Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen

Denne studien har fokus på PP-rådgiverens perspektiv på arbeid med problematferd i skolen. Jeg valgte å vinkle min prosjektbeskrivelse og det videre arbeidet mot en studie av Pedagogisk - Psykologisk tjeneste (heretter PP-tjenesten). Nærmere bestemt rettes blikket mot PP-rådgiverens erfaringer med o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stenberg, Oddbjørn
Other Authors: Haavelsrud, Magnus, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Bokmål
Published: Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse 2006
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/265027
_version_ 1832475261143089152
author Stenberg, Oddbjørn
author2 Haavelsrud, Magnus
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse
author_facet Stenberg, Oddbjørn
author_sort Stenberg, Oddbjørn
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
description Denne studien har fokus på PP-rådgiverens perspektiv på arbeid med problematferd i skolen. Jeg valgte å vinkle min prosjektbeskrivelse og det videre arbeidet mot en studie av Pedagogisk - Psykologisk tjeneste (heretter PP-tjenesten). Nærmere bestemt rettes blikket mot PP-rådgiverens erfaringer med og perspektiv på arbeid med hjelpetrengende elever i skolen, deres foresatte og lærere. Å undersøke slike perspektiv kan ha interesse fordi PP-tjenesten har et særlig godt kjennskap til skolen og det som skjer der gjennom sin rolle som skolens hjelpetjeneste. Analysen bygger på intervju av 12 Pedagogisk-psykologiske rådgivere på 4 PP-kontor i Nord-Norge 1999 -2000 og på direkte observasjon i 30 møter av ulike typer som ble gjennomført på disse kontorene. ”Grounded Theory” er brukt som metodologi og metode. Jeg utviklet 5 substantive koder: 1) ”faglig usikkerhet”, 2) ”skjønn og fagkunnskap”, 3) ”å arbeide eklektisk” 4) ”respons på antatte forventninger” og 5) ”diagnosekommunikasjon”. På basis av de substantive kodene utviklet jeg følgende substantive kode: ”å jobbe eklektisk på basis av skjønn og fagkunnskap gir ulik grad av faglig usikkerhet”. I tillegg har jeg utviklet ulike ”typer” PP-rådgivere, ”eksperten”, ”brannslukkeren” og ”analytikeren”. De teoretiske hypotesene som ble utviklet i dette arbeidet har blitt relatert og drøftet i forhold til annen relevant forskning som for eksempel Bernsteins begrep ”den pedagogiske anordning”, der diskurser og makt er sentralt. PhD i pedagogikk PhD in Education
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
geographic Blikket
geographic_facet Blikket
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/265027
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(11.244,11.244,64.639,64.639)
op_collection_id ftntnutrondheimi
op_relation Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:57
125962
http://hdl.handle.net/11250/265027
op_source 312
publishDate 2006
publisher Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/265027 2025-05-18T14:04:32+00:00 Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen Stenberg, Oddbjørn Haavelsrud, Magnus Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse 2006 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/265027 nob nob Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:57 125962 http://hdl.handle.net/11250/265027 312 SOCIAL SCIENCES: Social sciences: Pedgogical work Doctoral thesis 2006 ftntnutrondheimi 2025-04-23T04:50:45Z Denne studien har fokus på PP-rådgiverens perspektiv på arbeid med problematferd i skolen. Jeg valgte å vinkle min prosjektbeskrivelse og det videre arbeidet mot en studie av Pedagogisk - Psykologisk tjeneste (heretter PP-tjenesten). Nærmere bestemt rettes blikket mot PP-rådgiverens erfaringer med og perspektiv på arbeid med hjelpetrengende elever i skolen, deres foresatte og lærere. Å undersøke slike perspektiv kan ha interesse fordi PP-tjenesten har et særlig godt kjennskap til skolen og det som skjer der gjennom sin rolle som skolens hjelpetjeneste. Analysen bygger på intervju av 12 Pedagogisk-psykologiske rådgivere på 4 PP-kontor i Nord-Norge 1999 -2000 og på direkte observasjon i 30 møter av ulike typer som ble gjennomført på disse kontorene. ”Grounded Theory” er brukt som metodologi og metode. Jeg utviklet 5 substantive koder: 1) ”faglig usikkerhet”, 2) ”skjønn og fagkunnskap”, 3) ”å arbeide eklektisk” 4) ”respons på antatte forventninger” og 5) ”diagnosekommunikasjon”. På basis av de substantive kodene utviklet jeg følgende substantive kode: ”å jobbe eklektisk på basis av skjønn og fagkunnskap gir ulik grad av faglig usikkerhet”. I tillegg har jeg utviklet ulike ”typer” PP-rådgivere, ”eksperten”, ”brannslukkeren” og ”analytikeren”. De teoretiske hypotesene som ble utviklet i dette arbeidet har blitt relatert og drøftet i forhold til annen relevant forskning som for eksempel Bernsteins begrep ”den pedagogiske anordning”, der diskurser og makt er sentralt. PhD i pedagogikk PhD in Education Doctoral or Postdoctoral Thesis Nord-Norge NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Blikket ENVELOPE(11.244,11.244,64.639,64.639)
spellingShingle SOCIAL SCIENCES: Social sciences: Pedgogical work
Stenberg, Oddbjørn
Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen
title Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen
title_full Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen
title_fullStr Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen
title_full_unstemmed Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen
title_short Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen
title_sort pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen
topic SOCIAL SCIENCES: Social sciences: Pedgogical work
topic_facet SOCIAL SCIENCES: Social sciences: Pedgogical work
url http://hdl.handle.net/11250/265027