Barnevern i et minoritetsperspektiv - Evaluering av videreutdanningstilbud tilknyttet flerkulturelt barnevern

Målet med dette prosjektet har vært å evaluere videreutdanningen Barnevern i et minoritetsperspektiv som er et samarbeidsprosjekt mellom høgskolene i Oslo, Telemark, Lillehammer og Finnmark, og som finansieres av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD). Hovedmålsetningen med videre...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Thorshaug, Kristin, Svendsen, Stina, Berg, Berit
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU Samfunnsforskning AS 2015
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2393208
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2393208
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2393208 2023-05-15T16:13:40+02:00 Barnevern i et minoritetsperspektiv - Evaluering av videreutdanningstilbud tilknyttet flerkulturelt barnevern Thorshaug, Kristin Svendsen, Stina Berg, Berit 2015-12-01T13:25:00Z http://hdl.handle.net/11250/2393208 nob nob NTNU Samfunnsforskning AS http://samforsk.no/Sider/Publikasjoner/Barnevern-i-et-minoritetsperspektiv.aspx 197 p. NTNU Samfunnsforskning, 2010 urn:isbn:978-82-7570-227-0 http://hdl.handle.net/11250/2393208 cristin:832709 Research report 2015 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:51:17Z Målet med dette prosjektet har vært å evaluere videreutdanningen Barnevern i et minoritetsperspektiv som er et samarbeidsprosjekt mellom høgskolene i Oslo, Telemark, Lillehammer og Finnmark, og som finansieres av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD). Hovedmålsetningen med videreutdanningen er at deltakerne skal opparbeide kunnskap om hva et kultursensitivt barnevern innebærer, samt øke egne ferdigheter i arbeidet med barn, unge og familier med minoritetsbakgrunn. Hovedinntrykket er at dette er en faglig sterk og godt gjennomført utdanning. Etter vår mening har videreutdanningen kvaliteter som kan bidra til et barnevern nærmere målsetningen om et likeverdig tjenestetilbud for alle uansett bakgrunn. Ut fra vår evaluering finner vi at de største svakhetene ved utdanningen ligger i mulighetene for å ta kompetansen videre, og vedlikeholde og videreføre den i praksisfeltet. Viktige målsetninger bør være å satse enda sterkere på deltakere fra praksisfeltet gjennom bevisste rekrutteringsstrategier med aktiv markedsføring, knytte sterkere bånd mellom arbeidsgivere, ansatte og høgskolene, og vurdere om videreutdanningen skal ses som et av flere tiltak rettet mot praksisfeltet for å heve kompetansen innen barnevernet på minoritetsfeltet Report Finnmark Finnmark NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Barne ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description Målet med dette prosjektet har vært å evaluere videreutdanningen Barnevern i et minoritetsperspektiv som er et samarbeidsprosjekt mellom høgskolene i Oslo, Telemark, Lillehammer og Finnmark, og som finansieres av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD). Hovedmålsetningen med videreutdanningen er at deltakerne skal opparbeide kunnskap om hva et kultursensitivt barnevern innebærer, samt øke egne ferdigheter i arbeidet med barn, unge og familier med minoritetsbakgrunn. Hovedinntrykket er at dette er en faglig sterk og godt gjennomført utdanning. Etter vår mening har videreutdanningen kvaliteter som kan bidra til et barnevern nærmere målsetningen om et likeverdig tjenestetilbud for alle uansett bakgrunn. Ut fra vår evaluering finner vi at de største svakhetene ved utdanningen ligger i mulighetene for å ta kompetansen videre, og vedlikeholde og videreføre den i praksisfeltet. Viktige målsetninger bør være å satse enda sterkere på deltakere fra praksisfeltet gjennom bevisste rekrutteringsstrategier med aktiv markedsføring, knytte sterkere bånd mellom arbeidsgivere, ansatte og høgskolene, og vurdere om videreutdanningen skal ses som et av flere tiltak rettet mot praksisfeltet for å heve kompetansen innen barnevernet på minoritetsfeltet
format Report
author Thorshaug, Kristin
Svendsen, Stina
Berg, Berit
spellingShingle Thorshaug, Kristin
Svendsen, Stina
Berg, Berit
Barnevern i et minoritetsperspektiv - Evaluering av videreutdanningstilbud tilknyttet flerkulturelt barnevern
author_facet Thorshaug, Kristin
Svendsen, Stina
Berg, Berit
author_sort Thorshaug, Kristin
title Barnevern i et minoritetsperspektiv - Evaluering av videreutdanningstilbud tilknyttet flerkulturelt barnevern
title_short Barnevern i et minoritetsperspektiv - Evaluering av videreutdanningstilbud tilknyttet flerkulturelt barnevern
title_full Barnevern i et minoritetsperspektiv - Evaluering av videreutdanningstilbud tilknyttet flerkulturelt barnevern
title_fullStr Barnevern i et minoritetsperspektiv - Evaluering av videreutdanningstilbud tilknyttet flerkulturelt barnevern
title_full_unstemmed Barnevern i et minoritetsperspektiv - Evaluering av videreutdanningstilbud tilknyttet flerkulturelt barnevern
title_sort barnevern i et minoritetsperspektiv - evaluering av videreutdanningstilbud tilknyttet flerkulturelt barnevern
publisher NTNU Samfunnsforskning AS
publishDate 2015
url http://hdl.handle.net/11250/2393208
long_lat ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583)
geographic Barne
geographic_facet Barne
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
op_relation http://samforsk.no/Sider/Publikasjoner/Barnevern-i-et-minoritetsperspektiv.aspx
197 p. NTNU Samfunnsforskning, 2010
urn:isbn:978-82-7570-227-0
http://hdl.handle.net/11250/2393208
cristin:832709
_version_ 1765999485916282880