Samisk litteratur i norskfaget: En kasusstudie av 8. klasseelevers litterære samtaler om en samisk novelle

I denne oppgaven undersøkes problemstillingen «Hvordan kan litterære samtaler brukes i arbeid med samisk litteratur i norskfaget?». Hensikten med oppgaven er å gi et praktisk eksempel på hvordan undervisning om samisk litteratur kan se ut. Tidligere studier har funnet at samisk litteratur ofte arbei...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Holmin, Ingeborg Rongevær
Other Authors: Wicklund, Beret
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3013953
Description
Summary:I denne oppgaven undersøkes problemstillingen «Hvordan kan litterære samtaler brukes i arbeid med samisk litteratur i norskfaget?». Hensikten med oppgaven er å gi et praktisk eksempel på hvordan undervisning om samisk litteratur kan se ut. Tidligere studier har funnet at samisk litteratur ofte arbeides med som uttrykk for samisk kultur og historie, heller enn som estetisk uttrykk. I denne oppgaven ønsker jeg å løfte fram verdien av å arbeide med samisk litteratur som litteratur. For å undersøke problemstillingen, har jeg gjennomført en kasusstudie av en 8. klasses arbeid med novella JEG/MON, skrevet av Susanne Amalie Andersen. Novella tematiserer identitet og tilhørighet med utgangspunkt i en samisk kontekst, men på en måte som er universelt gjenkjennelig. Elevene har arbeidet med novella gjennom symboltegninger, skriftlig forarbeid og elevstyrte litterære gruppesamtaler. Kombinasjonen av dette datamaterialet har blitt brukt til å svare på forskningsspørsmålene: 1) Hvordan skaper elevene mening i novella JEG/MON? 2) Hvilke holdninger til det samiske kommer til uttrykk i elevenes litterære samtaler? I oppgaven analyseres samtaleutdrag fra to fokusgrupper. Datamaterialet viser at elevene arbeider tekstnært og analytisk med novella. Elevene bruker egne erfaringer og forkunnskaper til å gi mening til teksten, og flere gir uttrykk for en gjenkjenning i tekstens tematikk. Datamaterialet viser et spekter av holdninger; fra stereotype karakteristikker, til å se samisk identitet som flerkulturell og til å trekke paralleller til eget liv. Dette peker på et behov for en mer mangfoldig undervisning om samisk kultur i skolen. Funnene viser også fram potensialet i litterære samtaler, da det er en arbeidsform som både lar elever diskutere tekst og samtidig synliggjør likheter og forskjeller mellom elevene og det litterære jeg-et. In this thesis I examine the question “How can literary conversations be used in working with Sámi literature in school?”. The goal of the research is to give a practical example of how one can ...