Livsmestring står i fare for å bli enda en ting de unge skal mestre

Livsmestring skal inn i den norske læreplanen som fornyelse av Kunnskapsløftet i 2020, som ett av tre tverrfaglige temaer. Målet med denne oppgaven er å se på hvordan livsmestringsfag i skolen kan ha en påvirkning på den psykiske helsen hos den enkelte elev, og om faget kan være en ressurs når det k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sørbøen, Ingri
Other Authors: Olsson, Maja Reinåmo, Tesfamicael, Solomon Abedom
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2019
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2610313
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2610313
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2610313 2023-05-15T16:53:02+02:00 Livsmestring står i fare for å bli enda en ting de unge skal mestre Sørbøen, Ingri Olsson, Maja Reinåmo Tesfamicael, Solomon Abedom 2019 http://hdl.handle.net/11250/2610313 nob nob NTNU http://hdl.handle.net/11250/2610313 Bachelor thesis 2019 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:55:16Z Livsmestring skal inn i den norske læreplanen som fornyelse av Kunnskapsløftet i 2020, som ett av tre tverrfaglige temaer. Målet med denne oppgaven er å se på hvordan livsmestringsfag i skolen kan ha en påvirkning på den psykiske helsen hos den enkelte elev, og om faget kan være en ressurs når det kommer til arbeidet med mobbing. Problemstillingen blir begrunnet i innledningskapittelet, og i teorikapittelet blir det gjort rede for hva livsmestring er og hvorfor dette er viktig og relevant i skolen. Studien bygger på en kvalitativ metode hvor empiren er innhentet fra en skole på Island. Nøkkelord som «innhold», «holdninger» og «mobbing blant elevene» blir tydelig beskrevet i analysen, og resultatene viser funn som at de fleste av elevene på skolen trives med fagene og synes det er lærerikt, basert på lærerens erfaringer. I tillegg til at livsmestringsfag på timeplanen kan være svært viktig for elevens psykiske helse og trivsel. Denne oppgaven kan gi en innsikt i hvordan psykisk helse på timeplanen kan være med i forebyggingen mot mobbing blant elever også her i Norge. Lifeskills must be included in the Norwegian curriculum as a renewal of the Knowledge Promotion Reform in 2020, as one of three interdisciplinary themes. The aim for this task is to see if lifeskills-subjects in school can have an influence on the mental health of the individual student and whether the subject can be a resource when it comes to bullying. Approach to the problem is explained in the introduction chapter, and in the theory chapter it is explained what lifeskills is and why that is important to teach the pupils in school. The study is based on a qualitative method where the empiricism is from a school in Iceland. Keywords like “content”, “attitudes” and “bullying between students” are clearly described in the analysis, and the results shows that the students at the school are happy about the subjects and think it is educational, based on the teacher’s experience. In addition to the fact that lifeskills on the timetable can be important for the student’s mental health and wee-being. This task can provide an insight into how mental health on the timetable can be included in the prevention of bullying among pupils here in Norway as well. Bachelor Thesis Iceland NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Norway Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description Livsmestring skal inn i den norske læreplanen som fornyelse av Kunnskapsløftet i 2020, som ett av tre tverrfaglige temaer. Målet med denne oppgaven er å se på hvordan livsmestringsfag i skolen kan ha en påvirkning på den psykiske helsen hos den enkelte elev, og om faget kan være en ressurs når det kommer til arbeidet med mobbing. Problemstillingen blir begrunnet i innledningskapittelet, og i teorikapittelet blir det gjort rede for hva livsmestring er og hvorfor dette er viktig og relevant i skolen. Studien bygger på en kvalitativ metode hvor empiren er innhentet fra en skole på Island. Nøkkelord som «innhold», «holdninger» og «mobbing blant elevene» blir tydelig beskrevet i analysen, og resultatene viser funn som at de fleste av elevene på skolen trives med fagene og synes det er lærerikt, basert på lærerens erfaringer. I tillegg til at livsmestringsfag på timeplanen kan være svært viktig for elevens psykiske helse og trivsel. Denne oppgaven kan gi en innsikt i hvordan psykisk helse på timeplanen kan være med i forebyggingen mot mobbing blant elever også her i Norge. Lifeskills must be included in the Norwegian curriculum as a renewal of the Knowledge Promotion Reform in 2020, as one of three interdisciplinary themes. The aim for this task is to see if lifeskills-subjects in school can have an influence on the mental health of the individual student and whether the subject can be a resource when it comes to bullying. Approach to the problem is explained in the introduction chapter, and in the theory chapter it is explained what lifeskills is and why that is important to teach the pupils in school. The study is based on a qualitative method where the empiricism is from a school in Iceland. Keywords like “content”, “attitudes” and “bullying between students” are clearly described in the analysis, and the results shows that the students at the school are happy about the subjects and think it is educational, based on the teacher’s experience. In addition to the fact that lifeskills on the timetable can be important for the student’s mental health and wee-being. This task can provide an insight into how mental health on the timetable can be included in the prevention of bullying among pupils here in Norway as well.
author2 Olsson, Maja Reinåmo
Tesfamicael, Solomon Abedom
format Bachelor Thesis
author Sørbøen, Ingri
spellingShingle Sørbøen, Ingri
Livsmestring står i fare for å bli enda en ting de unge skal mestre
author_facet Sørbøen, Ingri
author_sort Sørbøen, Ingri
title Livsmestring står i fare for å bli enda en ting de unge skal mestre
title_short Livsmestring står i fare for å bli enda en ting de unge skal mestre
title_full Livsmestring står i fare for å bli enda en ting de unge skal mestre
title_fullStr Livsmestring står i fare for å bli enda en ting de unge skal mestre
title_full_unstemmed Livsmestring står i fare for å bli enda en ting de unge skal mestre
title_sort livsmestring står i fare for å bli enda en ting de unge skal mestre
publisher NTNU
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11250/2610313
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
geographic Norway
Synes
Faget
geographic_facet Norway
Synes
Faget
genre Iceland
genre_facet Iceland
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2610313
_version_ 1766043561010135040