Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger
Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elever i ungdomsskolen oppfatter betydningen av likhetstegnet. Oppgaven skal besvare følgende forskningsspørsmål; hvilke tolkninger av likhetstegnet kan vi finne hos en gruppe åttendeklassinger i arbeid med lineære likninger? Studien følger et kvalit...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , |
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
NTNU
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2352650 |
_version_ | 1821633533716725760 |
---|---|
author | Tøgersen, Ingrid Vågan |
author2 | Rønning, Frode Strømskag, Heidi |
author_facet | Tøgersen, Ingrid Vågan |
author_sort | Tøgersen, Ingrid Vågan |
collection | NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
description | Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elever i ungdomsskolen oppfatter betydningen av likhetstegnet. Oppgaven skal besvare følgende forskningsspørsmål; hvilke tolkninger av likhetstegnet kan vi finne hos en gruppe åttendeklassinger i arbeid med lineære likninger? Studien følger et kvalitativt forskningsdesign og gjennomføres ved en ungdomsskole i Nordland, hvor seks åttendeklassinger deltar i undersøkelsen. Studien benytter seg av flere datainnsamlingsmetoder. Elevene arbeider i par med et oppgavesett hvor de skal løse lineære likninger, og disse besvarelsene blir samlet inn og brukt i analysearbeidet og for å utforme intervjuskjema. Det blir gjennomført et intervju per par av elever som deltar i undersøkelsen, og disse intervjuene blir filmet med videokamera. Intervjuet har til hensikt å undersøke elevenes begrunnelser for løsninger i oppgavesettet og deres tolkninger av likhetstegnet. I analysearbeidet er den konstant komparativ ana- lysemetoden benyttet. Dette har ført til koder og kategorier som skal være med på å besvare forskningsspørsmålet. Resultatene viser at tolkningene av likhetstegnet som vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger er flere varianter av regn ut-tolkningen, det samme som-tolkningen, og noen forekomster av identitet-tolkningen og kan byttes ut med-tolkningen. Funnene indikerer at elevene er i en overgangsfase mellom å forstå likhetstegnet som en kommando om å gjøre beregninger og å forstå det som et symbol som viser en relasjon. |
format | Master Thesis |
genre | Nordland Nordland Nordland |
genre_facet | Nordland Nordland Nordland |
id | ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2352650 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftntnutrondheimi |
op_relation | ntnudaim:12464 http://hdl.handle.net/11250/2352650 |
op_source | 93 |
publishDate | 2015 |
publisher | NTNU |
record_format | openpolar |
spelling | ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2352650 2025-01-16T23:28:12+00:00 Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger Tøgersen, Ingrid Vågan Rønning, Frode Strømskag, Heidi 2015 http://hdl.handle.net/11250/2352650 nob nob NTNU ntnudaim:12464 http://hdl.handle.net/11250/2352650 93 Lektorutdanning med master i realfag Matematikk og kjemi Master thesis 2015 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:51:06Z Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elever i ungdomsskolen oppfatter betydningen av likhetstegnet. Oppgaven skal besvare følgende forskningsspørsmål; hvilke tolkninger av likhetstegnet kan vi finne hos en gruppe åttendeklassinger i arbeid med lineære likninger? Studien følger et kvalitativt forskningsdesign og gjennomføres ved en ungdomsskole i Nordland, hvor seks åttendeklassinger deltar i undersøkelsen. Studien benytter seg av flere datainnsamlingsmetoder. Elevene arbeider i par med et oppgavesett hvor de skal løse lineære likninger, og disse besvarelsene blir samlet inn og brukt i analysearbeidet og for å utforme intervjuskjema. Det blir gjennomført et intervju per par av elever som deltar i undersøkelsen, og disse intervjuene blir filmet med videokamera. Intervjuet har til hensikt å undersøke elevenes begrunnelser for løsninger i oppgavesettet og deres tolkninger av likhetstegnet. I analysearbeidet er den konstant komparativ ana- lysemetoden benyttet. Dette har ført til koder og kategorier som skal være med på å besvare forskningsspørsmålet. Resultatene viser at tolkningene av likhetstegnet som vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger er flere varianter av regn ut-tolkningen, det samme som-tolkningen, og noen forekomster av identitet-tolkningen og kan byttes ut med-tolkningen. Funnene indikerer at elevene er i en overgangsfase mellom å forstå likhetstegnet som en kommando om å gjøre beregninger og å forstå det som et symbol som viser en relasjon. Master Thesis Nordland Nordland Nordland NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
spellingShingle | Lektorutdanning med master i realfag Matematikk og kjemi Tøgersen, Ingrid Vågan Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger |
title | Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger |
title_full | Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger |
title_fullStr | Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger |
title_full_unstemmed | Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger |
title_short | Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger |
title_sort | tolkninger av likhetstegnet - en kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger |
topic | Lektorutdanning med master i realfag Matematikk og kjemi |
topic_facet | Lektorutdanning med master i realfag Matematikk og kjemi |
url | http://hdl.handle.net/11250/2352650 |