Yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden

I min oppgave har jeg valgt et tema som fokuserer på veiledning for yrkesutdanningsvalg. Ideen var at elevmedvirkning, yrkeserfaring og veiledning skulle gi elevene et bedre grunnlag for sine yrkesutdanningsvalg. Studiet legger opp til en forståelse for hvordan prosjektarbeidsmetoden kan gi elevene...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nilssen, Tom Eirik
Other Authors: Hestbek, Tine Arntzen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2013
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2416309
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2416309
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2416309 2023-05-15T17:24:42+02:00 Yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden Nilssen, Tom Eirik Hestbek, Tine Arntzen 2013 http://hdl.handle.net/11250/2416309 nob nob NTNU http://hdl.handle.net/11250/2416309 Aksjonsforskning Yrkesveiledning Yrkesdidaktikk Prosjektarbeidsmetoden Elevmedvirkning Utdanningsvalg Bygg og anleggsteknikk Demokrati Medbestemmelse Yrkesvalg VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Master thesis 2013 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:51:58Z I min oppgave har jeg valgt et tema som fokuserer på veiledning for yrkesutdanningsvalg. Ideen var at elevmedvirkning, yrkeserfaring og veiledning skulle gi elevene et bedre grunnlag for sine yrkesutdanningsvalg. Studiet legger opp til en forståelse for hvordan prosjektarbeidsmetoden kan gi elevene en demokratisk medbestemmelse for eget valg til yrkesutdanning, og i hvilken grad denne metoden kan gi eleven muligheter til å ta et valg ut fra personens egeninteresse, og eller om metoden kan gi eleven andre ideer og kunnskaper om videre utdanning. Den overordnede hensikten med studien er å bidra til en bærekraftig utvikling i eget fagområde og yrkesopplæringen i eget Vg1. Studiet benytter en kvalitativ empirisk tilnærming, og innhenting av data har foregått gjennom aksjonsforskning. Utvalget besto av 15 elever ved en yrkesfaglig studieretning i en videregående skole i Nordland. For å analysere innsamlet data (gruppelogger, elev- og observasjonslogger, produktresultater og vurderingssamtaler i etterkant), ble det benyttet en meningsbærende analyse og vektlegging av meningsenheter i funnene. Ut fra resultatene fra dataanalysene ga denne aksjonsforskningen noen konkrete endringer i elevenes yrkesvalg. To av 15 elever endrer yrkesvalg innenfor utdanningsprogrammet ut fra opprinnelig egeninteresse. De ble kritiske til sine egne forhåndsvalg og ønsket å gjøre omvalg. En av elevene endret utdanningsprogram. 12 av 15 tar valg ut fra opprinnelig egeninteresse, selv om noen av disse ikke prøvde seg ut i bedrift. De var fortsatt like interessert i yrket etter prosjektarbeidet. Andre funn i denne forskningen indikerer at elevene, gjennom deltakelse i et autentisk miljø, fikk økt interesse for fagspesifikke tema. Dette bidro til en bedre forståelse for kunnskapskravene innenfor yrket, enn når skoleopplæringen før praksis vektla denne kunnskapen som nødvendig å lære. Det vil si at elevene gjennom erfaring i praksis fikk en forståelse for hva de manglet av kunnskaper for å kunne kommunisere og utføre arbeidsoppgaver sammen med kompetente fagfolk, og dette bidro til en økt interesse for teorifagene i skolen i etterkant. Aktivitet og praksis alene synes imidlertid ikke å være tilstrekkelig. Det er i samhandling og refleksjon, elevene blir bevisste sine interesser, og hvilken kompetanse som kreves. Resultatene fra dette aksjonsforskningsprosjektet indikerer at yrkesveiledningen bør legge til rette for at elevene får møte yrket, i yrkets rette miljø, så tidlig som mulig i en kombinasjon med refleksjonsoppgaver/samtaler. Ved et slikt prosjekt vil en ivareta de aller fleste elevers 4 interesser og en får en målrettet opplæring gjennom samarbeid med næringslivet for en mer relevant yrkesutdanningsveiledning. Master Thesis Nordland Nordland Nordland NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
topic Aksjonsforskning
Yrkesveiledning
Yrkesdidaktikk
Prosjektarbeidsmetoden
Elevmedvirkning
Utdanningsvalg
Bygg og anleggsteknikk
