.ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen

Artikkelen presenterer pilotprosjektet «Anvendt profesjonskunnskap» ved Bachelorutdanningen, Politihøgskolen, avdeling Bodø. Pilotprosjektets hensikt var å knytte teori og praksis tettere sammen gjennom læringsaktiviteter som case, basisgrupper og veiledning. Både planlegging, gjennomføring og vurde...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hoel, Linda Antoniett, Selboe, Torgeir, Lindseth, Anders
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitets- og høgskolerådet 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/174602
id ftnpolicehs:oai:phs.brage.unit.no:11250/174602
record_format openpolar
spelling ftnpolicehs:oai:phs.brage.unit.no:11250/174602 2024-02-11T10:02:35+01:00 .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen Hoel, Linda Antoniett Selboe, Torgeir Lindseth, Anders 2009 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/174602 nob nob Universitets- og høgskolerådet Hoel, Linda, Selboe, Torgeir & Lindseth, Anders (2009). .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen. Uniped. 32(2), 5-15 urn:issn:1500-4538 http://hdl.handle.net/11250/174602 5-15 politi politiutdanning politistudenter Politihøgskolen tverrfaglig praksis læringsaktiviteter undervisningsmetoder tverrfaglig samarbeid teori Journal article Peer reviewed 2009 ftnpolicehs 2024-01-17T23:45:58Z Artikkelen presenterer pilotprosjektet «Anvendt profesjonskunnskap» ved Bachelorutdanningen, Politihøgskolen, avdeling Bodø. Pilotprosjektets hensikt var å knytte teori og praksis tettere sammen gjennom læringsaktiviteter som case, basisgrupper og veiledning. Både planlegging, gjennomføring og vurdering ble gjort i lærerteam bestående av faglærere med ulik fagbakgrunn. Artikkelen presenterer de tre hovedfunnene. Praksiscasene var ikke praksisnære nok, og dette fortrengte studentenes egne erfaringer. En akilleshæl i pilotprosjektet var at casen krevde en tverrfaglig tilnærming, men veiledningen formidlet en flerfaglig måte å tenke på. Slik bidro fagene til å stenge ute studentenes erfaringskunnskap, og teorien landet i erfaringstomt rom. Det tredje funnet knyttes til studentenes store frustrasjon med undervisningsformen. Tverrfaglig og praksisnær undervisning fordret samarbeid blant lærerne i langt større grad enn tidligere. I artikkelen drøftes utfordringene ved dette samarbeidet. Vi vil også vise hvordan man kan forske på praksis gjennom erfaring for slik å knytte teori og praksis tettere sammen. Article in Journal/Newspaper Bodø Bodø Politihøgskolens åpne institusjonelle arkiv Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
institution Open Polar
collection Politihøgskolens åpne institusjonelle arkiv
op_collection_id ftnpolicehs
language Norwegian Bokmål
topic politi
politiutdanning
politistudenter
Politihøgskolen
tverrfaglig
praksis
læringsaktiviteter
undervisningsmetoder
tverrfaglig samarbeid
teori
spellingShingle politi
politiutdanning
politistudenter
Politihøgskolen
tverrfaglig
praksis
læringsaktiviteter
undervisningsmetoder
tverrfaglig samarbeid
teori
Hoel, Linda Antoniett
Selboe, Torgeir
Lindseth, Anders
.ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen
topic_facet politi
politiutdanning
politistudenter
Politihøgskolen
tverrfaglig
praksis
læringsaktiviteter
undervisningsmetoder
tverrfaglig samarbeid
teori
description Artikkelen presenterer pilotprosjektet «Anvendt profesjonskunnskap» ved Bachelorutdanningen, Politihøgskolen, avdeling Bodø. Pilotprosjektets hensikt var å knytte teori og praksis tettere sammen gjennom læringsaktiviteter som case, basisgrupper og veiledning. Både planlegging, gjennomføring og vurdering ble gjort i lærerteam bestående av faglærere med ulik fagbakgrunn. Artikkelen presenterer de tre hovedfunnene. Praksiscasene var ikke praksisnære nok, og dette fortrengte studentenes egne erfaringer. En akilleshæl i pilotprosjektet var at casen krevde en tverrfaglig tilnærming, men veiledningen formidlet en flerfaglig måte å tenke på. Slik bidro fagene til å stenge ute studentenes erfaringskunnskap, og teorien landet i erfaringstomt rom. Det tredje funnet knyttes til studentenes store frustrasjon med undervisningsformen. Tverrfaglig og praksisnær undervisning fordret samarbeid blant lærerne i langt større grad enn tidligere. I artikkelen drøftes utfordringene ved dette samarbeidet. Vi vil også vise hvordan man kan forske på praksis gjennom erfaring for slik å knytte teori og praksis tettere sammen.
format Article in Journal/Newspaper
author Hoel, Linda Antoniett
Selboe, Torgeir
Lindseth, Anders
author_facet Hoel, Linda Antoniett
Selboe, Torgeir
Lindseth, Anders
author_sort Hoel, Linda Antoniett
title .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen
title_short .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen
title_full .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen
title_fullStr .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen
title_full_unstemmed .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen
title_sort .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen
publisher Universitets- og høgskolerådet
publishDate 2009
url http://hdl.handle.net/11250/174602
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Bodø
geographic_facet Bodø
genre Bodø
Bodø
genre_facet Bodø
Bodø
op_source 5-15
op_relation Hoel, Linda, Selboe, Torgeir & Lindseth, Anders (2009). .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen. Uniped. 32(2), 5-15
urn:issn:1500-4538
http://hdl.handle.net/11250/174602
_version_ 1790598618982383616