Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering

Den samiske nasjonaldagen 6. februar blei innstifta i 1992 til minne om det første samiske landsmøtet eller folkemøtet i Trondheim i 1917. I dag er dagen flere steder i landet blitt en viktig dag for å lage en markering og ha en anledning til å ta opp et samisk innhold i undervisninga. Vi går i denn...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Olsen, Torjer A., Sollid, Hilde
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:unknown
Published: Novus forlag 2019
Subjects:
Online Access:http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719
_version_ 1821702266080460800
author Olsen, Torjer A.
Sollid, Hilde
author_facet Olsen, Torjer A.
Sollid, Hilde
author_sort Olsen, Torjer A.
collection Novus - Online tidsskrifter (Novus forlag)
description Den samiske nasjonaldagen 6. februar blei innstifta i 1992 til minne om det første samiske landsmøtet eller folkemøtet i Trondheim i 1917. I dag er dagen flere steder i landet blitt en viktig dag for å lage en markering og ha en anledning til å ta opp et samisk innhold i undervisninga. Vi går i denne artikkelen inn på den samiske nasjonaldagen som ritual på skolen. Teoretisk sett ser vi til ritualperspektiver fra Cathrine Bell, performativitetsteorier fra Judith Butler og artikulasjonsbegrepet fra Greg Johnson. En viktig kontekst er det samiske samfunnets plass i den norske skolen. Samisk innhold i skolen er generelt i en prosess av å bli sterkere betona gjennom læreplaner og økt interesse i praksisfeltet (Olsen & Andreassen 2018). Som en del av dette er nasjonaldagen blitt stadig viktigere. Vi ser på hvordan dagen blir markert eller feira i to ulike skoler, på ulike læringsressursers behandling av den samiske nasjonaldagen, og setter dette i en større sammenheng av skolens behandling av samiske og urfolksrelaterte tema i undervisninga.
format Article in Journal/Newspaper
genre samisk
genre_facet samisk
geographic Andreassen
geographic_facet Andreassen
id ftnovusforlagojs:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1719
institution Open Polar
language unknown
long_lat ENVELOPE(-57.769,-57.769,-63.899,-63.899)
op_collection_id ftnovusforlagojs
op_relation http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719/1701
http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719
op_rights Opphavsrett 2019 Torjer A. Olsen
op_source DIN - Tidsskrift for religion og kultur; Nr 2 (2019): Ritualer i skolen
2387-6735
1501-9934
publishDate 2019
publisher Novus forlag
record_format openpolar
spelling ftnovusforlagojs:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1719 2025-01-17T00:39:57+00:00 Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering Olsen, Torjer A. Sollid, Hilde 2019-12-17 application/pdf http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719 unknown Novus forlag http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719/1701 http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719 Opphavsrett 2019 Torjer A. Olsen DIN - Tidsskrift for religion og kultur; Nr 2 (2019): Ritualer i skolen 2387-6735 1501-9934 Skoleritualer samisk innhold i skolen urfolksutdanning samisk nasjonaldag info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion fagfellevurdert artikkel 2019 ftnovusforlagojs 2022-04-29T12:28:04Z Den samiske nasjonaldagen 6. februar blei innstifta i 1992 til minne om det første samiske landsmøtet eller folkemøtet i Trondheim i 1917. I dag er dagen flere steder i landet blitt en viktig dag for å lage en markering og ha en anledning til å ta opp et samisk innhold i undervisninga. Vi går i denne artikkelen inn på den samiske nasjonaldagen som ritual på skolen. Teoretisk sett ser vi til ritualperspektiver fra Cathrine Bell, performativitetsteorier fra Judith Butler og artikulasjonsbegrepet fra Greg Johnson. En viktig kontekst er det samiske samfunnets plass i den norske skolen. Samisk innhold i skolen er generelt i en prosess av å bli sterkere betona gjennom læreplaner og økt interesse i praksisfeltet (Olsen & Andreassen 2018). Som en del av dette er nasjonaldagen blitt stadig viktigere. Vi ser på hvordan dagen blir markert eller feira i to ulike skoler, på ulike læringsressursers behandling av den samiske nasjonaldagen, og setter dette i en større sammenheng av skolens behandling av samiske og urfolksrelaterte tema i undervisninga. Article in Journal/Newspaper samisk Novus - Online tidsskrifter (Novus forlag) Andreassen ENVELOPE(-57.769,-57.769,-63.899,-63.899)
spellingShingle Skoleritualer
samisk innhold i skolen
urfolksutdanning
samisk nasjonaldag
Olsen, Torjer A.
Sollid, Hilde
Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering
title Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering
title_full Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering
title_fullStr Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering
title_full_unstemmed Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering
title_short Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering
title_sort samisk nasjonaldag i skolen: mellom feiring og markering
topic Skoleritualer
samisk innhold i skolen
urfolksutdanning
samisk nasjonaldag
topic_facet Skoleritualer
samisk innhold i skolen
urfolksutdanning
samisk nasjonaldag
url http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719