Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning

Dette er et prosjekt, som består av to mindre og to større arbeid i to Design- og håndverksklasser. Design og håndverk er et yrkesfaglig grunnkurs i videregående skole. Vårt arbeid har bestått av å utvikle og forske på matematikkundervisning innenfor læreplanens to hovedområder «Tall og algebra» og...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Solbakken, Bente, Soløy, Håvard
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/145649
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/145649
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/145649 2023-05-15T17:24:36+02:00 Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning Solbakken, Bente Soløy, Håvard 2012-12-18 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/145649 nob nob Fredrikke;2012, nr 1 urn:isbn:978-82-7569-201-4 urn:issn:1503-5980 http://hdl.handle.net/11250/145649 74 matematikk estetiske aktiviteter matematikkundervisning videregående skole yrkesfaglig studieretning design og håndverk Research report 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:22Z Dette er et prosjekt, som består av to mindre og to større arbeid i to Design- og håndverksklasser. Design og håndverk er et yrkesfaglig grunnkurs i videregående skole. Vårt arbeid har bestått av å utvikle og forske på matematikkundervisning innenfor læreplanens to hovedområder «Tall og algebra» og «Geometri» med bakgrunn i estetiske aktiviteter og uttrykksformer. I søknaden til Nordland Fylkeskommune var tittelen på prosjektet «Kreativ og aktivitetsrettet matematikkopplæring». Dette var også prosjektets tittel i den første fasen av arbeidet. Etter hvert som vi så at prosjektet i større grad fokuserte på estetiske aktiviteter i design og håndverk, sett i sammenheng med matematikkundervisning, ble den nye tittelen «Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning». Med estetiske aktiviteter mener vi aktiviteter som kan knyttes til et estetisk fag, så som design og håndverk. Arbeidet er nyskapende på flere måter. For det første fungerer de estetiske aktivitetene som en brobygger mellom programfag og matematikk innenfor yrkesfaglig studieretning. Programfaget Design og håndverk er, i likhet med andre programfag i yrkesfagene, et fag som i stor grad består av en aktivitetsbasert læring. Undervisningen foregår i både i klasserom, verksted eller andre spesialrom, og som uteaktiviteter. Ved å lykkes i å knytte matematikken til aktiviteter innenfor programfagene, vil matematikkfaget kunne bli sett som et fag som er nyttig i forhold til fremtidig yrke og som et fag som man lærer ved hjelp av forskjellige metoder. Høgskolen i Nesna, Nordland fylkeskommune Report Nordland Nordland Nordland Open archive Nord universitet Nesna ENVELOPE(13.022,13.022,66.198,66.198) Yrke ENVELOPE(19.217,19.217,69.517,69.517)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic matematikk
estetiske aktiviteter
matematikkundervisning
videregående skole
yrkesfaglig studieretning
design og håndverk
spellingShingle matematikk
estetiske aktiviteter
matematikkundervisning
videregående skole
yrkesfaglig studieretning
design og håndverk
Solbakken, Bente
Soløy, Håvard
Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning
topic_facet matematikk
estetiske aktiviteter
matematikkundervisning
videregående skole
yrkesfaglig studieretning
design og håndverk
description Dette er et prosjekt, som består av to mindre og to større arbeid i to Design- og håndverksklasser. Design og håndverk er et yrkesfaglig grunnkurs i videregående skole. Vårt arbeid har bestått av å utvikle og forske på matematikkundervisning innenfor læreplanens to hovedområder «Tall og algebra» og «Geometri» med bakgrunn i estetiske aktiviteter og uttrykksformer. I søknaden til Nordland Fylkeskommune var tittelen på prosjektet «Kreativ og aktivitetsrettet matematikkopplæring». Dette var også prosjektets tittel i den første fasen av arbeidet. Etter hvert som vi så at prosjektet i større grad fokuserte på estetiske aktiviteter i design og håndverk, sett i sammenheng med matematikkundervisning, ble den nye tittelen «Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning». Med estetiske aktiviteter mener vi aktiviteter som kan knyttes til et estetisk fag, så som design og håndverk. Arbeidet er nyskapende på flere måter. For det første fungerer de estetiske aktivitetene som en brobygger mellom programfag og matematikk innenfor yrkesfaglig studieretning. Programfaget Design og håndverk er, i likhet med andre programfag i yrkesfagene, et fag som i stor grad består av en aktivitetsbasert læring. Undervisningen foregår i både i klasserom, verksted eller andre spesialrom, og som uteaktiviteter. Ved å lykkes i å knytte matematikken til aktiviteter innenfor programfagene, vil matematikkfaget kunne bli sett som et fag som er nyttig i forhold til fremtidig yrke og som et fag som man lærer ved hjelp av forskjellige metoder. Høgskolen i Nesna, Nordland fylkeskommune
format Report
author Solbakken, Bente
Soløy, Håvard
author_facet Solbakken, Bente
Soløy, Håvard
author_sort Solbakken, Bente
title Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning
title_short Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning
title_full Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning
title_fullStr Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning
title_full_unstemmed Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning
title_sort estetiske aktiviteter og matematikkundervisning
publishDate 2012
url http://hdl.handle.net/11250/145649
long_lat ENVELOPE(13.022,13.022,66.198,66.198)
ENVELOPE(19.217,19.217,69.517,69.517)
geographic Nesna
Yrke
geographic_facet Nesna
Yrke
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_source 74
op_relation Fredrikke;2012, nr 1
urn:isbn:978-82-7569-201-4
urn:issn:1503-5980
http://hdl.handle.net/11250/145649
_version_ 1766115681803173888