Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom
Et av de tverrfaglige temaene fra læreplanen er folkehelse og livsmestring, som sier at skolen skal «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse […]» (Ministry of Education and Research, 2017). Med det som utgangspunkt, så utforsker dette masterprosjektet hvordan tegneseriebøker ka...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | English |
Published: |
NTNU
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3005615 |
id |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3005615 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3005615 2023-05-15T17:24:10+02:00 Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom Myrnes, Pål. Brataas, Delilah Bermudez 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3005615 eng eng NTNU no.ntnu:inspera:110275169:37685903 https://hdl.handle.net/11250/3005615 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-07-20T22:40:00Z Et av de tverrfaglige temaene fra læreplanen er folkehelse og livsmestring, som sier at skolen skal «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse […]» (Ministry of Education and Research, 2017). Med det som utgangspunkt, så utforsker dette masterprosjektet hvordan tegneseriebøker kan bli brukt i engelskklasserommet til å diskutere mental helse. For å svare på dette gjennomførtes en spørreundersøkelse på niende trinn på en ungdomsskole i Nord-Norge, som spurte elevene om deres lesevaner og preferanser, både i og utenfor skolen. I tillegg, ble et utvalg av tegneseriebøker analysert for å se hvordan de fremstiller diverse aspekter som relaterer til mental helse. Undersøkelsen fant ut elevene ikke leser mange bøker til skolen, men de leser derimot mange kortere tekster. De fleste elever landet mellom nøytral til positive mot tegneseriebøker, men de fleste liker ikke å lese på fritiden sin. Bokanalysen så på et utvalg av memoarer og skjønnlitterære fortellinger, nemlig Fun Home (2007), Anya’s Ghost (2011), Through the Woods (2014), Persepolis (2008) og American Born Chinese (2006), og fant ut at tegneseriebøker kan fremstille diverse aspekter gjennom mediet. Memoarene kan gi konkrete fremstillinger av opplevelsene til forfatteren, mens de skjønnlitterære bøkene kan fremstille abstrakte karakterers erfaringer, som gir leserne forskjellige måter å relatere til hva som er fremstilt. Sammen, så viser dette at tegneseriebøker kan være en engasjerende måte for elever til å utforske mental helse. One of the interdisciplinary topics of the new Norwegian curriculum is health and life skills, which states that school shall “give the pupils competence which promotes sound physical and mental health […]” (Ministry of Education and Research, 2017). With that in mind, this MA thesis investigates how graphic novels can be used in the English as a foreign language (EFL) classroom to discuss topics surrounding mental health. To answer this, a student survey of a ninth grade in a lower secondary school in Northern ... Master Thesis Nord-Norge NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
institution |
Open Polar |
collection |
NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftntnutrondheimi |
language |
English |
description |
Et av de tverrfaglige temaene fra læreplanen er folkehelse og livsmestring, som sier at skolen skal «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse […]» (Ministry of Education and Research, 2017). Med det som utgangspunkt, så utforsker dette masterprosjektet hvordan tegneseriebøker kan bli brukt i engelskklasserommet til å diskutere mental helse. For å svare på dette gjennomførtes en spørreundersøkelse på niende trinn på en ungdomsskole i Nord-Norge, som spurte elevene om deres lesevaner og preferanser, både i og utenfor skolen. I tillegg, ble et utvalg av tegneseriebøker analysert for å se hvordan de fremstiller diverse aspekter som relaterer til mental helse. Undersøkelsen fant ut elevene ikke leser mange bøker til skolen, men de leser derimot mange kortere tekster. De fleste elever landet mellom nøytral til positive mot tegneseriebøker, men de fleste liker ikke å lese på fritiden sin. Bokanalysen så på et utvalg av memoarer og skjønnlitterære fortellinger, nemlig Fun Home (2007), Anya’s Ghost (2011), Through the Woods (2014), Persepolis (2008) og American Born Chinese (2006), og fant ut at tegneseriebøker kan fremstille diverse aspekter gjennom mediet. Memoarene kan gi konkrete fremstillinger av opplevelsene til forfatteren, mens de skjønnlitterære bøkene kan fremstille abstrakte karakterers erfaringer, som gir leserne forskjellige måter å relatere til hva som er fremstilt. Sammen, så viser dette at tegneseriebøker kan være en engasjerende måte for elever til å utforske mental helse. One of the interdisciplinary topics of the new Norwegian curriculum is health and life skills, which states that school shall “give the pupils competence which promotes sound physical and mental health […]” (Ministry of Education and Research, 2017). With that in mind, this MA thesis investigates how graphic novels can be used in the English as a foreign language (EFL) classroom to discuss topics surrounding mental health. To answer this, a student survey of a ninth grade in a lower secondary school in Northern ... |
author2 |
Brataas, Delilah Bermudez |
format |
Master Thesis |
author |
Myrnes, Pål. |
spellingShingle |
Myrnes, Pål. Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom |
author_facet |
Myrnes, Pål. |
author_sort |
Myrnes, Pål. |
title |
Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom |
title_short |
Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom |
title_full |
Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom |
title_fullStr |
Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom |
title_full_unstemmed |
Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom |
title_sort |
graphic novels and mental health in the efl classroom |
publisher |
NTNU |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3005615 |
genre |
Nord-Norge |
genre_facet |
Nord-Norge |
op_relation |
no.ntnu:inspera:110275169:37685903 https://hdl.handle.net/11250/3005615 |
_version_ |
1766115061486583808 |