Staten, fylkeskommunen og Den kulturelle skolesekken

Denne masteroppgaven er en komparativ studie av Den kulturelle skolesekken (DKS) i to norske fylker, Møre og Romsdal og Nordland. Årsaken til at valget falt på disse to, er at de er de likeste fylkene som ikke har vært gjenstand for fusjon som følge av regionreformen i 2020. Målet har vært å studere...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Anda, Øyvind
Other Authors: Leirset, Espen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3015577
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3015577
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3015577 2023-05-15T17:24:37+02:00 Staten, fylkeskommunen og Den kulturelle skolesekken Anda, Øyvind Leirset, Espen 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3015577 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:88704818:91569156 https://hdl.handle.net/11250/3015577 Master thesis 2021 ftntnutrondheimi 2022-09-07T22:41:10Z Denne masteroppgaven er en komparativ studie av Den kulturelle skolesekken (DKS) i to norske fylker, Møre og Romsdal og Nordland. Årsaken til at valget falt på disse to, er at de er de likeste fylkene som ikke har vært gjenstand for fusjon som følge av regionreformen i 2020. Målet har vært å studere graden av samsvar mellom statens forventninger og fylkeskommunale mål for Den kulturelle skolesekken, samt se nærmere på hvordan arbeidet med ordningen i førstelinjen i to fylker påvirkes av styring fra de to forvaltningsnivåene. Teoretisk materiale som er benyttet for å belyse temaet er i hovedsak hentet fra flernivåstyring og Michael Lipsky sin teori om bakkebyråkratiet. I tillegg er det på bakgrunn av empiriske funn underveis lagt til noe mer teori og begrepsforklaringer der det etter min mening har vært nødvendig. Dokumentanalyser viser at det i DKS er samsvar mellom noen statlige føringer og noen fylkeskommunale mål. Det er også slik at rapporter viser en tendens i retning av at de statlige føringene som sammenfaller med fylkeskommunale mål realiseres i større grad i førstelinjen enn andre statlige føringer. En stor del av oppgaven omhandler kulturbyråkrater i fylkeskommunen som jobber med DKS, også kalt skolesekkforvaltere, og hvordan denne gruppen opplever styring fra staten og fylkeskommunen. Generelt opplever de den statlige styringen som for omfattende i forhold til tilgjengelige ressurser, og sett fra deres perspektiv virker staten mer styrende enn fylkeskommunen. Skolesekkforvalterne i de to fylkeskommunene har en dobbeltrolle. På den ene siden fungerer de som bakkebyråkrater som skal iverksette Den kulturelle skolesekken på et operativt nivå. På den annen side er de fagbyråkrater som bidrar inn i fylkeskommunens policyutforming, men i hvilken grad de har denne dobbeltrollen, varierer i noen grad mellom de to fylkeskommunene. This master thesis is a comparative study of The Cultural Schoolbag (TCS) in two norwegian counties, Møre og Romsdal and Nordland. The reason I chose to study these two counties, ... Master Thesis Nordland Nordland Nordland NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description Denne masteroppgaven er en komparativ studie av Den kulturelle skolesekken (DKS) i to norske fylker, Møre og Romsdal og Nordland. Årsaken til at valget falt på disse to, er at de er de likeste fylkene som ikke har vært gjenstand for fusjon som følge av regionreformen i 2020. Målet har vært å studere graden av samsvar mellom statens forventninger og fylkeskommunale mål for Den kulturelle skolesekken, samt se nærmere på hvordan arbeidet med ordningen i førstelinjen i to fylker påvirkes av styring fra de to forvaltningsnivåene. Teoretisk materiale som er benyttet for å belyse temaet er i hovedsak hentet fra flernivåstyring og Michael Lipsky sin teori om bakkebyråkratiet. I tillegg er det på bakgrunn av empiriske funn underveis lagt til noe mer teori og begrepsforklaringer der det etter min mening har vært nødvendig. Dokumentanalyser viser at det i DKS er samsvar mellom noen statlige føringer og noen fylkeskommunale mål. Det er også slik at rapporter viser en tendens i retning av at de statlige føringene som sammenfaller med fylkeskommunale mål realiseres i større grad i førstelinjen enn andre statlige føringer. En stor del av oppgaven omhandler kulturbyråkrater i fylkeskommunen som jobber med DKS, også kalt skolesekkforvaltere, og hvordan denne gruppen opplever styring fra staten og fylkeskommunen. Generelt opplever de den statlige styringen som for omfattende i forhold til tilgjengelige ressurser, og sett fra deres perspektiv virker staten mer styrende enn fylkeskommunen. Skolesekkforvalterne i de to fylkeskommunene har en dobbeltrolle. På den ene siden fungerer de som bakkebyråkrater som skal iverksette Den kulturelle skolesekken på et operativt nivå. På den annen side er de fagbyråkrater som bidrar inn i fylkeskommunens policyutforming, men i hvilken grad de har denne dobbeltrollen, varierer i noen grad mellom de to fylkeskommunene. This master thesis is a comparative study of The Cultural Schoolbag (TCS) in two norwegian counties, Møre og Romsdal and Nordland. The reason I chose to study these two counties, ...
author2 Leirset, Espen
format Master Thesis
author Anda, Øyvind
spellingShingle Anda, Øyvind
Staten, fylkeskommunen og Den kulturelle skolesekken
author_facet Anda, Øyvind
author_sort Anda, Øyvind
title Staten, fylkeskommunen og Den kulturelle skolesekken
title_short Staten, fylkeskommunen og Den kulturelle skolesekken
title_full Staten, fylkeskommunen og Den kulturelle skolesekken
title_fullStr Staten, fylkeskommunen og Den kulturelle skolesekken
title_full_unstemmed Staten, fylkeskommunen og Den kulturelle skolesekken
title_sort staten, fylkeskommunen og den kulturelle skolesekken
publisher NTNU
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/11250/3015577
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_relation no.ntnu:inspera:88704818:91569156
https://hdl.handle.net/11250/3015577
_version_ 1766115713011941376