A BBN Risk Analysis of Cruise Ship Groundings in Northern Norway during Winter

Nord-Norge har oppnådd mer fokus som en destinasjon for cruiseskipturisme de seneste årene. Antall cruiseanløp har økt både for sommer- og vintersesongen. En grunnstøting for et cruiseskip i disse farvannene kan føre til mange omkomne. Ugjestmilde værforhold, lange distanser og relativt dårlig evaku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tysdahl, Even Ødegaard
Other Authors: Vinnem, Jan Erik
Format: Master Thesis
Language:unknown
Published: NTNU 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2780161
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2780161
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2780161 2023-05-15T17:24:08+02:00 A BBN Risk Analysis of Cruise Ship Groundings in Northern Norway during Winter Tysdahl, Even Ødegaard Vinnem, Jan Erik 2020 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2780161 unknown NTNU no.ntnu:inspera:54166542:20963593 https://hdl.handle.net/11250/2780161 Master thesis 2020 ftntnutrondheimi 2021-09-22T22:35:35Z Nord-Norge har oppnådd mer fokus som en destinasjon for cruiseskipturisme de seneste årene. Antall cruiseanløp har økt både for sommer- og vintersesongen. En grunnstøting for et cruiseskip i disse farvannene kan føre til mange omkomne. Ugjestmilde værforhold, lange distanser og relativt dårlig evakueringsberedskap i området øker risikoen for skip med mange passasjerer. Målet med denne oppgaven er å presentere resultatene fra en risikoanalyse for grunnstøting av cruiseskip i Nord-Norge på vinteren. Analysen er basert på et Bayesian belief network laget fra litteraturstudier og kvantifisert ved hjelp av et ekspertpanel gjennom en Delphi-prosess. I tillegg til å lage en modell har flere risikoreduserende tiltak blitt foreslått og deres effekt har blitt undersøkt med modellen. Nivåene for individuell risiko og grupperisiko ble funnet med modellen. Den individuelle risikoen som ble funnet er over det nivået som er ansett som tolererbart, og grupperisikoen ble funnet til å være innenfor et intervall som tilsier at risikoen bør senkes hvis kostnadsnyttige tiltak blir funnet. Resultatene fra denne oppgaven indikerer at risikoen for grunnstøting for cruiseskip er i et område som tilsier at risikoreduserende tiltak bør innføres. Med tanke på at flere andre farer enn grunnstøting eksisterer er det antatt at implementering av risikoreduserende tiltak er avgjørende for at cruiseskiptrafikken skal kunne fortsette. Northern Norway has gained more focus as a destination for cruise ship tourism the recent years. The number of cruise ship calls has increased for both the summer and winter seasons. A cruise ship grounding in these waters has the potential of many fatalities. The inhospitable weather conditions, long distances, and relatively poor emergency evacuation readiness in the area increase the risk when sailing with many passengers in Northern Norway. The goal of this thesis is to present the results of a grounding risk analysis for cruise ships sailing in Northern Norway during winter. The analysis is based on a Bayesian belief network constructed from a literature review and quantified by an expert panel through a Delphi process. In addition to constructing a model, several risk-reducing measures are proposed and their effect is investigated with the model. The individual risk level and group risk level were found by the model. The individual risk found is above what is considered a tolerable level, and the group risk is found to be within a region that calls for risk-reduction if cost-efficient measures are identified. The results from this thesis indicate that the risk of grounding for cruise ships is within a range that would call for risk-reducing measures to be implemented. When considering that several other hazards exist in addition to the grounding hazard, it is believed that the implementation of risk-reducing measures are imperative if the cruise ship traffic is to continue. Master Thesis Nord-Norge Northern Norway NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Norway Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language unknown
description Nord-Norge har oppnådd mer fokus som en destinasjon for cruiseskipturisme de seneste årene. Antall cruiseanløp har økt både for sommer- og vintersesongen. En grunnstøting for et cruiseskip i disse farvannene kan føre til mange omkomne. Ugjestmilde værforhold, lange distanser og relativt dårlig evakueringsberedskap i området øker risikoen for skip med mange passasjerer. Målet med denne oppgaven er å presentere resultatene fra en risikoanalyse for grunnstøting av cruiseskip i Nord-Norge på vinteren. Analysen er basert på et Bayesian belief network laget fra litteraturstudier og kvantifisert ved hjelp av et ekspertpanel gjennom en Delphi-prosess. I tillegg til å lage en modell har flere risikoreduserende tiltak blitt foreslått og deres effekt har blitt undersøkt med modellen. Nivåene for individuell risiko og grupperisiko ble funnet med modellen. Den individuelle risikoen som ble funnet er over det nivået som er ansett som tolererbart, og grupperisikoen ble funnet til å være innenfor et intervall som tilsier at risikoen bør senkes hvis kostnadsnyttige tiltak blir funnet. Resultatene fra denne oppgaven indikerer at risikoen for grunnstøting for cruiseskip er i et område som tilsier at risikoreduserende tiltak bør innføres. Med tanke på at flere andre farer enn grunnstøting eksisterer er det antatt at implementering av risikoreduserende tiltak er avgjørende for at cruiseskiptrafikken skal kunne fortsette. Northern Norway has gained more focus as a destination for cruise ship tourism the recent years. The number of cruise ship calls has increased for both the summer and winter seasons. A cruise ship grounding in these waters has the potential of many fatalities. The inhospitable weather conditions, long distances, and relatively poor emergency evacuation readiness in the area increase the risk when sailing with many passengers in Northern Norway. The goal of this thesis is to present the results of a grounding risk analysis for cruise ships sailing in Northern Norway during winter. The analysis is based on a Bayesian belief network constructed from a literature review and quantified by an expert panel through a Delphi process. In addition to constructing a model, several risk-reducing measures are proposed and their effect is investigated with the model. The individual risk level and group risk level were found by the model. The individual risk found is above what is considered a tolerable level, and the group risk is found to be within a region that calls for risk-reduction if cost-efficient measures are identified. The results from this thesis indicate that the risk of grounding for cruise ships is within a range that would call for risk-reducing measures to be implemented. When considering that several other hazards exist in addition to the grounding hazard, it is believed that the implementation of risk-reducing measures are imperative if the cruise ship traffic is to continue.
author2 Vinnem, Jan Erik
format Master Thesis
author Tysdahl, Even Ødegaard
spellingShingle Tysdahl, Even Ødegaard
A BBN Risk Analysis of Cruise Ship Groundings in Northern Norway during Winter
author_facet Tysdahl, Even Ødegaard
author_sort Tysdahl, Even Ødegaard
title A BBN Risk Analysis of Cruise Ship Groundings in Northern Norway during Winter
title_short A BBN Risk Analysis of Cruise Ship Groundings in Northern Norway during Winter
title_full A BBN Risk Analysis of Cruise Ship Groundings in Northern Norway during Winter
title_fullStr A BBN Risk Analysis of Cruise Ship Groundings in Northern Norway during Winter
title_full_unstemmed A BBN Risk Analysis of Cruise Ship Groundings in Northern Norway during Winter
title_sort bbn risk analysis of cruise ship groundings in northern norway during winter
publisher NTNU
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/11250/2780161
long_lat ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
geographic Norway
Føre
geographic_facet Norway
Føre
genre Nord-Norge
Northern Norway
genre_facet Nord-Norge
Northern Norway
op_relation no.ntnu:inspera:54166542:20963593
https://hdl.handle.net/11250/2780161
_version_ 1766115014175883264