Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger

Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elever i ungdomsskolen oppfatter betydningen av likhetstegnet. Oppgaven skal besvare følgende forskningsspørsmål; hvilke tolkninger av likhetstegnet kan vi finne hos en gruppe åttendeklassinger i arbeid med lineære likninger? Studien følger et kvalit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tøgersen, Ingrid Vågan
Other Authors: Rønning, Frode, Strømskag, Heidi
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: NTNU 2015
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2352650
_version_ 1821633533716725760
author Tøgersen, Ingrid Vågan
author2 Rønning, Frode
Strømskag, Heidi
author_facet Tøgersen, Ingrid Vågan
author_sort Tøgersen, Ingrid Vågan
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
description Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elever i ungdomsskolen oppfatter betydningen av likhetstegnet. Oppgaven skal besvare følgende forskningsspørsmål; hvilke tolkninger av likhetstegnet kan vi finne hos en gruppe åttendeklassinger i arbeid med lineære likninger? Studien følger et kvalitativt forskningsdesign og gjennomføres ved en ungdomsskole i Nordland, hvor seks åttendeklassinger deltar i undersøkelsen. Studien benytter seg av flere datainnsamlingsmetoder. Elevene arbeider i par med et oppgavesett hvor de skal løse lineære likninger, og disse besvarelsene blir samlet inn og brukt i analysearbeidet og for å utforme intervjuskjema. Det blir gjennomført et intervju per par av elever som deltar i undersøkelsen, og disse intervjuene blir filmet med videokamera. Intervjuet har til hensikt å undersøke elevenes begrunnelser for løsninger i oppgavesettet og deres tolkninger av likhetstegnet. I analysearbeidet er den konstant komparativ ana- lysemetoden benyttet. Dette har ført til koder og kategorier som skal være med på å besvare forskningsspørsmålet. Resultatene viser at tolkningene av likhetstegnet som vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger er flere varianter av regn ut-tolkningen, det samme som-tolkningen, og noen forekomster av identitet-tolkningen og kan byttes ut med-tolkningen. Funnene indikerer at elevene er i en overgangsfase mellom å forstå likhetstegnet som en kommando om å gjøre beregninger og å forstå det som et symbol som viser en relasjon.
format Master Thesis
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2352650
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftntnutrondheimi
op_relation ntnudaim:12464
http://hdl.handle.net/11250/2352650
op_source 93
publishDate 2015
publisher NTNU
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2352650 2025-01-16T23:28:12+00:00 Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger Tøgersen, Ingrid Vågan Rønning, Frode Strømskag, Heidi 2015 http://hdl.handle.net/11250/2352650 nob nob NTNU ntnudaim:12464 http://hdl.handle.net/11250/2352650 93 Lektorutdanning med master i realfag Matematikk og kjemi Master thesis 2015 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:51:06Z Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elever i ungdomsskolen oppfatter betydningen av likhetstegnet. Oppgaven skal besvare følgende forskningsspørsmål; hvilke tolkninger av likhetstegnet kan vi finne hos en gruppe åttendeklassinger i arbeid med lineære likninger? Studien følger et kvalitativt forskningsdesign og gjennomføres ved en ungdomsskole i Nordland, hvor seks åttendeklassinger deltar i undersøkelsen. Studien benytter seg av flere datainnsamlingsmetoder. Elevene arbeider i par med et oppgavesett hvor de skal løse lineære likninger, og disse besvarelsene blir samlet inn og brukt i analysearbeidet og for å utforme intervjuskjema. Det blir gjennomført et intervju per par av elever som deltar i undersøkelsen, og disse intervjuene blir filmet med videokamera. Intervjuet har til hensikt å undersøke elevenes begrunnelser for løsninger i oppgavesettet og deres tolkninger av likhetstegnet. I analysearbeidet er den konstant komparativ ana- lysemetoden benyttet. Dette har ført til koder og kategorier som skal være med på å besvare forskningsspørsmålet. Resultatene viser at tolkningene av likhetstegnet som vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger er flere varianter av regn ut-tolkningen, det samme som-tolkningen, og noen forekomster av identitet-tolkningen og kan byttes ut med-tolkningen. Funnene indikerer at elevene er i en overgangsfase mellom å forstå likhetstegnet som en kommando om å gjøre beregninger og å forstå det som et symbol som viser en relasjon. Master Thesis Nordland Nordland Nordland NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
spellingShingle Lektorutdanning med master i realfag
Matematikk og kjemi
Tøgersen, Ingrid Vågan
Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger
title Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger
title_full Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger
title_fullStr Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger
title_full_unstemmed Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger
title_short Tolkninger av likhetstegnet - En kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger
title_sort tolkninger av likhetstegnet - en kvalitativ studie av hvilke tolkninger av likhetstegnet vi kan finne hos en gruppe åttendeklassinger
topic Lektorutdanning med master i realfag
Matematikk og kjemi
topic_facet Lektorutdanning med master i realfag
Matematikk og kjemi
url http://hdl.handle.net/11250/2352650