Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen

Jernbaneverket har i sin handlingsplan for 2014 2023 bestemt at oppetiden, dvs den tiden jernbanesporet er tilgjengelig for togtrafikk, skal økes for hele Jernbaneverket. Dette betyr at alle baner i Jernbaneverket, også Nordlandsbanen, må bidra til at oppetiden øker. Som en konsekvens av dette må al...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bygd, Jarle
Other Authors: Skoglund, Kjell Arne, Løhren, Alf Helge
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2015
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2367246
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2367246
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2367246 2023-05-15T15:45:26+02:00 Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen Bygd, Jarle Skoglund, Kjell Arne Løhren, Alf Helge 2015 http://hdl.handle.net/11250/2367246 nob nob NTNU ntnudaim:12273 http://hdl.handle.net/11250/2367246 Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane Jernbane Master thesis 2015 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:51:17Z Jernbaneverket har i sin handlingsplan for 2014 2023 bestemt at oppetiden, dvs den tiden jernbanesporet er tilgjengelig for togtrafikk, skal økes for hele Jernbaneverket. Dette betyr at alle baner i Jernbaneverket, også Nordlandsbanen, må bidra til at oppetiden øker. Som en konsekvens av dette må alt vedlikehold som utføres på Nordlandsbanen bli enda mer effektivt. Dette gjelder både planlegging, gjennomføring og etterarbeid/rapportering. Masteroppgaven omhandler vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen, fra Steinkjer til Bodø. Strekningen fra Trondheim til Steinkjer er en del av Trønderbanen og er ikke med i oppgaven. Det er beskrevet en del vedlikeholdsteori i oppgaven. Disse vedlikeholdsteoriene er brukt for å diskuterte og konkludere viktige elementer i oppgaven. En spørreundersøkelse ble sendt ut til ansatte som primært arbeider med vedlikehold på Nordlandsbanen. Resultatene fra denne spørreundersøkelsen viste bl.a. at det er behov for bedre planlegging, gjennomføring og rapportering av vedlikeholdsaktivitetene. Resultatene viste også at bedre opplæring i bruk av BaneData er nødvendig. BaneData er Jernbaneverkets infrastrukturbase og verktøy for vedlikeholdsstyring. BaneData er den viktigeste referansen i forhold til historikk på utført vedlikehold, og dermed også viktig i forhold til fremtidig planlegging av vedlikehold. De innhentede opplysningene viste at bl.a. utnyttelsen av togsporet til vedlikeholdsarbeid, når det ikke går ordinær togtrafikk, må bli bedre. Resultatene viste også at det ikke er samsvar mellom tildelt vedlikeholdsbudsjett, drift og vedlikehold, og det som er forbrukt på drift og vedlikehold. I årene jeg har undersøkt, er det et til dels stort overforbruk på mange av disse postene. Overforbruket førte ofte til stopp i noen fornyelsesprosjekter på Nordlandsbanen. Det anbefales at ansatte blir mer involvert i planleggingen av vedlikeholdsaktivitetene. Ledere må være pådrivere for at vedlikeholdsarbeidet skal bli bedre og mer effektivt. Det anbefales også at det settes av nok ressurser til opplæring og videre arbeid med BaneData. Det anbefales også å se på prosessen rundt budsjettildeling til banene. Budsjettene tildeles over mange budsjettposter, og det er mye å hente i forhold til en mer effektiv budsjettprosess. Master Thesis Bodø Bodø NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
topic Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane
Jernbane
spellingShingle Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane
Jernbane
Bygd, Jarle
Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen
topic_facet Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane
Jernbane
description Jernbaneverket har i sin handlingsplan for 2014 2023 bestemt at oppetiden, dvs den tiden jernbanesporet er tilgjengelig for togtrafikk, skal økes for hele Jernbaneverket. Dette betyr at alle baner i Jernbaneverket, også Nordlandsbanen, må bidra til at oppetiden øker. Som en konsekvens av dette må alt vedlikehold som utføres på Nordlandsbanen bli enda mer effektivt. Dette gjelder både planlegging, gjennomføring og etterarbeid/rapportering. Masteroppgaven omhandler vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen, fra Steinkjer til Bodø. Strekningen fra Trondheim til Steinkjer er en del av Trønderbanen og er ikke med i oppgaven. Det er beskrevet en del vedlikeholdsteori i oppgaven. Disse vedlikeholdsteoriene er brukt for å diskuterte og konkludere viktige elementer i oppgaven. En spørreundersøkelse ble sendt ut til ansatte som primært arbeider med vedlikehold på Nordlandsbanen. Resultatene fra denne spørreundersøkelsen viste bl.a. at det er behov for bedre planlegging, gjennomføring og rapportering av vedlikeholdsaktivitetene. Resultatene viste også at bedre opplæring i bruk av BaneData er nødvendig. BaneData er Jernbaneverkets infrastrukturbase og verktøy for vedlikeholdsstyring. BaneData er den viktigeste referansen i forhold til historikk på utført vedlikehold, og dermed også viktig i forhold til fremtidig planlegging av vedlikehold. De innhentede opplysningene viste at bl.a. utnyttelsen av togsporet til vedlikeholdsarbeid, når det ikke går ordinær togtrafikk, må bli bedre. Resultatene viste også at det ikke er samsvar mellom tildelt vedlikeholdsbudsjett, drift og vedlikehold, og det som er forbrukt på drift og vedlikehold. I årene jeg har undersøkt, er det et til dels stort overforbruk på mange av disse postene. Overforbruket førte ofte til stopp i noen fornyelsesprosjekter på Nordlandsbanen. Det anbefales at ansatte blir mer involvert i planleggingen av vedlikeholdsaktivitetene. Ledere må være pådrivere for at vedlikeholdsarbeidet skal bli bedre og mer effektivt. Det anbefales også at det settes av nok ressurser til opplæring og videre arbeid med BaneData. Det anbefales også å se på prosessen rundt budsjettildeling til banene. Budsjettene tildeles over mange budsjettposter, og det er mye å hente i forhold til en mer effektiv budsjettprosess.
author2 Skoglund, Kjell Arne
Løhren, Alf Helge
format Master Thesis
author Bygd, Jarle
author_facet Bygd, Jarle
author_sort Bygd, Jarle
title Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen
title_short Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen
title_full Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen
title_fullStr Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen
title_full_unstemmed Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen
title_sort vedlikeholdsstrategi på nordlandsbanen
publisher NTNU
publishDate 2015
url http://hdl.handle.net/11250/2367246
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Bodø
geographic_facet Bodø
genre Bodø
Bodø
genre_facet Bodø
Bodø
op_relation ntnudaim:12273
http://hdl.handle.net/11250/2367246
_version_ 1766379814839648256