.ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen

Artikkelen presenterer pilotprosjektet «Anvendt profesjonskunnskap» ved Bachelorutdanningen, Politihøgskolen, avdeling Bodø. Pilotprosjektets hensikt var å knytte teori og praksis tettere sammen gjennom læringsaktiviteter som case, basisgrupper og veiledning. Både planlegging, gjennomføring og vurde...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hoel, Linda Antoniett, Selboe, Torgeir, Lindseth, Anders
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitets- og høgskolerådet 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/174602
Description
Summary:Artikkelen presenterer pilotprosjektet «Anvendt profesjonskunnskap» ved Bachelorutdanningen, Politihøgskolen, avdeling Bodø. Pilotprosjektets hensikt var å knytte teori og praksis tettere sammen gjennom læringsaktiviteter som case, basisgrupper og veiledning. Både planlegging, gjennomføring og vurdering ble gjort i lærerteam bestående av faglærere med ulik fagbakgrunn. Artikkelen presenterer de tre hovedfunnene. Praksiscasene var ikke praksisnære nok, og dette fortrengte studentenes egne erfaringer. En akilleshæl i pilotprosjektet var at casen krevde en tverrfaglig tilnærming, men veiledningen formidlet en flerfaglig måte å tenke på. Slik bidro fagene til å stenge ute studentenes erfaringskunnskap, og teorien landet i erfaringstomt rom. Det tredje funnet knyttes til studentenes store frustrasjon med undervisningsformen. Tverrfaglig og praksisnær undervisning fordret samarbeid blant lærerne i langt større grad enn tidligere. I artikkelen drøftes utfordringene ved dette samarbeidet. Vi vil også vise hvordan man kan forske på praksis gjennom erfaring for slik å knytte teori og praksis tettere sammen.