Å studere elevers læring gjennom en fokuselev

Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forka...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Klemp, Torunn, Nedberg, Audhild
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:unknown
Published: Cappelen Damm Akademisk 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2652952
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2652952
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2652952 2023-05-15T15:25:04+02:00 Å studere elevers læring gjennom en fokuselev Klemp, Torunn Nedberg, Audhild 2016 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2652952 mis unknown Cappelen Damm Akademisk FoU i praksis. 2016, 10 (2), 23-43. urn:issn:1504-6893 https://hdl.handle.net/11250/2652952 cristin:1419385 Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no CC-BY-NC 23-43 10 FoU i praksis. 2016, 10 (2) 2 Peer reviewed Journal article 2016 ftntnutrondheimi 2020-05-06T22:32:42Z Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. Studentenes evaluering av prosjektet og gruppeintervjuer med studenter og praksislærere er grunnlag for forskningsprosjektet om hvilke erfaringer arbeidet med fokuseleven har gitt studentene. Gjennom kvalitativ analyse framkommer to trekk: Studentene er blitt mer bevisste på at praksisopplæring er mer enn å øve på undervisning, og de ser at kunnskap om én elev gir kunnskap om mange. Basert på Deweys tenkning om lærerstudenten som student i praksis («student of teaching») tolker og diskuterer vi studentenes erfaringer i lys av begrepet ‘vekstfremmende erfaringer’ («educative experiences»). Til tross for et begrenset materiale mener vi at studien har et potensial til å bidra i diskusjonen om hvordan progresjonen i praksisopplæringa kan bli tydeligere. publishedVersion Opphavsrett (c) 2016 Torunn Klemp, Audhild Nedberg. Åpen tilgang CC-BY-NC Article in Journal/Newspaper Arktis* NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language unknown
description Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. Studentenes evaluering av prosjektet og gruppeintervjuer med studenter og praksislærere er grunnlag for forskningsprosjektet om hvilke erfaringer arbeidet med fokuseleven har gitt studentene. Gjennom kvalitativ analyse framkommer to trekk: Studentene er blitt mer bevisste på at praksisopplæring er mer enn å øve på undervisning, og de ser at kunnskap om én elev gir kunnskap om mange. Basert på Deweys tenkning om lærerstudenten som student i praksis («student of teaching») tolker og diskuterer vi studentenes erfaringer i lys av begrepet ‘vekstfremmende erfaringer’ («educative experiences»). Til tross for et begrenset materiale mener vi at studien har et potensial til å bidra i diskusjonen om hvordan progresjonen i praksisopplæringa kan bli tydeligere. publishedVersion Opphavsrett (c) 2016 Torunn Klemp, Audhild Nedberg. Åpen tilgang CC-BY-NC
format Article in Journal/Newspaper
author Klemp, Torunn
Nedberg, Audhild
spellingShingle Klemp, Torunn
Nedberg, Audhild
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
author_facet Klemp, Torunn
Nedberg, Audhild
author_sort Klemp, Torunn
title Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_short Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_full Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_fullStr Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_full_unstemmed Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_sort å studere elevers læring gjennom en fokuselev
publisher Cappelen Damm Akademisk
publishDate 2016
url https://hdl.handle.net/11250/2652952
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_source 23-43
10
FoU i praksis. 2016, 10 (2)
2
op_relation FoU i praksis. 2016, 10 (2), 23-43.
urn:issn:1504-6893
https://hdl.handle.net/11250/2652952
cristin:1419385
op_rights Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no
op_rightsnorm CC-BY-NC
_version_ 1766355710027759616