Æ trives i hyret
Sammendrag Arbeidet med dimensjoneringen av tilbudsstrukturen i videregående skole, altså hvilke skoler som skal tilby hvilke programområder, er trolig utfordrende i de fleste fylkeskommunene. I Nordland har dette vært en prosess som har skapt engasjement ved de fleste skoler årlig. Min problemformu...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , |
Format: | Master Thesis |
Language: | unknown |
Published: |
NTNU
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/2784280 |
id |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2784280 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2784280 2023-05-15T17:24:36+02:00 Æ trives i hyret Martinussen, Marita Rapp, Anna Halvorsen, Kjell Atle 2020 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2784280 unknown NTNU no.ntnu:inspera:61045286:22400077 https://hdl.handle.net/11250/2784280 Master thesis 2020 ftntnutrondheimi 2021-09-29T22:35:40Z Sammendrag Arbeidet med dimensjoneringen av tilbudsstrukturen i videregående skole, altså hvilke skoler som skal tilby hvilke programområder, er trolig utfordrende i de fleste fylkeskommunene. I Nordland har dette vært en prosess som har skapt engasjement ved de fleste skoler årlig. Min problemformulering er hvilke dilemmaer og utfordringer preger arbeidet med dimensjoneringen av tilbudsstrukturen i videregående skole i Nordland? For å besvare denne problemformuleringen har jeg fortrinnsvis tatt utgangspunkt i intervju som metode for å framskaffe relevant empiri. Empirien fra intervjuene, i samspill med egne erfaringer og teori, førte til funn som gjorde at jeg kunne systematisere en kompleks materie inn i seks hoveddilemmaer/utfordringer. Disse seks omhandler fylkeskommunes målsetting om økt gjennomføring i videregående skole, tilfredsstillelse av kompetansebehovet i arbeidslivet i en fylkeskommune med spredt bosettingsmønster, sentraliseringsproblematikk, stabilitet og forutsigbarhet for skolene, hvordan ivareta både faglige vurderinger og gode demokratiske prosesser, og til sist utfordringene omkring rektor som aktør i disse prosessene. Disse funnene har jeg drøftet opp mot tidligere forskning og teori. Teorien jeg har valgt å ta utgangspunkt i, er først og fremst Bolman & Deals Nytt perspektiv på organisasjon og ledelsen og Eirik Irgens` Skolen. Jeg har valgt disse fordi jeg mener de på en god måte kan benyttes som verktøy for å skape dypere forståelse for kompleksiteten i arbeidet med dimensjonering av tilbudsstruktur i videregående skole. Avslutningsvis har jeg forsøkt å illustrere mine funn i tre modeller, som jeg håper kan være med på å gi leseren een oversikt over en kompleks materie. Konklusjonen er at dette virkelig er komplekse prosesser, og det krever nok mer enn en masteravhandling for å gi svar på problematikken. Likevel tenker jeg avhandlingen kan være med på å skape en sterkere forståelse for alle partene i dette bildet, slik at en ikke ensidig bare ser egne utfordringer. Master Thesis Nordland Nordland Nordland NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
institution |
Open Polar |
collection |
NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftntnutrondheimi |
language |
unknown |
description |
Sammendrag Arbeidet med dimensjoneringen av tilbudsstrukturen i videregående skole, altså hvilke skoler som skal tilby hvilke programområder, er trolig utfordrende i de fleste fylkeskommunene. I Nordland har dette vært en prosess som har skapt engasjement ved de fleste skoler årlig. Min problemformulering er hvilke dilemmaer og utfordringer preger arbeidet med dimensjoneringen av tilbudsstrukturen i videregående skole i Nordland? For å besvare denne problemformuleringen har jeg fortrinnsvis tatt utgangspunkt i intervju som metode for å framskaffe relevant empiri. Empirien fra intervjuene, i samspill med egne erfaringer og teori, førte til funn som gjorde at jeg kunne systematisere en kompleks materie inn i seks hoveddilemmaer/utfordringer. Disse seks omhandler fylkeskommunes målsetting om økt gjennomføring i videregående skole, tilfredsstillelse av kompetansebehovet i arbeidslivet i en fylkeskommune med spredt bosettingsmønster, sentraliseringsproblematikk, stabilitet og forutsigbarhet for skolene, hvordan ivareta både faglige vurderinger og gode demokratiske prosesser, og til sist utfordringene omkring rektor som aktør i disse prosessene. Disse funnene har jeg drøftet opp mot tidligere forskning og teori. Teorien jeg har valgt å ta utgangspunkt i, er først og fremst Bolman & Deals Nytt perspektiv på organisasjon og ledelsen og Eirik Irgens` Skolen. Jeg har valgt disse fordi jeg mener de på en god måte kan benyttes som verktøy for å skape dypere forståelse for kompleksiteten i arbeidet med dimensjonering av tilbudsstruktur i videregående skole. Avslutningsvis har jeg forsøkt å illustrere mine funn i tre modeller, som jeg håper kan være med på å gi leseren een oversikt over en kompleks materie. Konklusjonen er at dette virkelig er komplekse prosesser, og det krever nok mer enn en masteravhandling for å gi svar på problematikken. Likevel tenker jeg avhandlingen kan være med på å skape en sterkere forståelse for alle partene i dette bildet, slik at en ikke ensidig bare ser egne utfordringer. |
author2 |
Rapp, Anna Halvorsen, Kjell Atle |
format |
Master Thesis |
author |
Martinussen, Marita |
spellingShingle |
Martinussen, Marita Æ trives i hyret |
author_facet |
Martinussen, Marita |
author_sort |
Martinussen, Marita |
title |
Æ trives i hyret |
title_short |
Æ trives i hyret |
title_full |
Æ trives i hyret |
title_fullStr |
Æ trives i hyret |
title_full_unstemmed |
Æ trives i hyret |
title_sort |
æ trives i hyret |
publisher |
NTNU |
publishDate |
2020 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/2784280 |
genre |
Nordland Nordland Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Nordland |
op_relation |
no.ntnu:inspera:61045286:22400077 https://hdl.handle.net/11250/2784280 |
_version_ |
1766115700822245376 |