Kraftforsyning instrumentering
Forskningsskipet Kronprins Haakon er et nasjonalt forskningsfartøy med isbrytende egenskaper, som skal overvåke ressurser, miljø- og klimatilstanden i Arktis og Antarktis. Båten er eid av Polar Instituttet, men driftes av Havforskningsinstituttet sin rederiavdeling. Ombord på båten er det installert...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
NTNU
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2613780 |
id |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2613780 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2613780 2023-05-15T13:58:49+02:00 Kraftforsyning instrumentering Jan Bremnes Pål Glimen 2019 http://hdl.handle.net/11250/2613780 nob nob NTNU http://hdl.handle.net/11250/2613780 Bachelor thesis 2019 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:55:37Z Forskningsskipet Kronprins Haakon er et nasjonalt forskningsfartøy med isbrytende egenskaper, som skal overvåke ressurser, miljø- og klimatilstanden i Arktis og Antarktis. Båten er eid av Polar Instituttet, men driftes av Havforskningsinstituttet sin rederiavdeling. Ombord på båten er det installert en rekke vinsjer for å sette utstyr ut i vannet. To av disse vinsjene har en armert sjøkabel (umbilical) som inneholder elektriske og fiberoptiske ledere. På enden av sjøkablene monteres instrumentering for prøvetaking. Det er ønskelig å kunne ta ut omkring 1000 W effekt på enden av kabelen for instrumenter. Kronprins Haakon er den første båten Havforskningsinstituttet opererer som er spesifisert til å kunne senke utstyr ned på 6000 meter vanndyp. Det er derfor installert opp til 8000 meter sjøkabel på vinsjene. Det at kabelen på vinsjen har slik lengde har gitt en ny utfordring når det gjelder strømforsyning av utstyr som monteres på kabelen pga. indre resistans i lederne. Når lengden på kabelen økes, økes også spenningsfallet over den noe som igjen gir et stort effekttap. Bacheloroppgaven beskriver infrastrukturen ombord på båten for vinsjene. I oppgaven ser jeg på hvilken spenningsmetode (AC eller DC) og spenningsnivå som er best for denne type applikasjon. Oppgaven presenterer også en løsning på hvordan man kan overføre kraft fra båten og til instrumenteringen på enden av umbilicalen. The research vessel Kronprins Haakon (KH) will monitor the environmental state and the climate state of both the Arctic and the Antarctic. A major task of it work is to collect and processing water samples and data from the water column and the seabed. In order to be able to make this samples one need to lower instruments into the sea. Onboard KH there are installed winches that are equipped with a sea cable (umbilical) that contains both electrical and optical connections. The instrumentation is installed on these winches and power and signal is transmitted through the umbilical. Kronprins Haakon is the first ship that the Institute of Marine Research (IMR) operate that can operate down to 6000 meters of water depth. To reach this depth the vessel is equipped with up to 8000 meters of umbilical mounted on the winch. The fact that the vessel has so long umbilical, introduce a challenge when transmitting power due to the resistance in the cable. This Bachelor’s thesis will study the power transmission for instrumentation over umbilical on Kronprins Haakon. The thesis will also describe the component that are selected for this power transmission. Bachelor Thesis Antarc* Antarctic Antarktis* Arctic Arktis Arktis* NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Antarctic Arctic Enden ENVELOPE(17.407,17.407,69.144,69.144) Kabelen ENVELOPE(15.664,15.664,68.317,68.317) The Antarctic |
institution |
Open Polar |
collection |
NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftntnutrondheimi |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Forskningsskipet Kronprins Haakon er et nasjonalt forskningsfartøy med isbrytende egenskaper, som skal overvåke ressurser, miljø- og klimatilstanden i Arktis og Antarktis. Båten er eid av Polar Instituttet, men driftes av Havforskningsinstituttet sin rederiavdeling. Ombord på båten er det installert en rekke vinsjer for å sette utstyr ut i vannet. To av disse vinsjene har en armert sjøkabel (umbilical) som inneholder elektriske og fiberoptiske ledere. På enden av sjøkablene monteres instrumentering for prøvetaking. Det er ønskelig å kunne ta ut omkring 1000 W effekt på enden av kabelen for instrumenter. Kronprins Haakon er den første båten Havforskningsinstituttet opererer som er spesifisert til å kunne senke utstyr ned på 6000 meter vanndyp. Det er derfor installert opp til 8000 meter sjøkabel på vinsjene. Det at kabelen på vinsjen har slik lengde har gitt en ny utfordring når det gjelder strømforsyning av utstyr som monteres på kabelen pga. indre resistans i lederne. Når lengden på kabelen økes, økes også spenningsfallet over den noe som igjen gir et stort effekttap. Bacheloroppgaven beskriver infrastrukturen ombord på båten for vinsjene. I oppgaven ser jeg på hvilken spenningsmetode (AC eller DC) og spenningsnivå som er best for denne type applikasjon. Oppgaven presenterer også en løsning på hvordan man kan overføre kraft fra båten og til instrumenteringen på enden av umbilicalen. The research vessel Kronprins Haakon (KH) will monitor the environmental state and the climate state of both the Arctic and the Antarctic. A major task of it work is to collect and processing water samples and data from the water column and the seabed. In order to be able to make this samples one need to lower instruments into the sea. Onboard KH there are installed winches that are equipped with a sea cable (umbilical) that contains both electrical and optical connections. The instrumentation is installed on these winches and power and signal is transmitted through the umbilical. Kronprins Haakon is the first ship that the Institute of Marine Research (IMR) operate that can operate down to 6000 meters of water depth. To reach this depth the vessel is equipped with up to 8000 meters of umbilical mounted on the winch. The fact that the vessel has so long umbilical, introduce a challenge when transmitting power due to the resistance in the cable. This Bachelor’s thesis will study the power transmission for instrumentation over umbilical on Kronprins Haakon. The thesis will also describe the component that are selected for this power transmission. |
author2 |
Pål Glimen |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Jan Bremnes |
spellingShingle |
Jan Bremnes Kraftforsyning instrumentering |
author_facet |
Jan Bremnes |
author_sort |
Jan Bremnes |
title |
Kraftforsyning instrumentering |
title_short |
Kraftforsyning instrumentering |
title_full |
Kraftforsyning instrumentering |
title_fullStr |
Kraftforsyning instrumentering |
title_full_unstemmed |
Kraftforsyning instrumentering |
title_sort |
kraftforsyning instrumentering |
publisher |
NTNU |
publishDate |
2019 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2613780 |
long_lat |
ENVELOPE(17.407,17.407,69.144,69.144) ENVELOPE(15.664,15.664,68.317,68.317) |
geographic |
Antarctic Arctic Enden Kabelen The Antarctic |
geographic_facet |
Antarctic Arctic Enden Kabelen The Antarctic |
genre |
Antarc* Antarctic Antarktis* Arctic Arktis Arktis* |
genre_facet |
Antarc* Antarctic Antarktis* Arctic Arktis Arktis* |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/2613780 |
_version_ |
1766267191499423744 |