Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen
Jernbaneverket har i sin handlingsplan for 2014 2023 bestemt at oppetiden, dvs den tiden jernbanesporet er tilgjengelig for togtrafikk, skal økes for hele Jernbaneverket. Dette betyr at alle baner i Jernbaneverket, også Nordlandsbanen, må bidra til at oppetiden øker. Som en konsekvens av dette må al...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
NTNU
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2367246 |
id |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2367246 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2367246 2023-05-15T15:45:26+02:00 Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen Bygd, Jarle Skoglund, Kjell Arne Løhren, Alf Helge 2015 http://hdl.handle.net/11250/2367246 nob nob NTNU ntnudaim:12273 http://hdl.handle.net/11250/2367246 Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane Jernbane Master thesis 2015 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:51:17Z Jernbaneverket har i sin handlingsplan for 2014 2023 bestemt at oppetiden, dvs den tiden jernbanesporet er tilgjengelig for togtrafikk, skal økes for hele Jernbaneverket. Dette betyr at alle baner i Jernbaneverket, også Nordlandsbanen, må bidra til at oppetiden øker. Som en konsekvens av dette må alt vedlikehold som utføres på Nordlandsbanen bli enda mer effektivt. Dette gjelder både planlegging, gjennomføring og etterarbeid/rapportering. Masteroppgaven omhandler vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen, fra Steinkjer til Bodø. Strekningen fra Trondheim til Steinkjer er en del av Trønderbanen og er ikke med i oppgaven. Det er beskrevet en del vedlikeholdsteori i oppgaven. Disse vedlikeholdsteoriene er brukt for å diskuterte og konkludere viktige elementer i oppgaven. En spørreundersøkelse ble sendt ut til ansatte som primært arbeider med vedlikehold på Nordlandsbanen. Resultatene fra denne spørreundersøkelsen viste bl.a. at det er behov for bedre planlegging, gjennomføring og rapportering av vedlikeholdsaktivitetene. Resultatene viste også at bedre opplæring i bruk av BaneData er nødvendig. BaneData er Jernbaneverkets infrastrukturbase og verktøy for vedlikeholdsstyring. BaneData er den viktigeste referansen i forhold til historikk på utført vedlikehold, og dermed også viktig i forhold til fremtidig planlegging av vedlikehold. De innhentede opplysningene viste at bl.a. utnyttelsen av togsporet til vedlikeholdsarbeid, når det ikke går ordinær togtrafikk, må bli bedre. Resultatene viste også at det ikke er samsvar mellom tildelt vedlikeholdsbudsjett, drift og vedlikehold, og det som er forbrukt på drift og vedlikehold. I årene jeg har undersøkt, er det et til dels stort overforbruk på mange av disse postene. Overforbruket førte ofte til stopp i noen fornyelsesprosjekter på Nordlandsbanen. Det anbefales at ansatte blir mer involvert i planleggingen av vedlikeholdsaktivitetene. Ledere må være pådrivere for at vedlikeholdsarbeidet skal bli bedre og mer effektivt. Det anbefales også at det settes av nok ressurser til opplæring og videre arbeid med BaneData. Det anbefales også å se på prosessen rundt budsjettildeling til banene. Budsjettene tildeles over mange budsjettposter, og det er mye å hente i forhold til en mer effektiv budsjettprosess. Master Thesis Bodø Bodø NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
institution |
Open Polar |
collection |
NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftntnutrondheimi |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane Jernbane |
spellingShingle |
Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane Jernbane Bygd, Jarle Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen |
topic_facet |
Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane Jernbane |
description |
Jernbaneverket har i sin handlingsplan for 2014 2023 bestemt at oppetiden, dvs den tiden jernbanesporet er tilgjengelig for togtrafikk, skal økes for hele Jernbaneverket. Dette betyr at alle baner i Jernbaneverket, også Nordlandsbanen, må bidra til at oppetiden øker. Som en konsekvens av dette må alt vedlikehold som utføres på Nordlandsbanen bli enda mer effektivt. Dette gjelder både planlegging, gjennomføring og etterarbeid/rapportering. Masteroppgaven omhandler vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen, fra Steinkjer til Bodø. Strekningen fra Trondheim til Steinkjer er en del av Trønderbanen og er ikke med i oppgaven. Det er beskrevet en del vedlikeholdsteori i oppgaven. Disse vedlikeholdsteoriene er brukt for å diskuterte og konkludere viktige elementer i oppgaven. En spørreundersøkelse ble sendt ut til ansatte som primært arbeider med vedlikehold på Nordlandsbanen. Resultatene fra denne spørreundersøkelsen viste bl.a. at det er behov for bedre planlegging, gjennomføring og rapportering av vedlikeholdsaktivitetene. Resultatene viste også at bedre opplæring i bruk av BaneData er nødvendig. BaneData er Jernbaneverkets infrastrukturbase og verktøy for vedlikeholdsstyring. BaneData er den viktigeste referansen i forhold til historikk på utført vedlikehold, og dermed også viktig i forhold til fremtidig planlegging av vedlikehold. De innhentede opplysningene viste at bl.a. utnyttelsen av togsporet til vedlikeholdsarbeid, når det ikke går ordinær togtrafikk, må bli bedre. Resultatene viste også at det ikke er samsvar mellom tildelt vedlikeholdsbudsjett, drift og vedlikehold, og det som er forbrukt på drift og vedlikehold. I årene jeg har undersøkt, er det et til dels stort overforbruk på mange av disse postene. Overforbruket førte ofte til stopp i noen fornyelsesprosjekter på Nordlandsbanen. Det anbefales at ansatte blir mer involvert i planleggingen av vedlikeholdsaktivitetene. Ledere må være pådrivere for at vedlikeholdsarbeidet skal bli bedre og mer effektivt. Det anbefales også at det settes av nok ressurser til opplæring og videre arbeid med BaneData. Det anbefales også å se på prosessen rundt budsjettildeling til banene. Budsjettene tildeles over mange budsjettposter, og det er mye å hente i forhold til en mer effektiv budsjettprosess. |
author2 |
Skoglund, Kjell Arne Løhren, Alf Helge |
format |
Master Thesis |
author |
Bygd, Jarle |
author_facet |
Bygd, Jarle |
author_sort |
Bygd, Jarle |
title |
Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen |
title_short |
Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen |
title_full |
Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen |
title_fullStr |
Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen |
title_full_unstemmed |
Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen |
title_sort |
vedlikeholdsstrategi på nordlandsbanen |
publisher |
NTNU |
publishDate |
2015 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2367246 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
geographic |
Bodø |
geographic_facet |
Bodø |
genre |
Bodø Bodø |
genre_facet |
Bodø Bodø |
op_relation |
ntnudaim:12273 http://hdl.handle.net/11250/2367246 |
_version_ |
1766379814839648256 |