Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom

Et av de tverrfaglige temaene fra læreplanen er folkehelse og livsmestring, som sier at skolen skal «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse […]» (Ministry of Education and Research, 2017). Med det som utgangspunkt, så utforsker dette masterprosjektet hvordan tegneseriebøker ka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Myrnes, Pål.
Other Authors: Brataas, Delilah Bermudez
Format: Master Thesis
Language:English
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3005615
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3005615
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3005615 2023-05-15T17:24:10+02:00 Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom Myrnes, Pål. Brataas, Delilah Bermudez 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3005615 eng eng NTNU no.ntnu:inspera:110275169:37685903 https://hdl.handle.net/11250/3005615 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-07-20T22:40:00Z Et av de tverrfaglige temaene fra læreplanen er folkehelse og livsmestring, som sier at skolen skal «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse […]» (Ministry of Education and Research, 2017). Med det som utgangspunkt, så utforsker dette masterprosjektet hvordan tegneseriebøker kan bli brukt i engelskklasserommet til å diskutere mental helse. For å svare på dette gjennomførtes en spørreundersøkelse på niende trinn på en ungdomsskole i Nord-Norge, som spurte elevene om deres lesevaner og preferanser, både i og utenfor skolen. I tillegg, ble et utvalg av tegneseriebøker analysert for å se hvordan de fremstiller diverse aspekter som relaterer til mental helse. Undersøkelsen fant ut elevene ikke leser mange bøker til skolen, men de leser derimot mange kortere tekster. De fleste elever landet mellom nøytral til positive mot tegneseriebøker, men de fleste liker ikke å lese på fritiden sin. Bokanalysen så på et utvalg av memoarer og skjønnlitterære fortellinger, nemlig Fun Home (2007), Anya’s Ghost (2011), Through the Woods (2014), Persepolis (2008) og American Born Chinese (2006), og fant ut at tegneseriebøker kan fremstille diverse aspekter gjennom mediet. Memoarene kan gi konkrete fremstillinger av opplevelsene til forfatteren, mens de skjønnlitterære bøkene kan fremstille abstrakte karakterers erfaringer, som gir leserne forskjellige måter å relatere til hva som er fremstilt. Sammen, så viser dette at tegneseriebøker kan være en engasjerende måte for elever til å utforske mental helse. One of the interdisciplinary topics of the new Norwegian curriculum is health and life skills, which states that school shall “give the pupils competence which promotes sound physical and mental health […]” (Ministry of Education and Research, 2017). With that in mind, this MA thesis investigates how graphic novels can be used in the English as a foreign language (EFL) classroom to discuss topics surrounding mental health. To answer this, a student survey of a ninth grade in a lower secondary school in Northern ... Master Thesis Nord-Norge NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language English
description Et av de tverrfaglige temaene fra læreplanen er folkehelse og livsmestring, som sier at skolen skal «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse […]» (Ministry of Education and Research, 2017). Med det som utgangspunkt, så utforsker dette masterprosjektet hvordan tegneseriebøker kan bli brukt i engelskklasserommet til å diskutere mental helse. For å svare på dette gjennomførtes en spørreundersøkelse på niende trinn på en ungdomsskole i Nord-Norge, som spurte elevene om deres lesevaner og preferanser, både i og utenfor skolen. I tillegg, ble et utvalg av tegneseriebøker analysert for å se hvordan de fremstiller diverse aspekter som relaterer til mental helse. Undersøkelsen fant ut elevene ikke leser mange bøker til skolen, men de leser derimot mange kortere tekster. De fleste elever landet mellom nøytral til positive mot tegneseriebøker, men de fleste liker ikke å lese på fritiden sin. Bokanalysen så på et utvalg av memoarer og skjønnlitterære fortellinger, nemlig Fun Home (2007), Anya’s Ghost (2011), Through the Woods (2014), Persepolis (2008) og American Born Chinese (2006), og fant ut at tegneseriebøker kan fremstille diverse aspekter gjennom mediet. Memoarene kan gi konkrete fremstillinger av opplevelsene til forfatteren, mens de skjønnlitterære bøkene kan fremstille abstrakte karakterers erfaringer, som gir leserne forskjellige måter å relatere til hva som er fremstilt. Sammen, så viser dette at tegneseriebøker kan være en engasjerende måte for elever til å utforske mental helse. One of the interdisciplinary topics of the new Norwegian curriculum is health and life skills, which states that school shall “give the pupils competence which promotes sound physical and mental health […]” (Ministry of Education and Research, 2017). With that in mind, this MA thesis investigates how graphic novels can be used in the English as a foreign language (EFL) classroom to discuss topics surrounding mental health. To answer this, a student survey of a ninth grade in a lower secondary school in Northern ...
author2 Brataas, Delilah Bermudez
format Master Thesis
author Myrnes, Pål.
spellingShingle Myrnes, Pål.
Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom
author_facet Myrnes, Pål.
author_sort Myrnes, Pål.
title Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom
title_short Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom
title_full Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom
title_fullStr Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom
title_full_unstemmed Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom
title_sort graphic novels and mental health in the efl classroom
publisher NTNU
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3005615
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation no.ntnu:inspera:110275169:37685903
https://hdl.handle.net/11250/3005615
_version_ 1766115061486583808