Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet Learning, Assessment and Boundary crossing in Teac...
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | , , |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
NTNU
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3004949 |
id |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3004949 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3004949 2023-05-15T15:25:09+02:00 Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving Estenstad Bjørsland, Sondre Skogstad, Anne Bjerke, Øyvind Elnan, Ingrid Klemp, Torunn 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3004949 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:109318687:22432739 https://hdl.handle.net/11250/3004949 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-07-13T22:39:55Z Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education (LAB-TEd, NTNU, 2019). LAB-TEd er et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og Norges arktiske universitet (UiT). Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd. I denne masteroppgaven søker vi svar på problemstillingen: «Hvordan kan kroppsøvingslæreren sine valg av aktiviteter, gruppestruktur og utemiljø innvirke på elevenes samarbeidsferdigheter?». Målet med oppgaven er å undersøke hvordan kroppsøvingslæreren kan bidra til å fremme elevenes samarbeidsferdigheter, gjennom å gjøre aktive endringer ved bruk av ulike aktiviteter, gruppestrukturer og utemiljø. For å undersøke dette har vi benyttet Newell (1986) sin modell om rammefaktorer (constraints), der vi ser nærmere på hvordan læring av samarbeidsferdigheter skjer i samspill mellom individets forutsetninger, oppgavens art og miljøets utfordringer. For å undersøke elevenes samarbeidsferdigheter har vi tatt utgangspunkt i Johnson et al. (2006) sine fem enkeltkomponenter for et velfungerende samarbeid. For å kunne gjennomføre undervisning som kan bidra til å svare på vår problemstilling, er denne oppgaven designet som et aksjonsforskningsprosjekt. Aksjonen ble gjennomført ved en grunnskole i Trøndelag, i januar 2022. Her har vi samarbeidet tett med våre to medforskere, som er kroppsøvingslærere på 3. trinn og 4. trinn. Over en periode på 3 uker har vi gjennomført sju undervisningsøkter i kroppsøving med totalt 17 ulike aktiviteter. Underveis i aksjonen har vi gjort endringer i oppgavene og gruppesammensetningen, samtidig som vi har benyttet ulike utemiljø. De to trinnene har gjennomført aktiviteter innenfor ulike fokusområder, herunder problemløsningsaktiviteter og lagaktiviteter. Totalt har 180 elever deltatt i prosjektet. I tillegg til oppgavens ... Master Thesis Arktis* NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Newell ENVELOPE(-59.533,-59.533,-62.333,-62.333) |
institution |
Open Polar |
collection |
NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftntnutrondheimi |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education (LAB-TEd, NTNU, 2019). LAB-TEd er et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og Norges arktiske universitet (UiT). Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd. I denne masteroppgaven søker vi svar på problemstillingen: «Hvordan kan kroppsøvingslæreren sine valg av aktiviteter, gruppestruktur og utemiljø innvirke på elevenes samarbeidsferdigheter?». Målet med oppgaven er å undersøke hvordan kroppsøvingslæreren kan bidra til å fremme elevenes samarbeidsferdigheter, gjennom å gjøre aktive endringer ved bruk av ulike aktiviteter, gruppestrukturer og utemiljø. For å undersøke dette har vi benyttet Newell (1986) sin modell om rammefaktorer (constraints), der vi ser nærmere på hvordan læring av samarbeidsferdigheter skjer i samspill mellom individets forutsetninger, oppgavens art og miljøets utfordringer. For å undersøke elevenes samarbeidsferdigheter har vi tatt utgangspunkt i Johnson et al. (2006) sine fem enkeltkomponenter for et velfungerende samarbeid. For å kunne gjennomføre undervisning som kan bidra til å svare på vår problemstilling, er denne oppgaven designet som et aksjonsforskningsprosjekt. Aksjonen ble gjennomført ved en grunnskole i Trøndelag, i januar 2022. Her har vi samarbeidet tett med våre to medforskere, som er kroppsøvingslærere på 3. trinn og 4. trinn. Over en periode på 3 uker har vi gjennomført sju undervisningsøkter i kroppsøving med totalt 17 ulike aktiviteter. Underveis i aksjonen har vi gjort endringer i oppgavene og gruppesammensetningen, samtidig som vi har benyttet ulike utemiljø. De to trinnene har gjennomført aktiviteter innenfor ulike fokusområder, herunder problemløsningsaktiviteter og lagaktiviteter. Totalt har 180 elever deltatt i prosjektet. I tillegg til oppgavens ... |
author2 |
Bjerke, Øyvind Elnan, Ingrid Klemp, Torunn |
format |
Master Thesis |
author |
Estenstad Bjørsland, Sondre Skogstad, Anne |
spellingShingle |
Estenstad Bjørsland, Sondre Skogstad, Anne Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving |
author_facet |
Estenstad Bjørsland, Sondre Skogstad, Anne |
author_sort |
Estenstad Bjørsland, Sondre |
title |
Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving |
title_short |
Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving |
title_full |
Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving |
title_fullStr |
Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving |
title_full_unstemmed |
Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving |
title_sort |
elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving |
publisher |
NTNU |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3004949 |
long_lat |
ENVELOPE(-59.533,-59.533,-62.333,-62.333) |
geographic |
Newell |
geographic_facet |
Newell |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_relation |
no.ntnu:inspera:109318687:22432739 https://hdl.handle.net/11250/3004949 |
_version_ |
1766355818603610112 |