Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen
Denne studien har fokus på PP-rådgiverens perspektiv på arbeid med problematferd i skolen. Jeg valgte å vinkle min prosjektbeskrivelse og det videre arbeidet mot en studie av Pedagogisk - Psykologisk tjeneste (heretter PP-tjenesten). Nærmere bestemt rettes blikket mot PP-rådgiverens erfaringer med o...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , |
Format: | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/265027 |
_version_ | 1832475261143089152 |
---|---|
author | Stenberg, Oddbjørn |
author2 | Haavelsrud, Magnus Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse |
author_facet | Stenberg, Oddbjørn |
author_sort | Stenberg, Oddbjørn |
collection | NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
description | Denne studien har fokus på PP-rådgiverens perspektiv på arbeid med problematferd i skolen. Jeg valgte å vinkle min prosjektbeskrivelse og det videre arbeidet mot en studie av Pedagogisk - Psykologisk tjeneste (heretter PP-tjenesten). Nærmere bestemt rettes blikket mot PP-rådgiverens erfaringer med og perspektiv på arbeid med hjelpetrengende elever i skolen, deres foresatte og lærere. Å undersøke slike perspektiv kan ha interesse fordi PP-tjenesten har et særlig godt kjennskap til skolen og det som skjer der gjennom sin rolle som skolens hjelpetjeneste. Analysen bygger på intervju av 12 Pedagogisk-psykologiske rådgivere på 4 PP-kontor i Nord-Norge 1999 -2000 og på direkte observasjon i 30 møter av ulike typer som ble gjennomført på disse kontorene. ”Grounded Theory” er brukt som metodologi og metode. Jeg utviklet 5 substantive koder: 1) ”faglig usikkerhet”, 2) ”skjønn og fagkunnskap”, 3) ”å arbeide eklektisk” 4) ”respons på antatte forventninger” og 5) ”diagnosekommunikasjon”. På basis av de substantive kodene utviklet jeg følgende substantive kode: ”å jobbe eklektisk på basis av skjønn og fagkunnskap gir ulik grad av faglig usikkerhet”. I tillegg har jeg utviklet ulike ”typer” PP-rådgivere, ”eksperten”, ”brannslukkeren” og ”analytikeren”. De teoretiske hypotesene som ble utviklet i dette arbeidet har blitt relatert og drøftet i forhold til annen relevant forskning som for eksempel Bernsteins begrep ”den pedagogiske anordning”, der diskurser og makt er sentralt. PhD i pedagogikk PhD in Education |
format | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
genre | Nord-Norge |
genre_facet | Nord-Norge |
geographic | Blikket |
geographic_facet | Blikket |
id | ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/265027 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(11.244,11.244,64.639,64.639) |
op_collection_id | ftntnutrondheimi |
op_relation | Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:57 125962 http://hdl.handle.net/11250/265027 |
op_source | 312 |
publishDate | 2006 |
publisher | Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse |
record_format | openpolar |
spelling | ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/265027 2025-05-18T14:04:32+00:00 Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen Stenberg, Oddbjørn Haavelsrud, Magnus Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse 2006 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/265027 nob nob Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:57 125962 http://hdl.handle.net/11250/265027 312 SOCIAL SCIENCES: Social sciences: Pedgogical work Doctoral thesis 2006 ftntnutrondheimi 2025-04-23T04:50:45Z Denne studien har fokus på PP-rådgiverens perspektiv på arbeid med problematferd i skolen. Jeg valgte å vinkle min prosjektbeskrivelse og det videre arbeidet mot en studie av Pedagogisk - Psykologisk tjeneste (heretter PP-tjenesten). Nærmere bestemt rettes blikket mot PP-rådgiverens erfaringer med og perspektiv på arbeid med hjelpetrengende elever i skolen, deres foresatte og lærere. Å undersøke slike perspektiv kan ha interesse fordi PP-tjenesten har et særlig godt kjennskap til skolen og det som skjer der gjennom sin rolle som skolens hjelpetjeneste. Analysen bygger på intervju av 12 Pedagogisk-psykologiske rådgivere på 4 PP-kontor i Nord-Norge 1999 -2000 og på direkte observasjon i 30 møter av ulike typer som ble gjennomført på disse kontorene. ”Grounded Theory” er brukt som metodologi og metode. Jeg utviklet 5 substantive koder: 1) ”faglig usikkerhet”, 2) ”skjønn og fagkunnskap”, 3) ”å arbeide eklektisk” 4) ”respons på antatte forventninger” og 5) ”diagnosekommunikasjon”. På basis av de substantive kodene utviklet jeg følgende substantive kode: ”å jobbe eklektisk på basis av skjønn og fagkunnskap gir ulik grad av faglig usikkerhet”. I tillegg har jeg utviklet ulike ”typer” PP-rådgivere, ”eksperten”, ”brannslukkeren” og ”analytikeren”. De teoretiske hypotesene som ble utviklet i dette arbeidet har blitt relatert og drøftet i forhold til annen relevant forskning som for eksempel Bernsteins begrep ”den pedagogiske anordning”, der diskurser og makt er sentralt. PhD i pedagogikk PhD in Education Doctoral or Postdoctoral Thesis Nord-Norge NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Blikket ENVELOPE(11.244,11.244,64.639,64.639) |
spellingShingle | SOCIAL SCIENCES: Social sciences: Pedgogical work Stenberg, Oddbjørn Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen |
title | Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen |
title_full | Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen |
title_fullStr | Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen |
title_full_unstemmed | Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen |
title_short | Pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen |
title_sort | pedagogisk-psykologiske rådgiveres tilnærminger til problematferd i skolen |
topic | SOCIAL SCIENCES: Social sciences: Pedgogical work |
topic_facet | SOCIAL SCIENCES: Social sciences: Pedgogical work |
url | http://hdl.handle.net/11250/265027 |