Hvilke faktorer påvirker læreprosessen i naturfag hos elever som studerer nettbasert?

Denne oppgaven handler om voksne studenter som følger et nettbasert kurs i naturfag på videregående skoles nivå organisert gjennom Nordland Fylkeskommune. Kompetansereformen fremhever voksnes rett til å få enten yrkeskompetanse eller studiekompetanse. Nettstudentene utgjør en gruppe studenter som gj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Odden, Svenn Erik
Other Authors: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanning
Format: Master Thesis
Language:Norwegian
Published: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanning 2011
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/270236
Description
Summary:Denne oppgaven handler om voksne studenter som følger et nettbasert kurs i naturfag på videregående skoles nivå organisert gjennom Nordland Fylkeskommune. Kompetansereformen fremhever voksnes rett til å få enten yrkeskompetanse eller studiekompetanse. Nettstudentene utgjør en gruppe studenter som gjennom sitt voksenliv har komplekse utfordringer i hverdagen som krever sine løsninger i tillegg til det å være student. Sammenlignet med de utfordringer 16-åringen i den ordinære skolen har, er det tydelig at nettstudenten på mange måter skiller seg ut fra disse. Ikke minst er det en gruppe studenter som skal løse sine læreutfordringer uten tilgang til det tradisjonelle klasserommet og uten den tilstedeværende læreren. Spørsmålene som denne studien forsøker å belyse er: Hva er studentenes livssituasjon og utgangspunkt for sine studier?Hva motiverer godt voksne til studier på videregående skoles nivå?Hvordan håndteres praktiske forhold rundt læring?Hvordan håndteres selve læreprosessen i naturfag? Ved datainnsamlingen ble både kvantitativ og kvalitativ metode benyttet. Våren 2010 ble en anonym spørreundersøkelse gjennomført. Denne undersøkelsen gav innsikt i gruppens kompleksitet. Kunnskapen ble så brukt som bakteppe og forforståelse for de semistrukturerte livsverdenintervjuene som ble gjennomført med 11 deltagere vinteren 2011. Teoretisk bakgrunn og fundament for studien er teori om motivasjon, interessebegrepet og voksnes læring. Både spørreundersøkelsen og intervjuene utfylte hverandre og bidrog med den informasjonen som kom fram: Ca 75 % av deltagerne kvinnerCa 70 % har barnÅtte av elleve intervjuede informanter hadde støtte fra NAVDet å skaffe seg et fremtidig yrke er en sterk motivasjon for å gjennomføre studieneDe fleste savner den undervisende lærerCa 70 % sier de bruker nettlærer sjelden eller aldriUnderstrekninger og notater er et studieteknisk grep de fleste anvenderDe aller fleste som har mulighet, bruker studieverkstedet aktivt Intervjuene avdekket altså at mange av studentene hadde støtte fra NAV. Det betyr at mange var i en form for livskrise; Arbeidsledighet, sykdom, eller manglende yrkeskompetanse tvinger flere til å ta fatt på studier for enten å omskolere seg, eller å skaffe seg en utdannelse for første gang. Studiene var således ikke primært en planlagt aktivitet, men tvinger seg fram som følge av omstendighetene i livet. Litteraturen beskriver voksnes læring som annerledes enn barn og unges læring. Evnen til abstraksjon modnes og utvikles med alderen. Den viktigste faktoren for suksess er at studentene finner sin studiesituasjon meningsfull, og at den vil føre til positive endringer i deres liv. Et interessant funn var studentenes marginale bruk av nettlærer. Det ble forklart med ”avstand” og vansker med å formulere et problem skriftlig, for deretter å motta et svar som studenten måtte fortolke betydningen av på egen hånd. På tross av at alle hadde valgt å være nettstudenter, verdsatte de fleste lærerstøtten og tilretteleggingen organisert ved studieverkstedene.