Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid

Denne masteroppgaven er skrevet i to deler. Del I er en prosessrapport etter mal av en tradisjonell masteroppgave og del II er en vitenskapelig artikkel som presenterer de mest interessante resultatene fra prosessrapporten. Offentlig transport blir stadig viktigere for å håndtere trafikkveksten verd...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sandvik, Lars Jørgen
Other Authors: Aakre, Arvid, Richardsen, Hans
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: NTNU 2017
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2461340
_version_ 1832471695945891840
author Sandvik, Lars Jørgen
author2 Aakre, Arvid
Richardsen, Hans
author_facet Sandvik, Lars Jørgen
author_sort Sandvik, Lars Jørgen
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
description Denne masteroppgaven er skrevet i to deler. Del I er en prosessrapport etter mal av en tradisjonell masteroppgave og del II er en vitenskapelig artikkel som presenterer de mest interessante resultatene fra prosessrapporten. Offentlig transport blir stadig viktigere for å håndtere trafikkveksten verden opplever og for å bidra til en bærekraftig fremtid. I Norge er det en politisk målsetning om at trafikkveksten skal tas av andre transportformer enn bil. Det betyr at forholdene for miljøvennlige transportformer som buss, sykkel og gange må utbedres. Dette arbeidet har derfor fokusert på prioritert fremkommelighet for kollektivtransport, ettersom denne transportformen er best egnet til å konkurrere med biler. Dette er gjort ved å undersøke innovative løsninger som favoriserer buss, gjennom fysisk utforming og intelligente transportsystemer. Formålet med denne oppgaven er å utvikle nytenkende kollektivprioriterende kryss- og vegsystemløsninger som er realiserbare i praksis. Det er arbeidet ut fra problemstillingen: Hvordan kan kollektivtrafikk få førsteprioritet i vegkryss? Arbeidet er utført som en casestudie basert på vegstrekningen Hunstadmoen - Skeid langs Rv.80 i Bodø, Norge. Denne strekningen er ca. 2,5 km lang, består av tre rushtidsregulerte kjørefelt, har to vegkryss og er utsatt for daglig trafikk på opptil 31 000 ÅDT. Dette utgjør caseområdet som skal utredes. I 2019 vil en ny tunnel gjennom området stå ferdig. Tunnelen er beregnet til å overta opptil 2/3 av trafikken fra den eksisterende vegen. Dette gir en fremtidig trafikksituasjon som frigjør veikapasitet og gir mange nye muligheter for casestrekningen. I dette arbeidet har forskningsmetodene vært litteraturstudie, datainnsamling, konseptutredning og trafikksimulering. Litteraturstudien er utført for å lære om kollektivprioritering i Norge og ute i verden i dag. Den har vært viktig for å hente inspirasjon og komme opp med nye løsninger. I datainnsamlingen ble det innhentet kvantitative trafikkdata for caseområdet. Dataene er brukt til å estimere en ...
format Master Thesis
genre Bodø
Bodø
genre_facet Bodø
Bodø
geographic Bodø
Hunstadmoen
Skeid
Vegen
geographic_facet Bodø
Hunstadmoen
Skeid
Vegen
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2461340
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(14.508,14.508,67.276,67.276)
ENVELOPE(12.517,12.517,66.133,66.133)
ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664)
op_collection_id ftntnutrondheimi
op_relation ntnudaim:16413
http://hdl.handle.net/11250/2461340
publishDate 2017
publisher NTNU
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2461340 2025-05-18T14:00:52+00:00 Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid Sandvik, Lars Jørgen Aakre, Arvid Richardsen, Hans 2017 application/pdf application/zip http://hdl.handle.net/11250/2461340 nob nob NTNU ntnudaim:16413 http://hdl.handle.net/11250/2461340 Bygg- og miljøteknikk Veg Master thesis 2017 ftntnutrondheimi 2025-04-23T04:50:45Z Denne masteroppgaven er skrevet i to deler. Del I er en prosessrapport etter mal av en tradisjonell masteroppgave og del II er en vitenskapelig artikkel som presenterer de mest interessante resultatene fra prosessrapporten. Offentlig transport blir stadig viktigere for å håndtere trafikkveksten verden opplever og for å bidra til en bærekraftig fremtid. I Norge er det en politisk målsetning om at trafikkveksten skal tas av andre transportformer enn bil. Det betyr at forholdene for miljøvennlige transportformer som buss, sykkel og gange må utbedres. Dette arbeidet har derfor fokusert på prioritert fremkommelighet for kollektivtransport, ettersom denne transportformen er best egnet til å konkurrere med biler. Dette er gjort ved å undersøke innovative løsninger som favoriserer buss, gjennom fysisk utforming og intelligente transportsystemer. Formålet med denne oppgaven er å utvikle nytenkende kollektivprioriterende kryss- og vegsystemløsninger som er realiserbare i praksis. Det er arbeidet ut fra problemstillingen: Hvordan kan kollektivtrafikk få førsteprioritet i vegkryss? Arbeidet er utført som en casestudie basert på vegstrekningen Hunstadmoen - Skeid langs Rv.80 i Bodø, Norge. Denne strekningen er ca. 2,5 km lang, består av tre rushtidsregulerte kjørefelt, har to vegkryss og er utsatt for daglig trafikk på opptil 31 000 ÅDT. Dette utgjør caseområdet som skal utredes. I 2019 vil en ny tunnel gjennom området stå ferdig. Tunnelen er beregnet til å overta opptil 2/3 av trafikken fra den eksisterende vegen. Dette gir en fremtidig trafikksituasjon som frigjør veikapasitet og gir mange nye muligheter for casestrekningen. I dette arbeidet har forskningsmetodene vært litteraturstudie, datainnsamling, konseptutredning og trafikksimulering. Litteraturstudien er utført for å lære om kollektivprioritering i Norge og ute i verden i dag. Den har vært viktig for å hente inspirasjon og komme opp med nye løsninger. I datainnsamlingen ble det innhentet kvantitative trafikkdata for caseområdet. Dataene er brukt til å estimere en ... Master Thesis Bodø Bodø NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Hunstadmoen ENVELOPE(14.508,14.508,67.276,67.276) Skeid ENVELOPE(12.517,12.517,66.133,66.133) Vegen ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664)
spellingShingle Bygg- og miljøteknikk
Veg
Sandvik, Lars Jørgen
Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
title Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
title_full Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
title_fullStr Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
title_full_unstemmed Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
title_short Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
title_sort nye ideer for prioritering av kollektivtransport - en mulighetsstudie av rv. 80 hunstadmoen - skeid
topic Bygg- og miljøteknikk
Veg
topic_facet Bygg- og miljøteknikk
Veg
url http://hdl.handle.net/11250/2461340