.ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen
Artikkelen presenterer pilotprosjektet «Anvendt profesjonskunnskap» ved Bachelorutdanningen, Politihøgskolen, avdeling Bodø. Pilotprosjektets hensikt var å knytte teori og praksis tettere sammen gjennom læringsaktiviteter som case, basisgrupper og veiledning. Både planlegging, gjennomføring og vurde...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitets- og høgskolerådet
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/174602 |
id |
ftnpolicehs:oai:phs.brage.unit.no:11250/174602 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnpolicehs:oai:phs.brage.unit.no:11250/174602 2024-02-11T10:02:35+01:00 .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen Hoel, Linda Antoniett Selboe, Torgeir Lindseth, Anders 2009 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/174602 nob nob Universitets- og høgskolerådet Hoel, Linda, Selboe, Torgeir & Lindseth, Anders (2009). .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen. Uniped. 32(2), 5-15 urn:issn:1500-4538 http://hdl.handle.net/11250/174602 5-15 politi politiutdanning politistudenter Politihøgskolen tverrfaglig praksis læringsaktiviteter undervisningsmetoder tverrfaglig samarbeid teori Journal article Peer reviewed 2009 ftnpolicehs 2024-01-17T23:45:58Z Artikkelen presenterer pilotprosjektet «Anvendt profesjonskunnskap» ved Bachelorutdanningen, Politihøgskolen, avdeling Bodø. Pilotprosjektets hensikt var å knytte teori og praksis tettere sammen gjennom læringsaktiviteter som case, basisgrupper og veiledning. Både planlegging, gjennomføring og vurdering ble gjort i lærerteam bestående av faglærere med ulik fagbakgrunn. Artikkelen presenterer de tre hovedfunnene. Praksiscasene var ikke praksisnære nok, og dette fortrengte studentenes egne erfaringer. En akilleshæl i pilotprosjektet var at casen krevde en tverrfaglig tilnærming, men veiledningen formidlet en flerfaglig måte å tenke på. Slik bidro fagene til å stenge ute studentenes erfaringskunnskap, og teorien landet i erfaringstomt rom. Det tredje funnet knyttes til studentenes store frustrasjon med undervisningsformen. Tverrfaglig og praksisnær undervisning fordret samarbeid blant lærerne i langt større grad enn tidligere. I artikkelen drøftes utfordringene ved dette samarbeidet. Vi vil også vise hvordan man kan forske på praksis gjennom erfaring for slik å knytte teori og praksis tettere sammen. Article in Journal/Newspaper Bodø Bodø Politihøgskolens åpne institusjonelle arkiv Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
institution |
Open Polar |
collection |
Politihøgskolens åpne institusjonelle arkiv |
op_collection_id |
ftnpolicehs |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
politi politiutdanning politistudenter Politihøgskolen tverrfaglig praksis læringsaktiviteter undervisningsmetoder tverrfaglig samarbeid teori |
spellingShingle |
politi politiutdanning politistudenter Politihøgskolen tverrfaglig praksis læringsaktiviteter undervisningsmetoder tverrfaglig samarbeid teori Hoel, Linda Antoniett Selboe, Torgeir Lindseth, Anders .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen |
topic_facet |
politi politiutdanning politistudenter Politihøgskolen tverrfaglig praksis læringsaktiviteter undervisningsmetoder tverrfaglig samarbeid teori |
description |
Artikkelen presenterer pilotprosjektet «Anvendt profesjonskunnskap» ved Bachelorutdanningen, Politihøgskolen, avdeling Bodø. Pilotprosjektets hensikt var å knytte teori og praksis tettere sammen gjennom læringsaktiviteter som case, basisgrupper og veiledning. Både planlegging, gjennomføring og vurdering ble gjort i lærerteam bestående av faglærere med ulik fagbakgrunn. Artikkelen presenterer de tre hovedfunnene. Praksiscasene var ikke praksisnære nok, og dette fortrengte studentenes egne erfaringer. En akilleshæl i pilotprosjektet var at casen krevde en tverrfaglig tilnærming, men veiledningen formidlet en flerfaglig måte å tenke på. Slik bidro fagene til å stenge ute studentenes erfaringskunnskap, og teorien landet i erfaringstomt rom. Det tredje funnet knyttes til studentenes store frustrasjon med undervisningsformen. Tverrfaglig og praksisnær undervisning fordret samarbeid blant lærerne i langt større grad enn tidligere. I artikkelen drøftes utfordringene ved dette samarbeidet. Vi vil også vise hvordan man kan forske på praksis gjennom erfaring for slik å knytte teori og praksis tettere sammen. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Hoel, Linda Antoniett Selboe, Torgeir Lindseth, Anders |
author_facet |
Hoel, Linda Antoniett Selboe, Torgeir Lindseth, Anders |
author_sort |
Hoel, Linda Antoniett |
title |
.ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen |
title_short |
.ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen |
title_full |
.ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen |
title_fullStr |
.ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen |
title_full_unstemmed |
.ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen |
title_sort |
.ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen |
publisher |
Universitets- og høgskolerådet |
publishDate |
2009 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/174602 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
geographic |
Bodø |
geographic_facet |
Bodø |
genre |
Bodø Bodø |
genre_facet |
Bodø Bodø |
op_source |
5-15 |
op_relation |
Hoel, Linda, Selboe, Torgeir & Lindseth, Anders (2009). .ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen. Uniped. 32(2), 5-15 urn:issn:1500-4538 http://hdl.handle.net/11250/174602 |
_version_ |
1790598618982383616 |