Koronapandemiens effekt på bilomsetningen Hvordan har koronapandemien påvirket bilomsetningen i Oslo?
Masteroppgaven undersøker koronapandemiens effekt på omsetningen av personbiler i Oslo, sammenliknet med andre fylker i Norge, i årene 2020 og 2021. Innledningsvis gis en grundig presentasjon av den norske personbilparken. Oppgaven tar nærmere for seg personbilparkens størrelse og utvikling i tidspe...
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | , |
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3012489 |
_version_ | 1821511640135237632 |
---|---|
author | Nagell, Sondre Cornelius Dybvad, Nicolai Bryhn |
author2 | Sæthre, Morten Mysliwski, Mateusz |
author_facet | Nagell, Sondre Cornelius Dybvad, Nicolai Bryhn |
author_sort | Nagell, Sondre Cornelius |
collection | NHH Brage Open institutional repository (Norwegian School of Economics) |
description | Masteroppgaven undersøker koronapandemiens effekt på omsetningen av personbiler i Oslo, sammenliknet med andre fylker i Norge, i årene 2020 og 2021. Innledningsvis gis en grundig presentasjon av den norske personbilparken. Oppgaven tar nærmere for seg personbilparkens størrelse og utvikling i tidsperioden 2017 til og med 2021. Videre gjennomgås hvilke krav norske myndigheter stiller for at en personbil skal ansees som gyldig registrert, og dermed inngå som en del av bilparken. Oppgaven viser videre til ulike omsetningsmåter for personbiler i Norge. Koronapandemien er deretter tema. Oppgaven ser på regional smittedata og iverksatte regionale tiltak mot korona. Videre presenteres koronapandemiens virkninger på mobiliteten til norske husholdninger. Undersøkelser viser at nordmenns reisevaner endret seg under pandemien, sammenliknet med situasjonen før. De økonomiske følgene av koronapandemien, med særlig fokus på arbeidsledighet, permitteringer, pengepolitikk og husholdningenes konsum gjennomgås. Det gjøres deretter en økonometrisk analyse hvor målet er å undersøke om bilomsetningen i Oslo har vært høyere enn andre fylker i landet etter nedstengningen 12. mars 2020, og om dette kan forklares. Effekten estimeres ved bruk av differanse i differanser metoden med data for antall biler omsatt i Norge i perioden 2017 til og med 2021. Som behandlingsgruppe er Oslo valgt, og i kontrollgruppen inngår fylkene Innlandet, Nordland og Troms og Finnmark. Vårt resultat viser en økning i bilomsetningen i Oslo på 14,0 %, sammenlignet med kontrollgruppen. Funnet er imidlertid ikke statistisk signifikant. Ved justering for sesongvariasjon og befolkningsstørrelse finner vi en økning i bilomsetningen i Oslo som er 6,9 % høyere enn i kontrollgruppen. Resultatet er statistisk signifikant. Det ser ut til at endrede reisevaner, norgesferie og endring i konsum og investeringer sammen har hatt innvirkning på bilomsetningen i Oslo i perioden mars 2020 til og med 2021. Vi konkluderer med at bilomsetningen i Oslo etter nedstengningen har vært ... |
format | Master Thesis |
genre | Finnmark Nordland Nordland Finnmark Nordland Troms |
genre_facet | Finnmark Nordland Nordland Finnmark Nordland Troms |
geographic | Troms og Finnmark |
geographic_facet | Troms og Finnmark |
id | ftnorgehandelshs:oai:openaccess.nhh.no:11250/3012489 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724) |
op_collection_id | ftnorgehandelshs |
op_relation | https://hdl.handle.net/11250/3012489 |
publishDate | 2022 |
record_format | openpolar |
