Musikkvitenskap ved NTNU og Den hvite rammen

Denne oppgaven diskuterer hvordan den pågående avkoloniseringsdebatten reflekteres på musikkvitenskap ved NTNU. Målet med denne bacheloroppgaven er å vise hvordan rasistiske strukturer og kolonial arv påvirker studieprogrammet. Dette blir gjort gjennom analyse av de obligatoriske emnene, og jeg ser...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pettersen, Kjersti Elisabeth
Other Authors: Størvold, Tore
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3004797
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3004797
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3004797 2023-05-15T18:14:51+02:00 Musikkvitenskap ved NTNU og Den hvite rammen Pettersen, Kjersti Elisabeth Størvold, Tore 2022 application/pdf application/zip https://hdl.handle.net/11250/3004797 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:112790664:64331129 https://hdl.handle.net/11250/3004797 Bachelor thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-07-13T22:39:59Z Denne oppgaven diskuterer hvordan den pågående avkoloniseringsdebatten reflekteres på musikkvitenskap ved NTNU. Målet med denne bacheloroppgaven er å vise hvordan rasistiske strukturer og kolonial arv påvirker studieprogrammet. Dette blir gjort gjennom analyse av de obligatoriske emnene, og jeg ser på hvordan, og om disse emnene passer inn i ‘Den hvite rammen’ som beskrevet av Philip Ewell. Videre viser jeg hvorfor NTNU har et særlig ansvar i forhold til deres egen koloniale arv i assimileringen av det samiske folk, og hvordan deres musikk, historie og kultur kan, og burde inkluderes i den musikkvitenskapelige undervisningen ved NTNU. This thesis discusses how the current decolonization debate is reflected in the musicology program at NTNU. The goal of this thesis is to show how racist structures and colonial heritage is present within this study program, which is done by analyzing the obligatory classes and seeing how, and if, they fit into “The White Racial Frame” as described by Philip Ewell. Further on I show why NTNU has a responsibility to take ownership of their own colonial history in regards to the assimilation of the Sámi people, and how their history, music and culture can be, and why it should be, included in the musicology program. Bachelor Thesis Sámi NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description Denne oppgaven diskuterer hvordan den pågående avkoloniseringsdebatten reflekteres på musikkvitenskap ved NTNU. Målet med denne bacheloroppgaven er å vise hvordan rasistiske strukturer og kolonial arv påvirker studieprogrammet. Dette blir gjort gjennom analyse av de obligatoriske emnene, og jeg ser på hvordan, og om disse emnene passer inn i ‘Den hvite rammen’ som beskrevet av Philip Ewell. Videre viser jeg hvorfor NTNU har et særlig ansvar i forhold til deres egen koloniale arv i assimileringen av det samiske folk, og hvordan deres musikk, historie og kultur kan, og burde inkluderes i den musikkvitenskapelige undervisningen ved NTNU. This thesis discusses how the current decolonization debate is reflected in the musicology program at NTNU. The goal of this thesis is to show how racist structures and colonial heritage is present within this study program, which is done by analyzing the obligatory classes and seeing how, and if, they fit into “The White Racial Frame” as described by Philip Ewell. Further on I show why NTNU has a responsibility to take ownership of their own colonial history in regards to the assimilation of the Sámi people, and how their history, music and culture can be, and why it should be, included in the musicology program.
author2 Størvold, Tore
format Bachelor Thesis
author Pettersen, Kjersti Elisabeth
spellingShingle Pettersen, Kjersti Elisabeth
Musikkvitenskap ved NTNU og Den hvite rammen
author_facet Pettersen, Kjersti Elisabeth
author_sort Pettersen, Kjersti Elisabeth
title Musikkvitenskap ved NTNU og Den hvite rammen
title_short Musikkvitenskap ved NTNU og Den hvite rammen
title_full Musikkvitenskap ved NTNU og Den hvite rammen
title_fullStr Musikkvitenskap ved NTNU og Den hvite rammen
title_full_unstemmed Musikkvitenskap ved NTNU og Den hvite rammen
title_sort musikkvitenskap ved ntnu og den hvite rammen
publisher NTNU
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3004797
genre Sámi
genre_facet Sámi
op_relation no.ntnu:inspera:112790664:64331129
https://hdl.handle.net/11250/3004797
_version_ 1766187845447319552