Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering
Den samiske nasjonaldagen 6. februar blei innstifta i 1992 til minne om det første samiske landsmøtet eller folkemøtet i Trondheim i 1917. I dag er dagen flere steder i landet blitt en viktig dag for å lage en markering og ha en anledning til å ta opp et samisk innhold i undervisninga. Vi går i denn...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | unknown |
Published: |
Novus forlag
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719 |
_version_ | 1821702266080460800 |
---|---|
author | Olsen, Torjer A. Sollid, Hilde |
author_facet | Olsen, Torjer A. Sollid, Hilde |
author_sort | Olsen, Torjer A. |
collection | Novus - Online tidsskrifter (Novus forlag) |
description | Den samiske nasjonaldagen 6. februar blei innstifta i 1992 til minne om det første samiske landsmøtet eller folkemøtet i Trondheim i 1917. I dag er dagen flere steder i landet blitt en viktig dag for å lage en markering og ha en anledning til å ta opp et samisk innhold i undervisninga. Vi går i denne artikkelen inn på den samiske nasjonaldagen som ritual på skolen. Teoretisk sett ser vi til ritualperspektiver fra Cathrine Bell, performativitetsteorier fra Judith Butler og artikulasjonsbegrepet fra Greg Johnson. En viktig kontekst er det samiske samfunnets plass i den norske skolen. Samisk innhold i skolen er generelt i en prosess av å bli sterkere betona gjennom læreplaner og økt interesse i praksisfeltet (Olsen & Andreassen 2018). Som en del av dette er nasjonaldagen blitt stadig viktigere. Vi ser på hvordan dagen blir markert eller feira i to ulike skoler, på ulike læringsressursers behandling av den samiske nasjonaldagen, og setter dette i en større sammenheng av skolens behandling av samiske og urfolksrelaterte tema i undervisninga. |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
geographic | Andreassen |
geographic_facet | Andreassen |
id | ftnovusforlagojs:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1719 |
institution | Open Polar |
language | unknown |
long_lat | ENVELOPE(-57.769,-57.769,-63.899,-63.899) |
op_collection_id | ftnovusforlagojs |
op_relation | http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719/1701 http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719 |
op_rights | Opphavsrett 2019 Torjer A. Olsen |
op_source | DIN - Tidsskrift for religion og kultur; Nr 2 (2019): Ritualer i skolen 2387-6735 1501-9934 |
publishDate | 2019 |
publisher | Novus forlag |
record_format | openpolar |
spelling | ftnovusforlagojs:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1719 2025-01-17T00:39:57+00:00 Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering Olsen, Torjer A. Sollid, Hilde 2019-12-17 application/pdf http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719 unknown Novus forlag http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719/1701 http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719 Opphavsrett 2019 Torjer A. Olsen DIN - Tidsskrift for religion og kultur; Nr 2 (2019): Ritualer i skolen 2387-6735 1501-9934 Skoleritualer samisk innhold i skolen urfolksutdanning samisk nasjonaldag info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion fagfellevurdert artikkel 2019 ftnovusforlagojs 2022-04-29T12:28:04Z Den samiske nasjonaldagen 6. februar blei innstifta i 1992 til minne om det første samiske landsmøtet eller folkemøtet i Trondheim i 1917. I dag er dagen flere steder i landet blitt en viktig dag for å lage en markering og ha en anledning til å ta opp et samisk innhold i undervisninga. Vi går i denne artikkelen inn på den samiske nasjonaldagen som ritual på skolen. Teoretisk sett ser vi til ritualperspektiver fra Cathrine Bell, performativitetsteorier fra Judith Butler og artikulasjonsbegrepet fra Greg Johnson. En viktig kontekst er det samiske samfunnets plass i den norske skolen. Samisk innhold i skolen er generelt i en prosess av å bli sterkere betona gjennom læreplaner og økt interesse i praksisfeltet (Olsen & Andreassen 2018). Som en del av dette er nasjonaldagen blitt stadig viktigere. Vi ser på hvordan dagen blir markert eller feira i to ulike skoler, på ulike læringsressursers behandling av den samiske nasjonaldagen, og setter dette i en større sammenheng av skolens behandling av samiske og urfolksrelaterte tema i undervisninga. Article in Journal/Newspaper samisk Novus - Online tidsskrifter (Novus forlag) Andreassen ENVELOPE(-57.769,-57.769,-63.899,-63.899) |
spellingShingle | Skoleritualer samisk innhold i skolen urfolksutdanning samisk nasjonaldag Olsen, Torjer A. Sollid, Hilde Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering |
title | Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering |
title_full | Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering |
title_fullStr | Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering |
title_full_unstemmed | Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering |
title_short | Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering |
title_sort | samisk nasjonaldag i skolen: mellom feiring og markering |
topic | Skoleritualer samisk innhold i skolen urfolksutdanning samisk nasjonaldag |
topic_facet | Skoleritualer samisk innhold i skolen urfolksutdanning samisk nasjonaldag |
url | http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719 |