Demokrati
Medbestemmelse
Yrkesvalg
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
spellingShingle Aksjonsforskning
Yrkesveiledning
Yrkesdidaktikk
Prosjektarbeidsmetoden
Elevmedvirkning
Utdanningsvalg
Bygg og anleggsteknikk
Demokrati
Medbestemmelse
Yrkesvalg
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Nilssen, Tom Eirik
Yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden
topic_facet Aksjonsforskning
Yrkesveiledning
Yrkesdidaktikk
Prosjektarbeidsmetoden
Elevmedvirkning
Utdanningsvalg
Bygg og anleggsteknikk
Demokrati
Medbestemmelse
Yrkesvalg
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
description I min oppgave har jeg valgt et tema som fokuserer på veiledning for yrkesutdanningsvalg. Ideen var at elevmedvirkning, yrkeserfaring og veiledning skulle gi elevene et bedre grunnlag for sine yrkesutdanningsvalg. Studiet legger opp til en forståelse for hvordan prosjektarbeidsmetoden kan gi elevene en demokratisk medbestemmelse for eget valg til yrkesutdanning, og i hvilken grad denne metoden kan gi eleven muligheter til å ta et valg ut fra personens egeninteresse, og eller om metoden kan gi eleven andre ideer og kunnskaper om videre utdanning. Den overordnede hensikten med studien er å bidra til en bærekraftig utvikling i eget fagområde og yrkesopplæringen i eget Vg1. Studiet benytter en kvalitativ empirisk tilnærming, og innhenting av data har foregått gjennom aksjonsforskning. Utvalget besto av 15 elever ved en yrkesfaglig studieretning i en videregående skole i Nordland. For å analysere innsamlet data (gruppelogger, elev- og observasjonslogger, produktresultater og vurderingssamtaler i etterkant), ble det benyttet en meningsbærende analyse og vektlegging av meningsenheter i funnene. Ut fra resultatene fra dataanalysene ga denne aksjonsforskningen noen konkrete endringer i elevenes yrkesvalg. To av 15 elever endrer yrkesvalg innenfor utdanningsprogrammet ut fra opprinnelig egeninteresse. De ble kritiske til sine egne forhåndsvalg og ønsket å gjøre omvalg. En av elevene endret utdanningsprogram. 12 av 15 tar valg ut fra opprinnelig egeninteresse, selv om noen av disse ikke prøvde seg ut i bedrift. De var fortsatt like interessert i yrket etter prosjektarbeidet. Andre funn i denne forskningen indikerer at elevene, gjennom deltakelse i et autentisk miljø, fikk økt interesse for fagspesifikke tema. Dette bidro til en bedre forståelse for kunnskapskravene innenfor yrket, enn når skoleopplæringen før praksis vektla denne kunnskapen som nødvendig å lære. Det vil si at elevene gjennom erfaring i praksis fikk en forståelse for hva de manglet av kunnskaper for å kunne kommunisere og utføre arbeidsoppgaver sammen med kompetente fagfolk, og dette bidro til en økt interesse for teorifagene i skolen i etterkant. Aktivitet og praksis alene synes imidlertid ikke å være tilstrekkelig. Det er i samhandling og refleksjon, elevene blir bevisste sine interesser, og hvilken kompetanse som kreves. Resultatene fra dette aksjonsforskningsprosjektet indikerer at yrkesveiledningen bør legge til rette for at elevene får møte yrket, i yrkets rette miljø, så tidlig som mulig i en kombinasjon med refleksjonsoppgaver/samtaler. Ved et slikt prosjekt vil en ivareta de aller fleste elevers 4 interesser og en får en målrettet opplæring gjennom samarbeid med næringslivet for en mer relevant yrkesutdanningsveiledning.
author2 Hestbek, Tine Arntzen
format Master Thesis
author Nilssen, Tom Eirik
author_facet Nilssen, Tom Eirik
author_sort Nilssen, Tom Eirik
title Yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden
title_short Yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden
title_full Yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden
title_fullStr Yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden
title_full_unstemmed Yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden
title_sort yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden
publisher NTNU
publishDate 2013
url http://hdl.handle.net/11250/2416309
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Synes
geographic_facet Synes
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2416309
_version_ 1766115826810748928