«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga

What idea of «Saaminess» is presented and produced by the current Saami and non-Saami national curricula of the Norwegian primary school? Our discourse analysis focussing on the interpellation of pupils shows that the two curricula express different attitudes towards Saaminess, and indeed to educati...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Studies in Education
Main Authors: Sem, Leiv Heming, Kolberg, Asbjørn
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Nynorsk
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3031934
https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/3031934
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/3031934 2023-05-15T18:08:06+02:00 «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga Sem, Leiv Heming Kolberg, Asbjørn 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3031934 https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527 nno nno Sem, L. H. & Kolberg, A. (2022). «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga. Nordic Studies in Education, 42(3), 233-248. doi: urn:issn:1891-5914 https://hdl.handle.net/11250/3031934 https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527 cristin:2061927 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no © 2022 Forfatterne CC-BY 233-248 42 Nordic Studies in Education 3 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Demografi: 300 Peer reviewed Journal article 2022 ftnorduniv https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527 2022-11-16T23:42:27Z What idea of «Saaminess» is presented and produced by the current Saami and non-Saami national curricula of the Norwegian primary school? Our discourse analysis focussing on the interpellation of pupils shows that the two curricula express different attitudes towards Saaminess, and indeed to education. Saami pupils are interpellated primarily into recognizing and strengthening their Saami identity, and less to be critically inclined and independent-minded. In contrast the non-Saami curriculum focus on disciplinary skills, and has critical method as its fundament. Both curricula may be understood as initiations to dogmatic communities of ideology. We conclude that all teachers should read both plans within their fields, as each complement the other. «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga publishedVersion Article in Journal/Newspaper saami Open archive Nord universitet Nordic Studies in Education 42 3
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Nynorsk
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Demografi: 300
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Demografi: 300
Sem, Leiv Heming
Kolberg, Asbjørn
«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Demografi: 300
description What idea of «Saaminess» is presented and produced by the current Saami and non-Saami national curricula of the Norwegian primary school? Our discourse analysis focussing on the interpellation of pupils shows that the two curricula express different attitudes towards Saaminess, and indeed to education. Saami pupils are interpellated primarily into recognizing and strengthening their Saami identity, and less to be critically inclined and independent-minded. In contrast the non-Saami curriculum focus on disciplinary skills, and has critical method as its fundament. Both curricula may be understood as initiations to dogmatic communities of ideology. We conclude that all teachers should read both plans within their fields, as each complement the other. «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga publishedVersion
format Article in Journal/Newspaper
author Sem, Leiv Heming
Kolberg, Asbjørn
author_facet Sem, Leiv Heming
Kolberg, Asbjørn
author_sort Sem, Leiv Heming
title «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga
title_short «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga
title_full «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga
title_fullStr «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga
title_full_unstemmed «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga
title_sort «samiskheit» i kunnskapsløftet 2020 : ei diskursanalytisk lesing av fagfornyinga
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3031934
https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527
genre saami
genre_facet saami
op_source 233-248
42
Nordic Studies in Education
3
op_relation Sem, L. H. & Kolberg, A. (2022). «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga. Nordic Studies in Education, 42(3), 233-248. doi:
urn:issn:1891-5914
https://hdl.handle.net/11250/3031934
https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527
cristin:2061927
op_rights Navngivelse 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
© 2022 Forfatterne
op_rightsnorm CC-BY
op_doi https://doi.org/10.23865/nse.v42.3527
container_title Nordic Studies in Education
container_volume 42
container_issue 3
_version_ 1766180368684154880