Dynamic Computation of Connectivity Data

Ytelsen til den underliggende kommunikasjonsteknologien spiller en viktig rolle i Vehicular Networks (VNs). Strenge krav må oppfylles for å sikre nødvendig sikkerhet og robusthet, i tillegg til å gi brukertilfredshet. I virkeligheten er det derimot ofte slik at tilgjengelig ytelse ikke oppfyller dis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Meyer, Jon Arild Ekberg
Other Authors: Herrmann, Peter, Puka, Ergys
Format: Master Thesis
Language:English
Published: NTNU 2019
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2601252
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2601252
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2601252 2023-05-15T17:08:18+02:00 Dynamic Computation of Connectivity Data Meyer, Jon Arild Ekberg Herrmann, Peter Puka, Ergys 2019 http://hdl.handle.net/11250/2601252 eng eng NTNU http://hdl.handle.net/11250/2601252 Master thesis 2019 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:55:05Z Ytelsen til den underliggende kommunikasjonsteknologien spiller en viktig rolle i Vehicular Networks (VNs). Strenge krav må oppfylles for å sikre nødvendig sikkerhet og robusthet, i tillegg til å gi brukertilfredshet. I virkeligheten er det derimot ofte slik at tilgjengelig ytelse ikke oppfyller disse kravene. For eksempel, i distriktene kan mobilnettet fortsatt være basert på 2G- eller 3G-teknologi, og dødsoner kan forekomme. I denne oppgaven fokuserer vi på mobilnettet som kommunikasjonsmodus i VNs, med vekt på slike dødsoner. En klient-server-løsning der mobilnettverksdata leveres av målende klienter har blitt utviklet. Nettverksdata blir samlet inn ved bruk av Android-enheter og lastet opp til en sentral server. Enhetene kan brukes i forskjellige transportmidler, som biler og sykler, men også av fotgjengere. I sanntid prosesserer og aggregerer serveren dataene om til strukturerte dataformat, som også kan presenteres som grafer og geografiske kart som viser dødsoner og andre områder med dårlig forbindelse. Transportmiddel kan deretter forespørre disse aggregerte formene av data, og bruke dem til å avgjøre hvordan det skal kommuniseres og med hvilken tjenestekvalitet. For å bygge og teste systemet ble det gjort målinger fra to forskjellige geografiske områder i Norge: Lofoten og Trondheim. Over 130 000 målinger ble samlet fra forskjellige typer nettverk. En dybdeanalyse av disse målingene er gitt. Det resulterende systemet er en skalerbar løsning for å håndtere store volum av måledata fra forskjellige typer kilder. Master Thesis Lofoten NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Lofoten
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language English
description Ytelsen til den underliggende kommunikasjonsteknologien spiller en viktig rolle i Vehicular Networks (VNs). Strenge krav må oppfylles for å sikre nødvendig sikkerhet og robusthet, i tillegg til å gi brukertilfredshet. I virkeligheten er det derimot ofte slik at tilgjengelig ytelse ikke oppfyller disse kravene. For eksempel, i distriktene kan mobilnettet fortsatt være basert på 2G- eller 3G-teknologi, og dødsoner kan forekomme. I denne oppgaven fokuserer vi på mobilnettet som kommunikasjonsmodus i VNs, med vekt på slike dødsoner. En klient-server-løsning der mobilnettverksdata leveres av målende klienter har blitt utviklet. Nettverksdata blir samlet inn ved bruk av Android-enheter og lastet opp til en sentral server. Enhetene kan brukes i forskjellige transportmidler, som biler og sykler, men også av fotgjengere. I sanntid prosesserer og aggregerer serveren dataene om til strukturerte dataformat, som også kan presenteres som grafer og geografiske kart som viser dødsoner og andre områder med dårlig forbindelse. Transportmiddel kan deretter forespørre disse aggregerte formene av data, og bruke dem til å avgjøre hvordan det skal kommuniseres og med hvilken tjenestekvalitet. For å bygge og teste systemet ble det gjort målinger fra to forskjellige geografiske områder i Norge: Lofoten og Trondheim. Over 130 000 målinger ble samlet fra forskjellige typer nettverk. En dybdeanalyse av disse målingene er gitt. Det resulterende systemet er en skalerbar løsning for å håndtere store volum av måledata fra forskjellige typer kilder.
author2 Herrmann, Peter
Puka, Ergys
format Master Thesis
author Meyer, Jon Arild Ekberg
spellingShingle Meyer, Jon Arild Ekberg
Dynamic Computation of Connectivity Data
author_facet Meyer, Jon Arild Ekberg
author_sort Meyer, Jon Arild Ekberg
title Dynamic Computation of Connectivity Data
title_short Dynamic Computation of Connectivity Data
title_full Dynamic Computation of Connectivity Data
title_fullStr Dynamic Computation of Connectivity Data
title_full_unstemmed Dynamic Computation of Connectivity Data
title_sort dynamic computation of connectivity data
publisher NTNU
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11250/2601252
geographic Lofoten
geographic_facet Lofoten
genre Lofoten
genre_facet Lofoten
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2601252
_version_ 1766064030376525824