«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga
What idea of «Saaminess» is presented and produced by the current Saami and non-Saami national curricula of the Norwegian primary school? Our discourse analysis focussing on the interpellation of pupils shows that the two curricula express different attitudes towards Saaminess, and indeed to educati...
Published in: | Nordic Studies in Education |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Nynorsk |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3031934 https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/3031934 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/3031934 2023-05-15T18:08:06+02:00 «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga Sem, Leiv Heming Kolberg, Asbjørn 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3031934 https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527 nno nno Sem, L. H. & Kolberg, A. (2022). «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga. Nordic Studies in Education, 42(3), 233-248. doi: urn:issn:1891-5914 https://hdl.handle.net/11250/3031934 https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527 cristin:2061927 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no © 2022 Forfatterne CC-BY 233-248 42 Nordic Studies in Education 3 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Demografi: 300 Peer reviewed Journal article 2022 ftnorduniv https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527 2022-11-16T23:42:27Z What idea of «Saaminess» is presented and produced by the current Saami and non-Saami national curricula of the Norwegian primary school? Our discourse analysis focussing on the interpellation of pupils shows that the two curricula express different attitudes towards Saaminess, and indeed to education. Saami pupils are interpellated primarily into recognizing and strengthening their Saami identity, and less to be critically inclined and independent-minded. In contrast the non-Saami curriculum focus on disciplinary skills, and has critical method as its fundament. Both curricula may be understood as initiations to dogmatic communities of ideology. We conclude that all teachers should read both plans within their fields, as each complement the other. «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga publishedVersion Article in Journal/Newspaper saami Open archive Nord universitet Nordic Studies in Education 42 3 |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Nynorsk |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Demografi: 300 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Demografi: 300 Sem, Leiv Heming Kolberg, Asbjørn «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Demografi: 300 |
description |
What idea of «Saaminess» is presented and produced by the current Saami and non-Saami national curricula of the Norwegian primary school? Our discourse analysis focussing on the interpellation of pupils shows that the two curricula express different attitudes towards Saaminess, and indeed to education. Saami pupils are interpellated primarily into recognizing and strengthening their Saami identity, and less to be critically inclined and independent-minded. In contrast the non-Saami curriculum focus on disciplinary skills, and has critical method as its fundament. Both curricula may be understood as initiations to dogmatic communities of ideology. We conclude that all teachers should read both plans within their fields, as each complement the other. «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga publishedVersion |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Sem, Leiv Heming Kolberg, Asbjørn |
author_facet |
Sem, Leiv Heming Kolberg, Asbjørn |
author_sort |
Sem, Leiv Heming |
title |
«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga |
title_short |
«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga |
title_full |
«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga |
title_fullStr |
«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga |
title_full_unstemmed |
«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga |
title_sort |
«samiskheit» i kunnskapsløftet 2020 : ei diskursanalytisk lesing av fagfornyinga |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3031934 https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527 |
genre |
saami |
genre_facet |
saami |
op_source |
233-248 42 Nordic Studies in Education 3 |
op_relation |
Sem, L. H. & Kolberg, A. (2022). «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga. Nordic Studies in Education, 42(3), 233-248. doi: urn:issn:1891-5914 https://hdl.handle.net/11250/3031934 https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527 cristin:2061927 |
op_rights |
Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no © 2022 Forfatterne |
op_rightsnorm |
CC-BY |
op_doi |
https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527 |
container_title |
Nordic Studies in Education |
container_volume |
42 |
container_issue |
3 |
_version_ |
1766180368684154880 |