Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning
Dette er et prosjekt, som består av to mindre og to større arbeid i to Design- og håndverksklasser. Design og håndverk er et yrkesfaglig grunnkurs i videregående skole. Vårt arbeid har bestått av å utvikle og forske på matematikkundervisning innenfor læreplanens to hovedområder «Tall og algebra» og...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/145649 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/145649 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/145649 2023-05-15T17:24:36+02:00 Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning Solbakken, Bente Soløy, Håvard 2012-12-18 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/145649 nob nob Fredrikke;2012, nr 1 urn:isbn:978-82-7569-201-4 urn:issn:1503-5980 http://hdl.handle.net/11250/145649 74 matematikk estetiske aktiviteter matematikkundervisning videregående skole yrkesfaglig studieretning design og håndverk Research report 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:22Z Dette er et prosjekt, som består av to mindre og to større arbeid i to Design- og håndverksklasser. Design og håndverk er et yrkesfaglig grunnkurs i videregående skole. Vårt arbeid har bestått av å utvikle og forske på matematikkundervisning innenfor læreplanens to hovedområder «Tall og algebra» og «Geometri» med bakgrunn i estetiske aktiviteter og uttrykksformer. I søknaden til Nordland Fylkeskommune var tittelen på prosjektet «Kreativ og aktivitetsrettet matematikkopplæring». Dette var også prosjektets tittel i den første fasen av arbeidet. Etter hvert som vi så at prosjektet i større grad fokuserte på estetiske aktiviteter i design og håndverk, sett i sammenheng med matematikkundervisning, ble den nye tittelen «Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning». Med estetiske aktiviteter mener vi aktiviteter som kan knyttes til et estetisk fag, så som design og håndverk. Arbeidet er nyskapende på flere måter. For det første fungerer de estetiske aktivitetene som en brobygger mellom programfag og matematikk innenfor yrkesfaglig studieretning. Programfaget Design og håndverk er, i likhet med andre programfag i yrkesfagene, et fag som i stor grad består av en aktivitetsbasert læring. Undervisningen foregår i både i klasserom, verksted eller andre spesialrom, og som uteaktiviteter. Ved å lykkes i å knytte matematikken til aktiviteter innenfor programfagene, vil matematikkfaget kunne bli sett som et fag som er nyttig i forhold til fremtidig yrke og som et fag som man lærer ved hjelp av forskjellige metoder. Høgskolen i Nesna, Nordland fylkeskommune Report Nordland Nordland Nordland Open archive Nord universitet Nesna ENVELOPE(13.022,13.022,66.198,66.198) Yrke ENVELOPE(19.217,19.217,69.517,69.517) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
matematikk estetiske aktiviteter matematikkundervisning videregående skole yrkesfaglig studieretning design og håndverk |
spellingShingle |
matematikk estetiske aktiviteter matematikkundervisning videregående skole yrkesfaglig studieretning design og håndverk Solbakken, Bente Soløy, Håvard Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning |
topic_facet |
matematikk estetiske aktiviteter matematikkundervisning videregående skole yrkesfaglig studieretning design og håndverk |
description |
Dette er et prosjekt, som består av to mindre og to større arbeid i to Design- og håndverksklasser. Design og håndverk er et yrkesfaglig grunnkurs i videregående skole. Vårt arbeid har bestått av å utvikle og forske på matematikkundervisning innenfor læreplanens to hovedområder «Tall og algebra» og «Geometri» med bakgrunn i estetiske aktiviteter og uttrykksformer. I søknaden til Nordland Fylkeskommune var tittelen på prosjektet «Kreativ og aktivitetsrettet matematikkopplæring». Dette var også prosjektets tittel i den første fasen av arbeidet. Etter hvert som vi så at prosjektet i større grad fokuserte på estetiske aktiviteter i design og håndverk, sett i sammenheng med matematikkundervisning, ble den nye tittelen «Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning». Med estetiske aktiviteter mener vi aktiviteter som kan knyttes til et estetisk fag, så som design og håndverk. Arbeidet er nyskapende på flere måter. For det første fungerer de estetiske aktivitetene som en brobygger mellom programfag og matematikk innenfor yrkesfaglig studieretning. Programfaget Design og håndverk er, i likhet med andre programfag i yrkesfagene, et fag som i stor grad består av en aktivitetsbasert læring. Undervisningen foregår i både i klasserom, verksted eller andre spesialrom, og som uteaktiviteter. Ved å lykkes i å knytte matematikken til aktiviteter innenfor programfagene, vil matematikkfaget kunne bli sett som et fag som er nyttig i forhold til fremtidig yrke og som et fag som man lærer ved hjelp av forskjellige metoder. Høgskolen i Nesna, Nordland fylkeskommune |
format |
Report |
author |
Solbakken, Bente Soløy, Håvard |
author_facet |
Solbakken, Bente Soløy, Håvard |
author_sort |
Solbakken, Bente |
title |
Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning |
title_short |
Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning |
title_full |
Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning |
title_fullStr |
Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning |
title_full_unstemmed |
Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning |
title_sort |
estetiske aktiviteter og matematikkundervisning |
publishDate |
2012 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/145649 |
long_lat |
ENVELOPE(13.022,13.022,66.198,66.198) ENVELOPE(19.217,19.217,69.517,69.517) |
geographic |
Nesna Yrke |
geographic_facet |
Nesna Yrke |
genre |
Nordland Nordland Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Nordland |
op_source |
74 |
op_relation |
Fredrikke;2012, nr 1 urn:isbn:978-82-7569-201-4 urn:issn:1503-5980 http://hdl.handle.net/11250/145649 |
_version_ |
1766115681803173888 |