Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk

Denne artikkelen er en kritisk diskursanalyse av hvordan flerspråklighet legitimeres og beskrives i formålsbeskrivelsene i fire læreplaner i språkfag i Kunnskapsløftet: Læreplan i samisk som førstespråk, Læreplan i finsk som andrespråk, Læreplan i fremmedspråk og Læreplan i morsmål for språklige min...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kjelaas, Irmelin, van Ommeren, Rikke
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:unknown
Published: Novus forlag 2019
Subjects:
Online Access:http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661
id ftnovusforlagojs:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1661
record_format openpolar
spelling ftnovusforlagojs:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1661 2023-05-15T18:14:56+02:00 Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk Kjelaas, Irmelin van Ommeren, Rikke 2019-08-29 application/pdf http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661 unknown Novus forlag http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661/1644 http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661 Opphavsrett 2019 Irmelin Kjelaas, Rikke van Ommeren NOA - Norsk som andrespråk; Nr 1 (2019) 2387-6670 0801-3284 læreplananalyse flersprÃ¥klighet kritisk diskursanalyse lingvistisk marked kommodifisering info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Fagfellevurdert artikkel 2019 ftnovusforlagojs 2022-04-29T12:28:04Z Denne artikkelen er en kritisk diskursanalyse av hvordan flerspråklighet legitimeres og beskrives i formålsbeskrivelsene i fire læreplaner i språkfag i Kunnskapsløftet: Læreplan i samisk som førstespråk, Læreplan i finsk som andrespråk, Læreplan i fremmedspråk og Læreplan i morsmål for språklige minoriteter. Formålsbeskrivelsene er de innledende tekstene i læreplanene og beskriver fagas formål og relevans. Gjennom ei nærlesing undersøker vi hva som kjennetegner disse beskrivelsenes konstruksjon av flerspråklighet både når det gjelder innhold og form. Hvilke dimensjoner beskrives og settes i sammenheng med hverandre, og hva kjennetegner strukturen og språkbruken i beskrivelsene? Analysen viser at læreplanen i morsmål skiller seg ut både når det gjelder innhold og form. Den er tvetydig og knapp når det gjelder verdien av flerspråklighet, den har ei mer restaurativ orientering, den knytter de positive effektene av flerspråklighet til kompetanse i norsk, og den kan sjangermessig beskrives som en praktisk orientert handlingsplan mer enn som en visjonær formålsbeskrivelse. Verdien av flerspråklighet konstrueres dermed ikke som en verdi i seg sjøl, uavhengig av hvilken flerspråklighet eleven forvalter: Flerspråklighet er ikke flerspråklighet - det er ikke bare av betydning om og at du behersker flere språk, det er av betydning hvilke språk du er flerspråklig i. Disse funnene drøftes i lys av teori om det lingvistiske markedet og nyliberalistisk ideologi. Article in Journal/Newspaper samisk Novus - Online tidsskrifter (Novus forlag)
institution Open Polar
collection Novus - Online tidsskrifter (Novus forlag)
op_collection_id ftnovusforlagojs
language unknown
topic læreplananalyse
flerspråklighet
kritisk diskursanalyse
lingvistisk marked
kommodifisering
spellingShingle læreplananalyse
flerspråklighet
kritisk diskursanalyse
lingvistisk marked
kommodifisering
Kjelaas, Irmelin
van Ommeren, Rikke
Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk
topic_facet læreplananalyse
flerspråklighet
kritisk diskursanalyse
lingvistisk marked
kommodifisering
description Denne artikkelen er en kritisk diskursanalyse av hvordan flerspråklighet legitimeres og beskrives i formålsbeskrivelsene i fire læreplaner i språkfag i Kunnskapsløftet: Læreplan i samisk som førstespråk, Læreplan i finsk som andrespråk, Læreplan i fremmedspråk og Læreplan i morsmål for språklige minoriteter. Formålsbeskrivelsene er de innledende tekstene i læreplanene og beskriver fagas formål og relevans. Gjennom ei nærlesing undersøker vi hva som kjennetegner disse beskrivelsenes konstruksjon av flerspråklighet både når det gjelder innhold og form. Hvilke dimensjoner beskrives og settes i sammenheng med hverandre, og hva kjennetegner strukturen og språkbruken i beskrivelsene? Analysen viser at læreplanen i morsmål skiller seg ut både når det gjelder innhold og form. Den er tvetydig og knapp når det gjelder verdien av flerspråklighet, den har ei mer restaurativ orientering, den knytter de positive effektene av flerspråklighet til kompetanse i norsk, og den kan sjangermessig beskrives som en praktisk orientert handlingsplan mer enn som en visjonær formålsbeskrivelse. Verdien av flerspråklighet konstrueres dermed ikke som en verdi i seg sjøl, uavhengig av hvilken flerspråklighet eleven forvalter: Flerspråklighet er ikke flerspråklighet - det er ikke bare av betydning om og at du behersker flere språk, det er av betydning hvilke språk du er flerspråklig i. Disse funnene drøftes i lys av teori om det lingvistiske markedet og nyliberalistisk ideologi.
format Article in Journal/Newspaper
author Kjelaas, Irmelin
van Ommeren, Rikke
author_facet Kjelaas, Irmelin
van Ommeren, Rikke
author_sort Kjelaas, Irmelin
title Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk
title_short Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk
title_full Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk
title_fullStr Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk
title_full_unstemmed Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk
title_sort legitimering av flerspråklighet. en kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk
publisher Novus forlag
publishDate 2019
url http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661
genre samisk
genre_facet samisk
op_source NOA - Norsk som andrespråk; Nr 1 (2019)
2387-6670
0801-3284
op_relation http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661/1644
http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661
op_rights Opphavsrett 2019 Irmelin Kjelaas, Rikke van Ommeren
_version_ 1766187956763099136