Summary: | I denne kvalitative studien undersøker jeg hvordan Arktisk klimaforskning beveger seg fra den akademiske sfæren inn i politikken. I tillegg til å undersøke kunnskapens reiser så utforsker jeg den selvopplevde rollen til de Russiske klimaforskerne i samspillet mellom vitenskap og politikk. Her bruker jeg praksisen i Arktisk Råd for å eksemplifisere hvordan kunnskap blir implementert. Som teoretisk rammeverk har jeg valgt å ta utgangspunkt i en aktør-nettverksteoretisk translasjonsmodell som fokuserer på hvordan vitenskapelig arbeid vokser frem og blir anvendt innad og utenfor sine sfærer. Teorien om «Conditions of possibility» brukes for å undersøke på hvilke grunnlag kunnskap vokser frem. De translasjonssosiologiske brillene gjør det mulig for leseren å navigere seg gjennom implementeringsprosessene ved å se på klimaforskerne som deltakende aktører , ved å reise sammen med kunnskapen de selv produserer. Perspektivet “Conditions of Possibility” viser at de viktigste betingelsene og restriksjonene som finner sted i Russlands klimaforskning er rotet i infrastruktur, internasjonale samarbeid, og gjennom et paradoks mellom handling og ikke-handling i Arktisk Råd. I Russland så er forholdet mellom vitenskap og politikk toveis, men ujevnt fordelt. Gjennom intervjuene med klimaforskerne forklarte de hvordan implementeringen og relevansen av deres arbeid i stor grad avhenger av politiske beslutningstakere. Fremtiden av Russlands klimaforskning i Arktis er nå preget av usikkerhet grunnet den pågående krigen i Ukraina som har påvirket arbeidene til alle informantene involvert i denne studien. In this qualitative study I examine how Arctic climate science travels into the policy field. In addition to this I explore the perceived role of the Russian climate researchers in the interface between climate science and climate policy. I present the practices of the Arctic Council as a case for knowledge implementation. I use an Actor-Network Theoretical approach to translation processes of scientific work and examine under which ...
|