Å involvere barnehagelærerstudenter i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forsk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Garmann, Nina Gram, Romøren, Anna Sara Hexeberg, Tkachenko, Elena
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian
Published: Novus forlag 2021
Subjects:
Online Access:http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1991
id ftnovusforlagojs:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1991
record_format openpolar
spelling ftnovusforlagojs:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1991 2023-05-15T18:14:56+02:00 Å involvere barnehagelærerstudenter i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena 2021-10-28 application/pdf http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1991 nor nor Novus forlag http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1991/1960 http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1991 Opphavsrett 2021 Forfatterne https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ CC-BY-SA NOA - Norsk som andrespråk; Nr 1-2 (2021): Temanummer: forskningsmetoder og -metodologi i andrespråksforskning 2387-6670 0801-3284 barnehage flersprÃ¥klighet studentinvolvering i forskning forskningsbasert undervisning info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Fagfellevurdert artikkel 2021 ftnovusforlagojs 2022-04-29T12:28:04Z Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forskning tyder på at dette er noe som mangler: Forskningen om flerspråklige barn i barnehagealder er andrespråksrettet og tar lite hensyn til barns ferdigheter på hjemmespråket (Alstad, 2015). Dessuten rapporteres det at barnehagelærere har behov for kunnskap om flerspråklige didaktiske praksiser, og at det trengs mer forskning på praksisene (Alstad, 2020; Duarte et al., 2020). I tillegg til dette er den norske forskningen om flerspråklige barn i stor grad begrenset metodologisk til etnografiske casestudier (Alstad, 2015). Med utgangspunkt i det kombinerte undervisnings- og forskningsprosjektet 'Flere språk i barnehagen' drøfter vi problemstillingen: Hvilke muligheter åpner seg for flerspråklighetsforskningen når man involverer barnehagelærerstudenter i forskning? Vi argumenterer for at studentinvolvering som del av metoden i flerspråklighetsforskning kan bidra til mer praksisnær forskning og til data fra større utvalg. Artikkelen er et bidrag til diskusjonen om metoder i flerspråklighetsforskningen og til studier av studentinvolvering i forskning. Article in Journal/Newspaper samisk Novus - Online tidsskrifter (Novus forlag) Duarte ENVELOPE(-60.950,-60.950,-64.200,-64.200)
institution Open Polar
collection Novus - Online tidsskrifter (Novus forlag)
op_collection_id ftnovusforlagojs
language Norwegian
topic barnehage
flerspråklighet
studentinvolvering i forskning
forskningsbasert undervisning
spellingShingle barnehage
flerspråklighet
studentinvolvering i forskning
forskningsbasert undervisning
Garmann, Nina Gram
Romøren, Anna Sara Hexeberg
Tkachenko, Elena
Å involvere barnehagelærerstudenter i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
topic_facet barnehage
flerspråklighet
studentinvolvering i forskning
forskningsbasert undervisning
description Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forskning tyder på at dette er noe som mangler: Forskningen om flerspråklige barn i barnehagealder er andrespråksrettet og tar lite hensyn til barns ferdigheter på hjemmespråket (Alstad, 2015). Dessuten rapporteres det at barnehagelærere har behov for kunnskap om flerspråklige didaktiske praksiser, og at det trengs mer forskning på praksisene (Alstad, 2020; Duarte et al., 2020). I tillegg til dette er den norske forskningen om flerspråklige barn i stor grad begrenset metodologisk til etnografiske casestudier (Alstad, 2015). Med utgangspunkt i det kombinerte undervisnings- og forskningsprosjektet 'Flere språk i barnehagen' drøfter vi problemstillingen: Hvilke muligheter åpner seg for flerspråklighetsforskningen når man involverer barnehagelærerstudenter i forskning? Vi argumenterer for at studentinvolvering som del av metoden i flerspråklighetsforskning kan bidra til mer praksisnær forskning og til data fra større utvalg. Artikkelen er et bidrag til diskusjonen om metoder i flerspråklighetsforskningen og til studier av studentinvolvering i forskning.
format Article in Journal/Newspaper
author Garmann, Nina Gram
Romøren, Anna Sara Hexeberg
Tkachenko, Elena
author_facet Garmann, Nina Gram
Romøren, Anna Sara Hexeberg
Tkachenko, Elena
author_sort Garmann, Nina Gram
title Å involvere barnehagelærerstudenter i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_short Å involvere barnehagelærerstudenter i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_full Å involvere barnehagelærerstudenter i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_fullStr Å involvere barnehagelærerstudenter i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_full_unstemmed Å involvere barnehagelærerstudenter i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_sort å involvere barnehagelærerstudenter i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
publisher Novus forlag
publishDate 2021
url http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1991
long_lat ENVELOPE(-60.950,-60.950,-64.200,-64.200)
geographic Duarte
geographic_facet Duarte
genre samisk
genre_facet samisk
op_source NOA - Norsk som andrespråk; Nr 1-2 (2021): Temanummer: forskningsmetoder og -metodologi i andrespråksforskning
2387-6670
0801-3284
op_relation http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1991/1960
http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1991
op_rights Opphavsrett 2021 Forfatterne
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
op_rightsnorm CC-BY-SA
_version_ 1766187952994516992