Kapasitetskontroll og evaluering av Tromsøbrua

Alkali-silika reaksjoner er et problem for mange eldre betongkonstruksjo- ner. Tromsøbrua som ble bygd fra 1958 til 1960 er ikke et unntak. Denne masteroppgaven omhandler kapasitetskontroll av Tromsøbrua, både med og uten ekstra krefter som følge av ASR. Det ble også gjennomført en egen vi- suell in...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aandal, Thomas, Skarstein, Rasmus Egdetveit, Andreas Vangen, Hogne
Other Authors: Kanstad, Terje, Johansen, Håvard
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Ner
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3018220
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3018220
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3018220 2023-05-15T18:34:54+02:00 Kapasitetskontroll og evaluering av Tromsøbrua Aandal, Thomas Skarstein, Rasmus Egdetveit Andreas Vangen, Hogne Kanstad, Terje Johansen, Håvard 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3018220 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:107175085:21082933 https://hdl.handle.net/11250/3018220 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-09-21T22:41:42Z Alkali-silika reaksjoner er et problem for mange eldre betongkonstruksjo- ner. Tromsøbrua som ble bygd fra 1958 til 1960 er ikke et unntak. Denne masteroppgaven omhandler kapasitetskontroll av Tromsøbrua, både med og uten ekstra krefter som følge av ASR. Det ble også gjennomført en egen vi- suell inspeksjon og tilstandsvurdering i samarbeid med MESLA 2.-4. mai 2022. Inspeksjonen handlet i størst grad om overbygningen og søylene, med et ekstra fokus på fugene. Tromsøbrua ble modellert som tre uavhengige deler i Strusoft FEM-Design. Det ble lagt på laster og hentet ut moment-, skjær- og normalkrefter. Las- ter, lastkombinasjoner og kapasiteter ble beregnet etter Norsk Standard og Vegnormal N400 Bruprosjektering av Statens Vegvesen. Det ble ved beregninger ikke funnet noe overskridelse av skjærkapasiteten i de kontrollerte snittene, men for noen av snittene overskrider moment- kapasiteten. Selv om feltmomentene generelt blir større når ASR-kreftene inkluderes, er ikke dette avgjørende for utnyttelsen. ASR-kreftene, hoved- sakelig utvidelsen, har størst innvirkning på støttemomentene nær fuge en. Her er forskyvningen dominerende og øker utnyttelsesgraden fra 0,83 til 1,06. Hvis alle deformasjonslastene sees bort fra, er det kun feltene i plate- delen som overskrider momentkapasiteten. Dersom kapasiteten lokalt i tverretningen vurderes, er det mulig å utvide gang- og sykkelbanene med 0,5 m som fylkeskommunen ønsker. Dette gjør derimot at momentkapasiteten i lengderetning vil bli enda mer overskredet. Det anbefales derfor ikke å utvide, i hvert fall ikke før det er gjort mer nøy- aktige beregninger med for eksempel omfordeling av krefter. Det samme gjelder ved økning av bruklasse fra BK10/50 til BK10/60, som etter resul- tatene presentert her ikke er å anbefale. Alkali-silica reactions is a problem for many old concrete structures. The Tromsø Bridge, which was built during 1958-1960 is no exception. This master’s thesis’ focus is capacity control, with and without the extra conse- quences of ASR. In addition, the ... Master Thesis Tromsø NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) Ner ENVELOPE(6.622,6.622,62.612,62.612) Tromsø
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description Alkali-silika reaksjoner er et problem for mange eldre betongkonstruksjo- ner. Tromsøbrua som ble bygd fra 1958 til 1960 er ikke et unntak. Denne masteroppgaven omhandler kapasitetskontroll av Tromsøbrua, både med og uten ekstra krefter som følge av ASR. Det ble også gjennomført en egen vi- suell inspeksjon og tilstandsvurdering i samarbeid med MESLA 2.-4. mai 2022. Inspeksjonen handlet i størst grad om overbygningen og søylene, med et ekstra fokus på fugene. Tromsøbrua ble modellert som tre uavhengige deler i Strusoft FEM-Design. Det ble lagt på laster og hentet ut moment-, skjær- og normalkrefter. Las- ter, lastkombinasjoner og kapasiteter ble beregnet etter Norsk Standard og Vegnormal N400 Bruprosjektering av Statens Vegvesen. Det ble ved beregninger ikke funnet noe overskridelse av skjærkapasiteten i de kontrollerte snittene, men for noen av snittene overskrider moment- kapasiteten. Selv om feltmomentene generelt blir større når ASR-kreftene inkluderes, er ikke dette avgjørende for utnyttelsen. ASR-kreftene, hoved- sakelig utvidelsen, har størst innvirkning på støttemomentene nær fuge en. Her er forskyvningen dominerende og øker utnyttelsesgraden fra 0,83 til 1,06. Hvis alle deformasjonslastene sees bort fra, er det kun feltene i plate- delen som overskrider momentkapasiteten. Dersom kapasiteten lokalt i tverretningen vurderes, er det mulig å utvide gang- og sykkelbanene med 0,5 m som fylkeskommunen ønsker. Dette gjør derimot at momentkapasiteten i lengderetning vil bli enda mer overskredet. Det anbefales derfor ikke å utvide, i hvert fall ikke før det er gjort mer nøy- aktige beregninger med for eksempel omfordeling av krefter. Det samme gjelder ved økning av bruklasse fra BK10/50 til BK10/60, som etter resul- tatene presentert her ikke er å anbefale. Alkali-silica reactions is a problem for many old concrete structures. The Tromsø Bridge, which was built during 1958-1960 is no exception. This master’s thesis’ focus is capacity control, with and without the extra conse- quences of ASR. In addition, the ...
author2 Kanstad, Terje
Johansen, Håvard
format Master Thesis
author Aandal, Thomas
Skarstein, Rasmus Egdetveit
Andreas Vangen, Hogne
spellingShingle Aandal, Thomas
Skarstein, Rasmus Egdetveit
Andreas Vangen, Hogne
Kapasitetskontroll og evaluering av Tromsøbrua
author_facet Aandal, Thomas
Skarstein, Rasmus Egdetveit
Andreas Vangen, Hogne
author_sort Aandal, Thomas
title Kapasitetskontroll og evaluering av Tromsøbrua
title_short Kapasitetskontroll og evaluering av Tromsøbrua
title_full Kapasitetskontroll og evaluering av Tromsøbrua
title_fullStr Kapasitetskontroll og evaluering av Tromsøbrua
title_full_unstemmed Kapasitetskontroll og evaluering av Tromsøbrua
title_sort kapasitetskontroll og evaluering av tromsøbrua
publisher NTNU
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3018220
long_lat ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727)
ENVELOPE(6.622,6.622,62.612,62.612)
geographic Bygd
Ner
Tromsø
geographic_facet Bygd
Ner
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation no.ntnu:inspera:107175085:21082933
https://hdl.handle.net/11250/3018220
_version_ 1766219887736258560