Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
Denne masteroppgaven er skrevet i to deler. Del I er en prosessrapport etter mal av en tradisjonell masteroppgave og del II er en vitenskapelig artikkel som presenterer de mest interessante resultatene fra prosessrapporten. Offentlig transport blir stadig viktigere for å håndtere trafikkveksten verd...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , |
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
NTNU
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2461340 |
_version_ | 1832471695945891840 |
---|---|
author | Sandvik, Lars Jørgen |
author2 | Aakre, Arvid Richardsen, Hans |
author_facet | Sandvik, Lars Jørgen |
author_sort | Sandvik, Lars Jørgen |
collection | NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
description | Denne masteroppgaven er skrevet i to deler. Del I er en prosessrapport etter mal av en tradisjonell masteroppgave og del II er en vitenskapelig artikkel som presenterer de mest interessante resultatene fra prosessrapporten. Offentlig transport blir stadig viktigere for å håndtere trafikkveksten verden opplever og for å bidra til en bærekraftig fremtid. I Norge er det en politisk målsetning om at trafikkveksten skal tas av andre transportformer enn bil. Det betyr at forholdene for miljøvennlige transportformer som buss, sykkel og gange må utbedres. Dette arbeidet har derfor fokusert på prioritert fremkommelighet for kollektivtransport, ettersom denne transportformen er best egnet til å konkurrere med biler. Dette er gjort ved å undersøke innovative løsninger som favoriserer buss, gjennom fysisk utforming og intelligente transportsystemer. Formålet med denne oppgaven er å utvikle nytenkende kollektivprioriterende kryss- og vegsystemløsninger som er realiserbare i praksis. Det er arbeidet ut fra problemstillingen: Hvordan kan kollektivtrafikk få førsteprioritet i vegkryss? Arbeidet er utført som en casestudie basert på vegstrekningen Hunstadmoen - Skeid langs Rv.80 i Bodø, Norge. Denne strekningen er ca. 2,5 km lang, består av tre rushtidsregulerte kjørefelt, har to vegkryss og er utsatt for daglig trafikk på opptil 31 000 ÅDT. Dette utgjør caseområdet som skal utredes. I 2019 vil en ny tunnel gjennom området stå ferdig. Tunnelen er beregnet til å overta opptil 2/3 av trafikken fra den eksisterende vegen. Dette gir en fremtidig trafikksituasjon som frigjør veikapasitet og gir mange nye muligheter for casestrekningen. I dette arbeidet har forskningsmetodene vært litteraturstudie, datainnsamling, konseptutredning og trafikksimulering. Litteraturstudien er utført for å lære om kollektivprioritering i Norge og ute i verden i dag. Den har vært viktig for å hente inspirasjon og komme opp med nye løsninger. I datainnsamlingen ble det innhentet kvantitative trafikkdata for caseområdet. Dataene er brukt til å estimere en ... |
format | Master Thesis |
genre | Bodø Bodø |
genre_facet | Bodø Bodø |
geographic | Bodø Hunstadmoen Skeid Vegen |
geographic_facet | Bodø Hunstadmoen Skeid Vegen |
id | ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2461340 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) ENVELOPE(14.508,14.508,67.276,67.276) ENVELOPE(12.517,12.517,66.133,66.133) ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664) |
op_collection_id | ftntnutrondheimi |
op_relation | ntnudaim:16413 http://hdl.handle.net/11250/2461340 |
publishDate | 2017 |
publisher | NTNU |
record_format | openpolar |
spelling | ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2461340 2025-05-18T14:00:52+00:00 Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid Sandvik, Lars Jørgen Aakre, Arvid Richardsen, Hans 2017 application/pdf application/zip http://hdl.handle.net/11250/2461340 nob nob NTNU ntnudaim:16413 http://hdl.handle.net/11250/2461340 Bygg- og miljøteknikk Veg Master thesis 2017 ftntnutrondheimi 2025-04-23T04:50:45Z Denne masteroppgaven er skrevet i to deler. Del I er en prosessrapport etter mal av en tradisjonell masteroppgave og del II er en vitenskapelig artikkel som presenterer de mest interessante resultatene fra prosessrapporten. Offentlig transport blir stadig viktigere for å håndtere trafikkveksten verden opplever og for å bidra til en bærekraftig fremtid. I Norge er det en politisk målsetning om at trafikkveksten skal tas av andre transportformer enn bil. Det betyr at forholdene for miljøvennlige transportformer som buss, sykkel og gange må utbedres. Dette arbeidet har derfor fokusert på prioritert fremkommelighet for kollektivtransport, ettersom denne transportformen er best egnet til å konkurrere med biler. Dette er gjort ved å undersøke innovative løsninger som favoriserer buss, gjennom fysisk utforming og intelligente transportsystemer. Formålet med denne oppgaven er å utvikle nytenkende kollektivprioriterende kryss- og vegsystemløsninger som er realiserbare i praksis. Det er arbeidet ut fra problemstillingen: Hvordan kan kollektivtrafikk få førsteprioritet i vegkryss? Arbeidet er utført som en casestudie basert på vegstrekningen Hunstadmoen - Skeid langs Rv.80 i Bodø, Norge. Denne strekningen er ca. 2,5 km lang, består av tre rushtidsregulerte kjørefelt, har to vegkryss og er utsatt for daglig trafikk på opptil 31 000 ÅDT. Dette utgjør caseområdet som skal utredes. I 2019 vil en ny tunnel gjennom området stå ferdig. Tunnelen er beregnet til å overta opptil 2/3 av trafikken fra den eksisterende vegen. Dette gir en fremtidig trafikksituasjon som frigjør veikapasitet og gir mange nye muligheter for casestrekningen. I dette arbeidet har forskningsmetodene vært litteraturstudie, datainnsamling, konseptutredning og trafikksimulering. Litteraturstudien er utført for å lære om kollektivprioritering i Norge og ute i verden i dag. Den har vært viktig for å hente inspirasjon og komme opp med nye løsninger. I datainnsamlingen ble det innhentet kvantitative trafikkdata for caseområdet. Dataene er brukt til å estimere en ... Master Thesis Bodø Bodø NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Hunstadmoen ENVELOPE(14.508,14.508,67.276,67.276) Skeid ENVELOPE(12.517,12.517,66.133,66.133) Vegen ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664) |
spellingShingle | Bygg- og miljøteknikk Veg Sandvik, Lars Jørgen Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid |
title | Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid |
title_full | Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid |
title_fullStr | Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid |
title_full_unstemmed | Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid |
title_short | Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid |
title_sort | nye ideer for prioritering av kollektivtransport - en mulighetsstudie av rv. 80 hunstadmoen - skeid |
topic | Bygg- og miljøteknikk Veg |
topic_facet | Bygg- og miljøteknikk Veg |
url | http://hdl.handle.net/11250/2461340 |