Detection of Surface- and Volume Cracks in Carbon Anodes for the Aluminium Industry

Denne masteroppgaven er skrevet i samarbeid med Alcoa Mosjøen og omhandler tidligfase konseptuell testing av mulige inspeksjonsmetoder for å finne sprekker i karbon anoder. Anodene er brukt som offeranoder i Hall-Héroult prosessen. Sprekker er et kjent problem i anodeproduksjonen, og kan lede til...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Olsen, Svein-Thomas Simonsen, Fuglum, Live Marie Sand
Other Authors: Steinert, Martin
Format: Master Thesis
Language:English
Published: NTNU 2019
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2623255
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2623255
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2623255 2023-05-15T17:13:22+02:00 Detection of Surface- and Volume Cracks in Carbon Anodes for the Aluminium Industry Olsen, Svein-Thomas Simonsen Fuglum, Live Marie Sand Steinert, Martin 2019 http://hdl.handle.net/11250/2623255 eng eng NTNU http://hdl.handle.net/11250/2623255 Master thesis 2019 ftntnutrondheimi 2019-11-01T12:24:02Z Denne masteroppgaven er skrevet i samarbeid med Alcoa Mosjøen og omhandler tidligfase konseptuell testing av mulige inspeksjonsmetoder for å finne sprekker i karbon anoder. Anodene er brukt som offeranoder i Hall-Héroult prosessen. Sprekker er et kjent problem i anodeproduksjonen, og kan lede til feil i elektrolyseprosessen og økonomiske belastninger. Inspeksjon av sprekker i anoder er i dag gjort manuelt ved at en ansatt visuelt inspiserer et utvalg av anodene i produksjonen. En prosjektoppgave som omhandlet samme tema ble skrevet høsten 2018, hvor mulige in- speksjonsmetoder for sprekker ble undersøkt. Dette forarbeidet har vært et grunnlag for videre arbeid i denne masteroppgave hvor et utvalg av metoder blir undersøkt i større detalj. Oppskaleringspotensialet til computed tomography ble utprøvd med både medisinske- og industrielle systemer. Ingen av testene ga tydelige indikasjoner på at de kan skanne en full-skala anode. En spesialtilpasning av teknologien vil trolig gi gode resultater likevel. Termografi viste seg å være en håpefull kandidat for å detektere overflatesprekker basert på tester i realistiske omstendigheter ved Alcoa Mosjøen. Radar og måling av tetthet som indikasjon på sprekker var nye inspeksjonsmetoder som be undersøkt i denne oppgaven med mangelfulle resultater. This Master’s thesis is written in collaboration with Alcoa Mosjøen and concerns early-stage conceptual testing of inspection methods suited for finding cracks in carbon anodes. The anodes are used as the sacrificial end of the Hall-Héroult process. Cracks are a known problem during the anode production, leading to faulty operation of the electrolysis and financial losses. Inspection for cracks in anodes are to this date done manually by having an employee visually inspect samples from the production. A project thesis has done preliminary investigation of possible crack detection methods. Methods discussed in this thesis are based on those results but are investigated to a greater extent. Computed tomography had its scale-up capabilities tested with both medical- and industrial commercial systems. Neither of these tests resulted in unambiguous indications that a computed tomography system can radiate a full-scale anode. Regardless, a custom adaptation of this technology can likely give good results. Thermal imaging proved a hopeful candidate for finding surface cracks, having reassuring results from high-fidelity tests at Alcoa Mosjøen. Radar and density tests as an indication for crack formation were new inspection methods tested in this thesis with unfavourable results. Master Thesis Mosjøen NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Mosjøen ENVELOPE(13.463,13.463,64.826,64.826)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language English
description Denne masteroppgaven er skrevet i samarbeid med Alcoa Mosjøen og omhandler tidligfase konseptuell testing av mulige inspeksjonsmetoder for å finne sprekker i karbon anoder. Anodene er brukt som offeranoder i Hall-Héroult prosessen. Sprekker er et kjent problem i anodeproduksjonen, og kan lede til feil i elektrolyseprosessen og økonomiske belastninger. Inspeksjon av sprekker i anoder er i dag gjort manuelt ved at en ansatt visuelt inspiserer et utvalg av anodene i produksjonen. En prosjektoppgave som omhandlet samme tema ble skrevet høsten 2018, hvor mulige in- speksjonsmetoder for sprekker ble undersøkt. Dette forarbeidet har vært et grunnlag for videre arbeid i denne masteroppgave hvor et utvalg av metoder blir undersøkt i større detalj. Oppskaleringspotensialet til computed tomography ble utprøvd med både medisinske- og industrielle systemer. Ingen av testene ga tydelige indikasjoner på at de kan skanne en full-skala anode. En spesialtilpasning av teknologien vil trolig gi gode resultater likevel. Termografi viste seg å være en håpefull kandidat for å detektere overflatesprekker basert på tester i realistiske omstendigheter ved Alcoa Mosjøen. Radar og måling av tetthet som indikasjon på sprekker var nye inspeksjonsmetoder som be undersøkt i denne oppgaven med mangelfulle resultater. This Master’s thesis is written in collaboration with Alcoa Mosjøen and concerns early-stage conceptual testing of inspection methods suited for finding cracks in carbon anodes. The anodes are used as the sacrificial end of the Hall-Héroult process. Cracks are a known problem during the anode production, leading to faulty operation of the electrolysis and financial losses. Inspection for cracks in anodes are to this date done manually by having an employee visually inspect samples from the production. A project thesis has done preliminary investigation of possible crack detection methods. Methods discussed in this thesis are based on those results but are investigated to a greater extent. Computed tomography had its scale-up capabilities tested with both medical- and industrial commercial systems. Neither of these tests resulted in unambiguous indications that a computed tomography system can radiate a full-scale anode. Regardless, a custom adaptation of this technology can likely give good results. Thermal imaging proved a hopeful candidate for finding surface cracks, having reassuring results from high-fidelity tests at Alcoa Mosjøen. Radar and density tests as an indication for crack formation were new inspection methods tested in this thesis with unfavourable results.
author2 Steinert, Martin
format Master Thesis
author Olsen, Svein-Thomas Simonsen
Fuglum, Live Marie Sand
spellingShingle Olsen, Svein-Thomas Simonsen
Fuglum, Live Marie Sand
Detection of Surface- and Volume Cracks in Carbon Anodes for the Aluminium Industry
author_facet Olsen, Svein-Thomas Simonsen
Fuglum, Live Marie Sand
author_sort Olsen, Svein-Thomas Simonsen
title Detection of Surface- and Volume Cracks in Carbon Anodes for the Aluminium Industry
title_short Detection of Surface- and Volume Cracks in Carbon Anodes for the Aluminium Industry
title_full Detection of Surface- and Volume Cracks in Carbon Anodes for the Aluminium Industry
title_fullStr Detection of Surface- and Volume Cracks in Carbon Anodes for the Aluminium Industry
title_full_unstemmed Detection of Surface- and Volume Cracks in Carbon Anodes for the Aluminium Industry
title_sort detection of surface- and volume cracks in carbon anodes for the aluminium industry
publisher NTNU
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11250/2623255
long_lat ENVELOPE(13.463,13.463,64.826,64.826)
geographic Mosjøen
geographic_facet Mosjøen
genre Mosjøen
genre_facet Mosjøen
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2623255
_version_ 1766070457190055936