Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk
Denne artikkelen er en kritisk diskursanalyse av hvordan flerspråklighet legitimeres og beskrives i formålsbeskrivelsene i fire læreplaner i språkfag i Kunnskapsløftet: Læreplan i samisk som førstespråk, Læreplan i finsk som andrespråk, Læreplan i fremmedspråk og Læreplan i morsmål for språklige min...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | unknown |
Published: |
Novus forlag
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661 |
id |
ftnovusforlagojs:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1661 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnovusforlagojs:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1661 2023-05-15T18:14:56+02:00 Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk Kjelaas, Irmelin van Ommeren, Rikke 2019-08-29 application/pdf http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661 unknown Novus forlag http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661/1644 http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661 Opphavsrett 2019 Irmelin Kjelaas, Rikke van Ommeren NOA - Norsk som andrespråk; Nr 1 (2019) 2387-6670 0801-3284 læreplananalyse flersprÃ¥klighet kritisk diskursanalyse lingvistisk marked kommodifisering info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Fagfellevurdert artikkel 2019 ftnovusforlagojs 2022-04-29T12:28:04Z Denne artikkelen er en kritisk diskursanalyse av hvordan flerspråklighet legitimeres og beskrives i formålsbeskrivelsene i fire læreplaner i språkfag i Kunnskapsløftet: Læreplan i samisk som førstespråk, Læreplan i finsk som andrespråk, Læreplan i fremmedspråk og Læreplan i morsmål for språklige minoriteter. Formålsbeskrivelsene er de innledende tekstene i læreplanene og beskriver fagas formål og relevans. Gjennom ei nærlesing undersøker vi hva som kjennetegner disse beskrivelsenes konstruksjon av flerspråklighet både når det gjelder innhold og form. Hvilke dimensjoner beskrives og settes i sammenheng med hverandre, og hva kjennetegner strukturen og språkbruken i beskrivelsene? Analysen viser at læreplanen i morsmål skiller seg ut både når det gjelder innhold og form. Den er tvetydig og knapp når det gjelder verdien av flerspråklighet, den har ei mer restaurativ orientering, den knytter de positive effektene av flerspråklighet til kompetanse i norsk, og den kan sjangermessig beskrives som en praktisk orientert handlingsplan mer enn som en visjonær formålsbeskrivelse. Verdien av flerspråklighet konstrueres dermed ikke som en verdi i seg sjøl, uavhengig av hvilken flerspråklighet eleven forvalter: Flerspråklighet er ikke flerspråklighet - det er ikke bare av betydning om og at du behersker flere språk, det er av betydning hvilke språk du er flerspråklig i. Disse funnene drøftes i lys av teori om det lingvistiske markedet og nyliberalistisk ideologi. Article in Journal/Newspaper samisk Novus - Online tidsskrifter (Novus forlag) |
institution |
Open Polar |
collection |
Novus - Online tidsskrifter (Novus forlag) |
op_collection_id |
ftnovusforlagojs |
language |
unknown |
topic |
læreplananalyse flerspråklighet kritisk diskursanalyse lingvistisk marked kommodifisering |
spellingShingle |
læreplananalyse flersprÃ¥klighet kritisk diskursanalyse lingvistisk marked kommodifisering Kjelaas, Irmelin van Ommeren, Rikke Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk |
topic_facet |
læreplananalyse flerspråklighet kritisk diskursanalyse lingvistisk marked kommodifisering |
description |
Denne artikkelen er en kritisk diskursanalyse av hvordan flerspråklighet legitimeres og beskrives i formålsbeskrivelsene i fire læreplaner i språkfag i Kunnskapsløftet: Læreplan i samisk som førstespråk, Læreplan i finsk som andrespråk, Læreplan i fremmedspråk og Læreplan i morsmål for språklige minoriteter. Formålsbeskrivelsene er de innledende tekstene i læreplanene og beskriver fagas formål og relevans. Gjennom ei nærlesing undersøker vi hva som kjennetegner disse beskrivelsenes konstruksjon av flerspråklighet både når det gjelder innhold og form. Hvilke dimensjoner beskrives og settes i sammenheng med hverandre, og hva kjennetegner strukturen og språkbruken i beskrivelsene? Analysen viser at læreplanen i morsmål skiller seg ut både når det gjelder innhold og form. Den er tvetydig og knapp når det gjelder verdien av flerspråklighet, den har ei mer restaurativ orientering, den knytter de positive effektene av flerspråklighet til kompetanse i norsk, og den kan sjangermessig beskrives som en praktisk orientert handlingsplan mer enn som en visjonær formålsbeskrivelse. Verdien av flerspråklighet konstrueres dermed ikke som en verdi i seg sjøl, uavhengig av hvilken flerspråklighet eleven forvalter: Flerspråklighet er ikke flerspråklighet - det er ikke bare av betydning om og at du behersker flere språk, det er av betydning hvilke språk du er flerspråklig i. Disse funnene drøftes i lys av teori om det lingvistiske markedet og nyliberalistisk ideologi. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Kjelaas, Irmelin van Ommeren, Rikke |
author_facet |
Kjelaas, Irmelin van Ommeren, Rikke |
author_sort |
Kjelaas, Irmelin |
title |
Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk |
title_short |
Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk |
title_full |
Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk |
title_fullStr |
Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk |
title_full_unstemmed |
Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk |
title_sort |
legitimering av flerspråklighet. en kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk |
publisher |
Novus forlag |
publishDate |
2019 |
url |
http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661 |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_source |
NOA - Norsk som andrespråk; Nr 1 (2019) 2387-6670 0801-3284 |
op_relation |
http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661/1644 http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1661 |
op_rights |
Opphavsrett 2019 Irmelin Kjelaas, Rikke van Ommeren |
_version_ |
1766187956763099136 |