spelling | ftnorgehandelshs:oai:openaccess.nhh.no:11250/3012489 2025-01-16T21:52:47+00:00 Koronapandemiens effekt på bilomsetningen Hvordan har koronapandemien påvirket bilomsetningen i Oslo? Nagell, Sondre Cornelius Dybvad, Nicolai Bryhn Sæthre, Morten Mysliwski, Mateusz 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3012489 nob nob https://hdl.handle.net/11250/3012489 økonomisk styring Master thesis 2022 ftnorgehandelshs 2022-08-24T22:43:44Z Masteroppgaven undersøker koronapandemiens effekt på omsetningen av personbiler i Oslo, sammenliknet med andre fylker i Norge, i årene 2020 og 2021. Innledningsvis gis en grundig presentasjon av den norske personbilparken. Oppgaven tar nærmere for seg personbilparkens størrelse og utvikling i tidsperioden 2017 til og med 2021. Videre gjennomgås hvilke krav norske myndigheter stiller for at en personbil skal ansees som gyldig registrert, og dermed inngå som en del av bilparken. Oppgaven viser videre til ulike omsetningsmåter for personbiler i Norge. Koronapandemien er deretter tema. Oppgaven ser på regional smittedata og iverksatte regionale tiltak mot korona. Videre presenteres koronapandemiens virkninger på mobiliteten til norske husholdninger. Undersøkelser viser at nordmenns reisevaner endret seg under pandemien, sammenliknet med situasjonen før. De økonomiske følgene av koronapandemien, med særlig fokus på arbeidsledighet, permitteringer, pengepolitikk og husholdningenes konsum gjennomgås. Det gjøres deretter en økonometrisk analyse hvor målet er å undersøke om bilomsetningen i Oslo har vært høyere enn andre fylker i landet etter nedstengningen 12. mars 2020, og om dette kan forklares. Effekten estimeres ved bruk av differanse i differanser metoden med data for antall biler omsatt i Norge i perioden 2017 til og med 2021. Som behandlingsgruppe er Oslo valgt, og i kontrollgruppen inngår fylkene Innlandet, Nordland og Troms og Finnmark. Vårt resultat viser en økning i bilomsetningen i Oslo på 14,0 %, sammenlignet med kontrollgruppen. Funnet er imidlertid ikke statistisk signifikant. Ved justering for sesongvariasjon og befolkningsstørrelse finner vi en økning i bilomsetningen i Oslo som er 6,9 % høyere enn i kontrollgruppen. Resultatet er statistisk signifikant. Det ser ut til at endrede reisevaner, norgesferie og endring i konsum og investeringer sammen har hatt innvirkning på bilomsetningen i Oslo i perioden mars 2020 til og med 2021. Vi konkluderer med at bilomsetningen i Oslo etter nedstengningen har vært ... Master Thesis Finnmark Nordland Nordland Finnmark Nordland Troms NHH Brage Open institutional repository (Norwegian School of Economics) Troms og Finnmark ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724) |
spellingShingle | økonomisk styring Nagell, Sondre Cornelius Dybvad, Nicolai Bryhn Koronapandemiens effekt på bilomsetningen Hvordan har koronapandemien påvirket bilomsetningen i Oslo? |
title | Koronapandemiens effekt på bilomsetningen Hvordan har koronapandemien påvirket bilomsetningen i Oslo? |
title_full | Koronapandemiens effekt på bilomsetningen Hvordan har koronapandemien påvirket bilomsetningen i Oslo? |
title_fullStr | Koronapandemiens effekt på bilomsetningen Hvordan har koronapandemien påvirket bilomsetningen i Oslo? |
title_full_unstemmed | Koronapandemiens effekt på bilomsetningen Hvordan har koronapandemien påvirket bilomsetningen i Oslo? |
title_short | Koronapandemiens effekt på bilomsetningen Hvordan har koronapandemien påvirket bilomsetningen i Oslo? |
title_sort | koronapandemiens effekt på bilomsetningen hvordan har koronapandemien påvirket bilomsetningen i oslo? |
topic | økonomisk styring |
topic_facet | økonomisk styring |
url | https://hdl.handle.net/11250/3012489 |