Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen?
Masteroppgave i voksenpedagogikk, Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø Masterutgaven omhandler studenter med minoritetsbakgrunn på Politihøgskolen. Innledningsvis tas det utgangspunkt i en modell som viser vesentlige faktorer og samm...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/174744 |
id |
ftnpolicehs:oai:phs.brage.unit.no:11250/174744 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnpolicehs:oai:phs.brage.unit.no:11250/174744 2023-05-15T18:34:43+02:00 Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen? Fjellvoll, Ann-Sofi 2008 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/174744 nob nob Universitetet i Tromsø http://hdl.handle.net/11250/174744 politistudenter Politihøgskolen politiutdanning politi utdanning minoriteter minoritetsbakgrunn læring voksenpedagogikk pedagogikk masteroppgaver Master thesis 2008 ftnpolicehs 2021-11-20T17:37:15Z Masteroppgave i voksenpedagogikk, Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø Masterutgaven omhandler studenter med minoritetsbakgrunn på Politihøgskolen. Innledningsvis tas det utgangspunkt i en modell som viser vesentlige faktorer og sammenhenger for å forstå den lærendes møte med konteksten – Politihøgskolen. I voksenpedagogisk tenkning framheves livserfaring som en sentral faktor ved voksnes læring. Merriam og Caferalla (1999) viser f.eks til at det i et multikulturelt samfunn er vesentlig å kjenne til deltagernes bakgrunn og erfaring, fordi forhold som rase, kjønn, klasse og kulturelle forskjeller kan virke inn på læringsprosessen. Kan det å ha en annerledes bakgrunn enn majoriteten av studentmassen føre til at noen studenter møter utfordringer i løpet av studietiden? I oppgaven settes det fokus på forhold som synes spesielt sentrale; utfordringer knyttet til sosiale forventninger, usynliggjøring av kulturbakgrunn, læringsmiljø og språk. Disse fire hovedområdene belyses gjennom teori og gjennom empiriske undersøkelser og drøftinger. Intensjonen er å øke kunnskap og bevissthet om studenter med minoritetsbakgrunn, slik at dette kan føre til en bedre sosial og faglig tilrettelegging av studiesituasjonen. Målet er at studenter med minoritetsbakgrunn skal bli uteksaminert som gode polititjenestemenn – og kvinner, og spørsmålet er hvor vidt utdanningen setter studentene i stand til å nå dette målet. Avslutningsvis diskuteres pedagogiske implikasjoner ut fra de funnene som avdekkes. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø Politihøgskolens åpne institusjonelle arkiv Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
Politihøgskolens åpne institusjonelle arkiv |
op_collection_id |
ftnpolicehs |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
politistudenter Politihøgskolen politiutdanning politi utdanning minoriteter minoritetsbakgrunn læring voksenpedagogikk pedagogikk masteroppgaver |
spellingShingle |
politistudenter Politihøgskolen politiutdanning politi utdanning minoriteter minoritetsbakgrunn læring voksenpedagogikk pedagogikk masteroppgaver Fjellvoll, Ann-Sofi Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen? |
topic_facet |
politistudenter Politihøgskolen politiutdanning politi utdanning minoriteter minoritetsbakgrunn læring voksenpedagogikk pedagogikk masteroppgaver |
description |
Masteroppgave i voksenpedagogikk, Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø Masterutgaven omhandler studenter med minoritetsbakgrunn på Politihøgskolen. Innledningsvis tas det utgangspunkt i en modell som viser vesentlige faktorer og sammenhenger for å forstå den lærendes møte med konteksten – Politihøgskolen. I voksenpedagogisk tenkning framheves livserfaring som en sentral faktor ved voksnes læring. Merriam og Caferalla (1999) viser f.eks til at det i et multikulturelt samfunn er vesentlig å kjenne til deltagernes bakgrunn og erfaring, fordi forhold som rase, kjønn, klasse og kulturelle forskjeller kan virke inn på læringsprosessen. Kan det å ha en annerledes bakgrunn enn majoriteten av studentmassen føre til at noen studenter møter utfordringer i løpet av studietiden? I oppgaven settes det fokus på forhold som synes spesielt sentrale; utfordringer knyttet til sosiale forventninger, usynliggjøring av kulturbakgrunn, læringsmiljø og språk. Disse fire hovedområdene belyses gjennom teori og gjennom empiriske undersøkelser og drøftinger. Intensjonen er å øke kunnskap og bevissthet om studenter med minoritetsbakgrunn, slik at dette kan føre til en bedre sosial og faglig tilrettelegging av studiesituasjonen. Målet er at studenter med minoritetsbakgrunn skal bli uteksaminert som gode polititjenestemenn – og kvinner, og spørsmålet er hvor vidt utdanningen setter studentene i stand til å nå dette målet. Avslutningsvis diskuteres pedagogiske implikasjoner ut fra de funnene som avdekkes. |
format |
Master Thesis |
author |
Fjellvoll, Ann-Sofi |
author_facet |
Fjellvoll, Ann-Sofi |
author_sort |
Fjellvoll, Ann-Sofi |
title |
Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen? |
title_short |
Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen? |
title_full |
Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen? |
title_fullStr |
Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen? |
title_full_unstemmed |
Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen? |
title_sort |
hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på politihøgskolen? |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2008 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/174744 |
long_lat |
ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Føre Synes Tromsø |
geographic_facet |
Føre Synes Tromsø |
genre |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/174744 |
_version_ |
1766219595645976576 |