Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen?

Masteroppgave i voksenpedagogikk, Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø Masterutgaven omhandler studenter med minoritetsbakgrunn på Politihøgskolen. Innledningsvis tas det utgangspunkt i en modell som viser vesentlige faktorer og samm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fjellvoll, Ann-Sofi
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/174744
id ftnpolicehs:oai:phs.brage.unit.no:11250/174744
record_format openpolar
spelling ftnpolicehs:oai:phs.brage.unit.no:11250/174744 2023-05-15T18:34:43+02:00 Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen? Fjellvoll, Ann-Sofi 2008 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/174744 nob nob Universitetet i Tromsø http://hdl.handle.net/11250/174744 politistudenter Politihøgskolen politiutdanning politi utdanning minoriteter minoritetsbakgrunn læring voksenpedagogikk pedagogikk masteroppgaver Master thesis 2008 ftnpolicehs 2021-11-20T17:37:15Z Masteroppgave i voksenpedagogikk, Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø Masterutgaven omhandler studenter med minoritetsbakgrunn på Politihøgskolen. Innledningsvis tas det utgangspunkt i en modell som viser vesentlige faktorer og sammenhenger for å forstå den lærendes møte med konteksten – Politihøgskolen. I voksenpedagogisk tenkning framheves livserfaring som en sentral faktor ved voksnes læring. Merriam og Caferalla (1999) viser f.eks til at det i et multikulturelt samfunn er vesentlig å kjenne til deltagernes bakgrunn og erfaring, fordi forhold som rase, kjønn, klasse og kulturelle forskjeller kan virke inn på læringsprosessen. Kan det å ha en annerledes bakgrunn enn majoriteten av studentmassen føre til at noen studenter møter utfordringer i løpet av studietiden? I oppgaven settes det fokus på forhold som synes spesielt sentrale; utfordringer knyttet til sosiale forventninger, usynliggjøring av kulturbakgrunn, læringsmiljø og språk. Disse fire hovedområdene belyses gjennom teori og gjennom empiriske undersøkelser og drøftinger. Intensjonen er å øke kunnskap og bevissthet om studenter med minoritetsbakgrunn, slik at dette kan føre til en bedre sosial og faglig tilrettelegging av studiesituasjonen. Målet er at studenter med minoritetsbakgrunn skal bli uteksaminert som gode polititjenestemenn – og kvinner, og spørsmålet er hvor vidt utdanningen setter studentene i stand til å nå dette målet. Avslutningsvis diskuteres pedagogiske implikasjoner ut fra de funnene som avdekkes. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø Politihøgskolens åpne institusjonelle arkiv Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø
institution Open Polar
collection Politihøgskolens åpne institusjonelle arkiv
op_collection_id ftnpolicehs
language Norwegian Bokmål
topic politistudenter
Politihøgskolen
politiutdanning
politi
utdanning
minoriteter
minoritetsbakgrunn
læring
voksenpedagogikk
pedagogikk
masteroppgaver
spellingShingle politistudenter
Politihøgskolen
politiutdanning
politi
utdanning
minoriteter
minoritetsbakgrunn
læring
voksenpedagogikk
pedagogikk
masteroppgaver
Fjellvoll, Ann-Sofi
Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen?
topic_facet politistudenter
Politihøgskolen
politiutdanning
politi
utdanning
minoriteter
minoritetsbakgrunn
læring
voksenpedagogikk
pedagogikk
masteroppgaver
description Masteroppgave i voksenpedagogikk, Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø Masterutgaven omhandler studenter med minoritetsbakgrunn på Politihøgskolen. Innledningsvis tas det utgangspunkt i en modell som viser vesentlige faktorer og sammenhenger for å forstå den lærendes møte med konteksten – Politihøgskolen. I voksenpedagogisk tenkning framheves livserfaring som en sentral faktor ved voksnes læring. Merriam og Caferalla (1999) viser f.eks til at det i et multikulturelt samfunn er vesentlig å kjenne til deltagernes bakgrunn og erfaring, fordi forhold som rase, kjønn, klasse og kulturelle forskjeller kan virke inn på læringsprosessen. Kan det å ha en annerledes bakgrunn enn majoriteten av studentmassen føre til at noen studenter møter utfordringer i løpet av studietiden? I oppgaven settes det fokus på forhold som synes spesielt sentrale; utfordringer knyttet til sosiale forventninger, usynliggjøring av kulturbakgrunn, læringsmiljø og språk. Disse fire hovedområdene belyses gjennom teori og gjennom empiriske undersøkelser og drøftinger. Intensjonen er å øke kunnskap og bevissthet om studenter med minoritetsbakgrunn, slik at dette kan føre til en bedre sosial og faglig tilrettelegging av studiesituasjonen. Målet er at studenter med minoritetsbakgrunn skal bli uteksaminert som gode polititjenestemenn – og kvinner, og spørsmålet er hvor vidt utdanningen setter studentene i stand til å nå dette målet. Avslutningsvis diskuteres pedagogiske implikasjoner ut fra de funnene som avdekkes.
format Master Thesis
author Fjellvoll, Ann-Sofi
author_facet Fjellvoll, Ann-Sofi
author_sort Fjellvoll, Ann-Sofi
title Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen?
title_short Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen?
title_full Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen?
title_fullStr Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen?
title_full_unstemmed Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen?
title_sort hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på politihøgskolen?
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2008
url http://hdl.handle.net/11250/174744
long_lat ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Føre
Synes
Tromsø
geographic_facet Føre
Synes
Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation http://hdl.handle.net/11250/174744
_version_ 1766219595645976576