Evaluering av omstillingsprogrammet for verkstedindustrien i Sør-Troms og nordre Nordland

Prinsippene for evalueringen av OMPROV har vært å sammenholde empiriske analyser av gjennomføring og reaksjoner, mot teorier om og erfaringer fra lignende tiltak. Økonomiske indikatorer kan tyde på at omstillingstiltaket var begrunnet. Utviklingen på 90-tallet i verkstedindustrien i Harstad er likev...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kvitastein, Olav Andreas, Lines, Rune, Hammervoll, Trond, Tobiassen, Anita Ellen, Nesheim, Torstein
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: SNF 2000
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/165285
id ftnorgehandelshs:oai:openaccess.nhh.no:11250/165285
record_format openpolar
spelling ftnorgehandelshs:oai:openaccess.nhh.no:11250/165285 2023-05-15T17:24:39+02:00 Evaluering av omstillingsprogrammet for verkstedindustrien i Sør-Troms og nordre Nordland Kvitastein, Olav Andreas Lines, Rune Hammervoll, Trond Tobiassen, Anita Ellen Nesheim, Torstein 2000-09 1852085 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/165285 nob nob SNF Rapport 2000:46 urn:isbn:82-491-0077-8 (trykt versjon) urn:issn:0803-4036 http://hdl.handle.net/11250/165285 Research report 2000 ftnorgehandelshs 2021-10-19T20:06:41Z Prinsippene for evalueringen av OMPROV har vært å sammenholde empiriske analyser av gjennomføring og reaksjoner, mot teorier om og erfaringer fra lignende tiltak. Økonomiske indikatorer kan tyde på at omstillingstiltaket var begrunnet. Utviklingen på 90-tallet i verkstedindustrien i Harstad er likevel ikke særlig avvikende fra resten av landet. OMPROV kan vise til stort aktivitetsnivå uten at det ennå er mulig eller forventet at vi kan finne pålitelige indikatorer for regionale eller økonomiske resultater av virksomheten. OMPROV er preget av å ha gjennomgått to ulike faser, den første preget av vekt på direkte støtte til enkeltbedrifter, den andre preget av stor bredde i generelle kompetansetiltak. Mange tiltak har fått en blandet mottakelse, særlig har bruken av konsulenter vært kritisert. Det anbefales at det gjøres tiltak for å sikre at området tilføres stabile kunnskapsressurser. Organiseringen gir store administrasjonskostnader og trekker ledelseskapasitet bort fra sentrale oppgaver. Finansieringsmodellen for OMPROV er lite funksjonell og gir mye sanksjonsmakt til primærkommunene. Det er behov for å finne alternativ finansieringsmodell. Om det geografiske området for OMPROV utvides bør begrunnelsen være hensiktsmessig samarbeid mellom regioner og bedrifter, ikke utvidelser etter kommunegrenser. Videreføring av programmet bør ikke gis kortere tidsrammer enn to år. Om ikke resultater tilsier annet, betraktes disse to årene som en periode for styrt avvikling av programmet. Report Nordland Nordland Nordland Troms NHH Brage Open institutional repository (Norwegian School of Economics)
institution Open Polar
collection NHH Brage Open institutional repository (Norwegian School of Economics)
op_collection_id ftnorgehandelshs
language Norwegian Bokmål
description Prinsippene for evalueringen av OMPROV har vært å sammenholde empiriske analyser av gjennomføring og reaksjoner, mot teorier om og erfaringer fra lignende tiltak. Økonomiske indikatorer kan tyde på at omstillingstiltaket var begrunnet. Utviklingen på 90-tallet i verkstedindustrien i Harstad er likevel ikke særlig avvikende fra resten av landet. OMPROV kan vise til stort aktivitetsnivå uten at det ennå er mulig eller forventet at vi kan finne pålitelige indikatorer for regionale eller økonomiske resultater av virksomheten. OMPROV er preget av å ha gjennomgått to ulike faser, den første preget av vekt på direkte støtte til enkeltbedrifter, den andre preget av stor bredde i generelle kompetansetiltak. Mange tiltak har fått en blandet mottakelse, særlig har bruken av konsulenter vært kritisert. Det anbefales at det gjøres tiltak for å sikre at området tilføres stabile kunnskapsressurser. Organiseringen gir store administrasjonskostnader og trekker ledelseskapasitet bort fra sentrale oppgaver. Finansieringsmodellen for OMPROV er lite funksjonell og gir mye sanksjonsmakt til primærkommunene. Det er behov for å finne alternativ finansieringsmodell. Om det geografiske området for OMPROV utvides bør begrunnelsen være hensiktsmessig samarbeid mellom regioner og bedrifter, ikke utvidelser etter kommunegrenser. Videreføring av programmet bør ikke gis kortere tidsrammer enn to år. Om ikke resultater tilsier annet, betraktes disse to årene som en periode for styrt avvikling av programmet.
format Report
author Kvitastein, Olav Andreas
Lines, Rune
Hammervoll, Trond
Tobiassen, Anita Ellen
Nesheim, Torstein
spellingShingle Kvitastein, Olav Andreas
Lines, Rune
Hammervoll, Trond
Tobiassen, Anita Ellen
Nesheim, Torstein
Evaluering av omstillingsprogrammet for verkstedindustrien i Sør-Troms og nordre Nordland
author_facet Kvitastein, Olav Andreas
Lines, Rune
Hammervoll, Trond
Tobiassen, Anita Ellen
Nesheim, Torstein
author_sort Kvitastein, Olav Andreas
title Evaluering av omstillingsprogrammet for verkstedindustrien i Sør-Troms og nordre Nordland
title_short Evaluering av omstillingsprogrammet for verkstedindustrien i Sør-Troms og nordre Nordland
title_full Evaluering av omstillingsprogrammet for verkstedindustrien i Sør-Troms og nordre Nordland
title_fullStr Evaluering av omstillingsprogrammet for verkstedindustrien i Sør-Troms og nordre Nordland
title_full_unstemmed Evaluering av omstillingsprogrammet for verkstedindustrien i Sør-Troms og nordre Nordland
title_sort evaluering av omstillingsprogrammet for verkstedindustrien i sør-troms og nordre nordland
publisher SNF
publishDate 2000
url http://hdl.handle.net/11250/165285
genre Nordland
Nordland
Nordland
Troms
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
Troms
op_relation Rapport
2000:46
urn:isbn:82-491-0077-8 (trykt versjon)
urn:issn:0803-4036
http://hdl.handle.net/11250/165285
_version_ 1766115760755703808