Et spor av fortiden : filmatisk gjenskaping av tidligere epoker

Hovedtemaet i denne praktisk-teoretiske masteroppgaven er historisk film og utfordringer knyttet til det å filmatisk gjenskape tidsepoker fra fortiden. Det primære utgangspunktet er egne erfaringer jeg har gjort under min mastergradproduksjon: kortfilmen Trace, der handlingen utspilles i Skandinavia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Dahlslett, Markus
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2015
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2368389
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2368389
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2368389 2023-05-15T17:08:19+02:00 Et spor av fortiden : filmatisk gjenskaping av tidligere epoker A trace of the past : cinematic recreation of past eras Dahlslett, Markus 2015 http://hdl.handle.net/11250/2368389 nob nob NTNU http://hdl.handle.net/11250/2368389 Filmproduksjon viking norrønt anakronisme vikingtiden middelalder produksjonsdesign mattepainting historisk film norsk vikingfilm VDP::Humanities: 000 Master thesis 2015 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:51:19Z Hovedtemaet i denne praktisk-teoretiske masteroppgaven er historisk film og utfordringer knyttet til det å filmatisk gjenskape tidsepoker fra fortiden. Det primære utgangspunktet er egne erfaringer jeg har gjort under min mastergradproduksjon: kortfilmen Trace, der handlingen utspilles i Skandinavia under vikingtiden. En av grunnene til at jeg mener dette er et viktig tema, er fordi historiske filmer ofte påvirker vårt syn på fortiden, som igjen former inntrykket av hvordan det moderne samfunnet er blitt til. Historiske filmer rører altså ved selve eksistensen, opphavet og identiteten til vår kultur. Som det massemediumet film og levende bilder er, ligger det altså et stort etisk ansvar ovenfor filmskapere og den formidlingen de gjør. Historiske filmer og tv-serier kan nemlig forvrenge eller utdype vår kunnskap om fortiden. Jeg vil altså undersøke det estetiske, tekniske og filmatiske aspektet – hvordan man går frem for å gjenskape en tidligere epoke på film, men også hvordan de mytiske/historiefortellende elementene er viktige for å skape interessante historiske filmer. Under produksjonen og utviklingen av Trace har jeg vært manusforfatter, produsent og regissør. Jeg har også klippet mesteparten av filmen og gjort noen av spesialeffektene. Noen ganger måtte jeg også filme enkelte scener selv, siden noen opptak ble gjort i Lofoten og det ikke var tilstrekkelig budsjett til å dekke transportkostnadene til et større crew fra Trondheim. Det var en krevende utfordring å ta på seg så mange oppgaver. Ideelt sett burde oppgavene fordeles på et større crew. Siden masterkullet i film- og videoproduksjon dette året bestod av kun tre studenter som hver hadde sitt personlige prosjekt, og jeg satt inne med et svært begrenset budsjett, var det tvingende nødvendig å ivareta flere roller. På denne måten fikk jeg samlet erfaring fra ulike ansvarsområder. Derfor vil jeg trekke inn flere aspekter/sider av produksjonen i denne oppgaven. Heldigvis var det mange personer som stilte opp under produksjonen – vi hadde et crew på over 70 frivillige som var involvert, noe som gjorde hele prosjektet mulig. Master Thesis Lofoten NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Lofoten
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
topic Filmproduksjon
viking
norrønt
anakronisme
vikingtiden
middelalder
produksjonsdesign
mattepainting
historisk film
norsk vikingfilm
VDP::Humanities: 000
spellingShingle Filmproduksjon
viking
norrønt
anakronisme
vikingtiden
middelalder
produksjonsdesign
mattepainting
historisk film
norsk vikingfilm
VDP::Humanities: 000
Dahlslett, Markus
Et spor av fortiden : filmatisk gjenskaping av tidligere epoker
topic_facet Filmproduksjon
viking
norrønt
anakronisme
vikingtiden
middelalder
produksjonsdesign
mattepainting
historisk film
norsk vikingfilm
VDP::Humanities: 000
description Hovedtemaet i denne praktisk-teoretiske masteroppgaven er historisk film og utfordringer knyttet til det å filmatisk gjenskape tidsepoker fra fortiden. Det primære utgangspunktet er egne erfaringer jeg har gjort under min mastergradproduksjon: kortfilmen Trace, der handlingen utspilles i Skandinavia under vikingtiden. En av grunnene til at jeg mener dette er et viktig tema, er fordi historiske filmer ofte påvirker vårt syn på fortiden, som igjen former inntrykket av hvordan det moderne samfunnet er blitt til. Historiske filmer rører altså ved selve eksistensen, opphavet og identiteten til vår kultur. Som det massemediumet film og levende bilder er, ligger det altså et stort etisk ansvar ovenfor filmskapere og den formidlingen de gjør. Historiske filmer og tv-serier kan nemlig forvrenge eller utdype vår kunnskap om fortiden. Jeg vil altså undersøke det estetiske, tekniske og filmatiske aspektet – hvordan man går frem for å gjenskape en tidligere epoke på film, men også hvordan de mytiske/historiefortellende elementene er viktige for å skape interessante historiske filmer. Under produksjonen og utviklingen av Trace har jeg vært manusforfatter, produsent og regissør. Jeg har også klippet mesteparten av filmen og gjort noen av spesialeffektene. Noen ganger måtte jeg også filme enkelte scener selv, siden noen opptak ble gjort i Lofoten og det ikke var tilstrekkelig budsjett til å dekke transportkostnadene til et større crew fra Trondheim. Det var en krevende utfordring å ta på seg så mange oppgaver. Ideelt sett burde oppgavene fordeles på et større crew. Siden masterkullet i film- og videoproduksjon dette året bestod av kun tre studenter som hver hadde sitt personlige prosjekt, og jeg satt inne med et svært begrenset budsjett, var det tvingende nødvendig å ivareta flere roller. På denne måten fikk jeg samlet erfaring fra ulike ansvarsområder. Derfor vil jeg trekke inn flere aspekter/sider av produksjonen i denne oppgaven. Heldigvis var det mange personer som stilte opp under produksjonen – vi hadde et crew på over 70 frivillige som var involvert, noe som gjorde hele prosjektet mulig.
format Master Thesis
author Dahlslett, Markus
author_facet Dahlslett, Markus
author_sort Dahlslett, Markus
title Et spor av fortiden : filmatisk gjenskaping av tidligere epoker
title_short Et spor av fortiden : filmatisk gjenskaping av tidligere epoker
title_full Et spor av fortiden : filmatisk gjenskaping av tidligere epoker
title_fullStr Et spor av fortiden : filmatisk gjenskaping av tidligere epoker
title_full_unstemmed Et spor av fortiden : filmatisk gjenskaping av tidligere epoker
title_sort et spor av fortiden : filmatisk gjenskaping av tidligere epoker
publisher NTNU
publishDate 2015
url http://hdl.handle.net/11250/2368389
geographic Lofoten
geographic_facet Lofoten
genre Lofoten
genre_facet Lofoten
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2368389
_version_ 1766064060527280128