggende kunnskap om relevante tema; det vil si hydrodynamisk teori som angår bølgemodeller og laster, sjøtilstandsestimering, relevante instrumenter for sjøtilstandsestimering, kontrollsystemer for DP generelt, og informasjon om C/S Arctic Drillship i MC-Lab. For å teste ulike kontrollstrategier er det utviklet og implementert en naturtro simulator i seks frihetsgrader, som også gir realistiske sensormålinger og bølgelaster. Simulatoren er basert på parametere fra det fysiske modellfartøyet C/S Arctic Drillship, slik at de implementerte kontrollsystemene kan testes direkte på det fysiske modellfartøyet i MC-Lab. Sistnevnte har imidlertid ikke blitt utført på grunn av ytre faktorer. Fem kontrollstrategier er presentert, deriblandt et DP-observer estimat som feedforward kompensasjon, direkte integral virkning i en PID kontroller, akselerasjons-feedforward kompensasjon, adaptiv kontroll ved bruk av et intern modell prinsipp, samt en spektrum-basert metode. De to første ble betraktet som konvensjonelle kontrollere med tilbakkompling, og ble brukt til å sammenligne ytelsen mot de andre utviklede metodene. Det ble gjort en analyse av ... Master Thesis Arctic NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Arctic
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language English
description Denne masteroppgaven presenterer alternative metoder for bølgelastkompensasjon i dynamiske posisjonering (DP) av marine fartøy, der stabile og robuste konvensjonelle kontrollere med tilbakekopling vanligvis brukes. Slike tilbakekoplinger kompenserer saktevarierende andreordens bølgebelaster gjennom integralvirkning. Problemet er at disse mekanismene er gjenstand for endringer, forårsaket av lavfrekvente (og muligigens mellom-frekvente) bidrag, som tvinger fram et posisjonsavvik. I tillegg krever mekanismer med slik tilbakekopling at slike avvik induseres før kontrollsystemet kan mobilisere motkrefter. Dette gjør kontrollsystemet mindre reaktivt overfor forstyrrelser. Derfor har denne oppgaven som mål å finne bedre strategier for å eliminere forskyvninger på grunn av sakte varierende andreordens bølgelaster. Det er utført en bakgrunnsstudie og litteratur-gjennomgang, for å få grunnleggende kunnskap om relevante tema; det vil si hydrodynamisk teori som angår bølgemodeller og laster, sjøtilstandsestimering, relevante instrumenter for sjøtilstandsestimering, kontrollsystemer for DP generelt, og informasjon om C/S Arctic Drillship i MC-Lab. For å teste ulike kontrollstrategier er det utviklet og implementert en naturtro simulator i seks frihetsgrader, som også gir realistiske sensormålinger og bølgelaster. Simulatoren er basert på parametere fra det fysiske modellfartøyet C/S Arctic Drillship, slik at de implementerte kontrollsystemene kan testes direkte på det fysiske modellfartøyet i MC-Lab. Sistnevnte har imidlertid ikke blitt utført på grunn av ytre faktorer. Fem kontrollstrategier er presentert, deriblandt et DP-observer estimat som feedforward kompensasjon, direkte integral virkning i en PID kontroller, akselerasjons-feedforward kompensasjon, adaptiv kontroll ved bruk av et intern modell prinsipp, samt en spektrum-basert metode. De to første ble betraktet som konvensjonelle kontrollere med tilbakkompling, og ble brukt til å sammenligne ytelsen mot de andre utviklede metodene. Det ble gjort en analyse av ...
author2 Skjetne, Roger
Marley, Mathias
format Master Thesis
author Brørby, Bjørn Theodor Torp
spellingShingle Brørby, Bjørn Theodor Torp
Wave load compensation in DP control systems
author_facet Brørby, Bjørn Theodor Torp
author_sort Brørby, Bjørn Theodor Torp
title Wave load compensation in DP control systems
title_short Wave load compensation in DP control systems
title_full Wave load compensation in DP control systems
title_fullStr Wave load compensation in DP control systems
title_full_unstemmed Wave load compensation in DP control systems
title_sort wave load compensation in dp control systems
publisher NTNU
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3024626
geographic Arctic
geographic_facet Arctic
genre Arctic
genre_facet Arctic
op_relation no.ntnu:inspera:106583545:36620935
https://hdl.handle.net/11250/3024626
_version_ 1766332063322996736