Museum og tilbakeføring av kulturarv - En kommentar til to samiske utstillinger, Bååstede og Tråante

Hva fortelles om samisk kulturarv i utstillingene Bååstede og Tråante 2017: «Hvem eier historien?»? Hvordan kan vi tolke dem i lys av ICOMs museumsetiske regelverk? De to utstillingene handler begge om samisk kultur og historie. Jeg vil diskutere tilbakeføring av kulturarv ved bruk av konkrete eksem...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rebni, Nora
Other Authors: Jørgensen, Guro
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2019
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2610408
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2610408
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2610408 2023-05-15T18:11:21+02:00 Museum og tilbakeføring av kulturarv - En kommentar til to samiske utstillinger, Bååstede og Tråante Rebni, Nora Jørgensen, Guro 2019 http://hdl.handle.net/11250/2610408 nob nob NTNU http://hdl.handle.net/11250/2610408 Bachelor thesis 2019 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:55:17Z Hva fortelles om samisk kulturarv i utstillingene Bååstede og Tråante 2017: «Hvem eier historien?»? Hvordan kan vi tolke dem i lys av ICOMs museumsetiske regelverk? De to utstillingene handler begge om samisk kultur og historie. Jeg vil diskutere tilbakeføring av kulturarv ved bruk av konkrete eksempler fra de to utstillingene. I den sammenheng vil også ICOM bli trukket inn. Denne teksten skal ikke på noen måte være en kritikk på museum eller de to utstillingene, men målet er at den skal være et innspill fra noen som opptatt av tematikk som kulturarv og minoriteter. Teoretisk vil det bli tatt opp emnene som museumsetikk og representasjon av samisk historie på museum, og tilbakeføring av kulturarv, noe som er et veldig aktuelt tema i dagens samfunn. What is told about Sami cultural heritage in the exhibitions Bååstede and Tråante 2017: "Who owns the history?" How can we interpret them considering ICOM's Code of Ethics? The two exhibitions are both about Sami culture and history. There will be discussions about the return of cultural heritage using specific examples from the two exhibitions already mentioned. In this context, ICOM will also be of use. This text is not in any way be a criticism of the museum or the two exhibitions, but the goal has always been that it is an input from someone who is concerned with the themes cultural heritage and minorities. Theoretically I will talk about the topics such as museum ethics, Sami history, and return of cultural heritage, which is a very topical issue in today’s society. Bachelor Thesis sami sami samisk NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description Hva fortelles om samisk kulturarv i utstillingene Bååstede og Tråante 2017: «Hvem eier historien?»? Hvordan kan vi tolke dem i lys av ICOMs museumsetiske regelverk? De to utstillingene handler begge om samisk kultur og historie. Jeg vil diskutere tilbakeføring av kulturarv ved bruk av konkrete eksempler fra de to utstillingene. I den sammenheng vil også ICOM bli trukket inn. Denne teksten skal ikke på noen måte være en kritikk på museum eller de to utstillingene, men målet er at den skal være et innspill fra noen som opptatt av tematikk som kulturarv og minoriteter. Teoretisk vil det bli tatt opp emnene som museumsetikk og representasjon av samisk historie på museum, og tilbakeføring av kulturarv, noe som er et veldig aktuelt tema i dagens samfunn. What is told about Sami cultural heritage in the exhibitions Bååstede and Tråante 2017: "Who owns the history?" How can we interpret them considering ICOM's Code of Ethics? The two exhibitions are both about Sami culture and history. There will be discussions about the return of cultural heritage using specific examples from the two exhibitions already mentioned. In this context, ICOM will also be of use. This text is not in any way be a criticism of the museum or the two exhibitions, but the goal has always been that it is an input from someone who is concerned with the themes cultural heritage and minorities. Theoretically I will talk about the topics such as museum ethics, Sami history, and return of cultural heritage, which is a very topical issue in today’s society.
author2 Jørgensen, Guro
format Bachelor Thesis
author Rebni, Nora
spellingShingle Rebni, Nora
Museum og tilbakeføring av kulturarv - En kommentar til to samiske utstillinger, Bååstede og Tråante
author_facet Rebni, Nora
author_sort Rebni, Nora
title Museum og tilbakeføring av kulturarv - En kommentar til to samiske utstillinger, Bååstede og Tråante
title_short Museum og tilbakeføring av kulturarv - En kommentar til to samiske utstillinger, Bååstede og Tråante
title_full Museum og tilbakeføring av kulturarv - En kommentar til to samiske utstillinger, Bååstede og Tråante
title_fullStr Museum og tilbakeføring av kulturarv - En kommentar til to samiske utstillinger, Bååstede og Tråante
title_full_unstemmed Museum og tilbakeføring av kulturarv - En kommentar til to samiske utstillinger, Bååstede og Tråante
title_sort museum og tilbakeføring av kulturarv - en kommentar til to samiske utstillinger, bååstede og tråante
publisher NTNU
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11250/2610408
genre sami
sami
samisk
genre_facet sami
sami
samisk
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2610408
_version_ 1766184028697788416