Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving

Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet Learning, Assessment and Boundary crossing in Teac...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Estenstad Bjørsland, Sondre, Skogstad, Anne
Other Authors: Bjerke, Øyvind, Elnan, Ingrid, Klemp, Torunn
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3004949
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3004949
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3004949 2023-05-15T15:25:09+02:00 Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving Estenstad Bjørsland, Sondre Skogstad, Anne Bjerke, Øyvind Elnan, Ingrid Klemp, Torunn 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3004949 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:109318687:22432739 https://hdl.handle.net/11250/3004949 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-07-13T22:39:55Z Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education (LAB-TEd, NTNU, 2019). LAB-TEd er et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og Norges arktiske universitet (UiT). Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd. I denne masteroppgaven søker vi svar på problemstillingen: «Hvordan kan kroppsøvingslæreren sine valg av aktiviteter, gruppestruktur og utemiljø innvirke på elevenes samarbeidsferdigheter?». Målet med oppgaven er å undersøke hvordan kroppsøvingslæreren kan bidra til å fremme elevenes samarbeidsferdigheter, gjennom å gjøre aktive endringer ved bruk av ulike aktiviteter, gruppestrukturer og utemiljø. For å undersøke dette har vi benyttet Newell (1986) sin modell om rammefaktorer (constraints), der vi ser nærmere på hvordan læring av samarbeidsferdigheter skjer i samspill mellom individets forutsetninger, oppgavens art og miljøets utfordringer. For å undersøke elevenes samarbeidsferdigheter har vi tatt utgangspunkt i Johnson et al. (2006) sine fem enkeltkomponenter for et velfungerende samarbeid. For å kunne gjennomføre undervisning som kan bidra til å svare på vår problemstilling, er denne oppgaven designet som et aksjonsforskningsprosjekt. Aksjonen ble gjennomført ved en grunnskole i Trøndelag, i januar 2022. Her har vi samarbeidet tett med våre to medforskere, som er kroppsøvingslærere på 3. trinn og 4. trinn. Over en periode på 3 uker har vi gjennomført sju undervisningsøkter i kroppsøving med totalt 17 ulike aktiviteter. Underveis i aksjonen har vi gjort endringer i oppgavene og gruppesammensetningen, samtidig som vi har benyttet ulike utemiljø. De to trinnene har gjennomført aktiviteter innenfor ulike fokusområder, herunder problemløsningsaktiviteter og lagaktiviteter. Totalt har 180 elever deltatt i prosjektet. I tillegg til oppgavens ... Master Thesis Arktis* NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Newell ENVELOPE(-59.533,-59.533,-62.333,-62.333)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education (LAB-TEd, NTNU, 2019). LAB-TEd er et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og Norges arktiske universitet (UiT). Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd. I denne masteroppgaven søker vi svar på problemstillingen: «Hvordan kan kroppsøvingslæreren sine valg av aktiviteter, gruppestruktur og utemiljø innvirke på elevenes samarbeidsferdigheter?». Målet med oppgaven er å undersøke hvordan kroppsøvingslæreren kan bidra til å fremme elevenes samarbeidsferdigheter, gjennom å gjøre aktive endringer ved bruk av ulike aktiviteter, gruppestrukturer og utemiljø. For å undersøke dette har vi benyttet Newell (1986) sin modell om rammefaktorer (constraints), der vi ser nærmere på hvordan læring av samarbeidsferdigheter skjer i samspill mellom individets forutsetninger, oppgavens art og miljøets utfordringer. For å undersøke elevenes samarbeidsferdigheter har vi tatt utgangspunkt i Johnson et al. (2006) sine fem enkeltkomponenter for et velfungerende samarbeid. For å kunne gjennomføre undervisning som kan bidra til å svare på vår problemstilling, er denne oppgaven designet som et aksjonsforskningsprosjekt. Aksjonen ble gjennomført ved en grunnskole i Trøndelag, i januar 2022. Her har vi samarbeidet tett med våre to medforskere, som er kroppsøvingslærere på 3. trinn og 4. trinn. Over en periode på 3 uker har vi gjennomført sju undervisningsøkter i kroppsøving med totalt 17 ulike aktiviteter. Underveis i aksjonen har vi gjort endringer i oppgavene og gruppesammensetningen, samtidig som vi har benyttet ulike utemiljø. De to trinnene har gjennomført aktiviteter innenfor ulike fokusområder, herunder problemløsningsaktiviteter og lagaktiviteter. Totalt har 180 elever deltatt i prosjektet. I tillegg til oppgavens ...
author2 Bjerke, Øyvind
Elnan, Ingrid
Klemp, Torunn
format Master Thesis
author Estenstad Bjørsland, Sondre
Skogstad, Anne
spellingShingle Estenstad Bjørsland, Sondre
Skogstad, Anne
Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
author_facet Estenstad Bjørsland, Sondre
Skogstad, Anne
author_sort Estenstad Bjørsland, Sondre
title Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
title_short Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
title_full Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
title_fullStr Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
title_full_unstemmed Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
title_sort elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
publisher NTNU
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3004949
long_lat ENVELOPE(-59.533,-59.533,-62.333,-62.333)
geographic Newell
geographic_facet Newell
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_relation no.ntnu:inspera:109318687:22432739
https://hdl.handle.net/11250/3004949
_version_ 1766355818603610112