Argumenter for og erfaringer med fysisk aktivitet i skolen hver dag : en analyse av et utvalg relevant litteratur og prosjekter i og utenfor Nordland

Hensikten med denne rapporten har vært å bringe fram argumentasjon relevant for innføring av daglig fysisk aktivitet i skolen, samt å skaffe en oversikt og analyse av gjennomførte prosjekt i Nordland relevant for innføring av daglig fysisk aktivitet i skolen. Dette er gjort ved å undersøke relevante...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Brattli, Vidar Hammer, Hansen, Kolbjørn
Format: Report
Language:Norwegian
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/145519
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/145519
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/145519 2023-05-15T17:24:33+02:00 Argumenter for og erfaringer med fysisk aktivitet i skolen hver dag : en analyse av et utvalg relevant litteratur og prosjekter i og utenfor Nordland Brattli, Vidar Hammer Hansen, Kolbjørn 2008-11-24T11:50:20Z 1289249 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/145519 nor nor Fredrikke 2005, nr. 7 urn:issn:1503-5980 http://hdl.handle.net/11250/145519 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Research report 2008 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:17Z Hensikten med denne rapporten har vært å bringe fram argumentasjon relevant for innføring av daglig fysisk aktivitet i skolen, samt å skaffe en oversikt og analyse av gjennomførte prosjekt i Nordland relevant for innføring av daglig fysisk aktivitet i skolen. Dette er gjort ved å undersøke relevante forskningsprosjekt og litteratur på området. Prosjektene i Nordland er analysert med tanke på å finne årsaker til at prosjektenes innhold videreføres eller ikke videreføres etter endt prosjektperiode. Rapporten tar for seg følgende prosjekt: Friluftsliv fra barnsben av (Nagy 1995), Friluftsretta skole (Vinje 1996), Idrett som motor (Hanssen og Sandvin 1995), Ut er in (Rønning 2002), Uteskole – fra ide til praksis (Lunde 2000), FYSAK Nordland (Lagestad 2003) og Tarzan eller sytpeis? (Limstrand 2003). Rapporten tar også for seg prosjektene Hälsa + Kunskap! Bunkeflomodellen, IL@skolen og Barn – bevegelse – oppvekst (BBO-prosjektet). Dette er prosjekter utenfor Nordland som synes relevante i forhold til daglig fysisk aktivitet i skolen. Det kan argumenteres for daglig fysisk aktivitet i skolen, fordi dette vil gi bedre generell fysiske form, mentale helse og sannsynligvis en mer positiv holdning til fysisk aktivitet. Endret holdning til fysisk aktivitet er viktig med tanke på adferdsendring i et livslangt perspektiv. En rekke storingsmeldinger tilsier satsning på daglig fysisk aktivitet i skolen. Det pekes på at en utvidet skoledag vil gi bedre muligheter for daglig fysisk aktivitet for alle elever. Norges idrettsforbund ønsker også en slik satsning. Det synes sentralt for implementering av en slik satsning å fokusere på en helhetlig tenkning og skolens egenart som arena. De kommunale planene må sikre økonomiske bidrag og pålegge skolene og innføre og videreføre satsing på daglig fysisk aktivitet. Dette betyr at skolen må få oppslutning og støtte. Det betyr også at skolens ledelse og lærere må forplikte seg til å lage og implementere planer innen satsningsområdet. Læreren er den viktigste enkeltfaktoren i en slik satsning. Det er læreren som planlegger, organiserer, sørger for gjennomføring og evaluerer. Læreren må derfor sikres nødvendig støtte blant annet gjennom etterutdanning. Positive og engasjerte foreldrene kan bidra med verdifull kunnskap og erfaring. De kan også bidra til positive og engasjerte barn og unge. Dersom den frivillige idretten tas med i implementeringen, må den tilføres ressurser og oppleve reell medvirkning. Report Nordland Nordland Lunde Nordland Open archive Nord universitet Hanssen ENVELOPE(-164.467,-164.467,-85.983,-85.983) Lunde ENVELOPE(50.467,50.467,-66.967,-66.967) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Vinje ENVELOPE(14.450,14.450,68.620,68.620)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian
topic VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Brattli, Vidar Hammer
Hansen, Kolbjørn
Argumenter for og erfaringer med fysisk aktivitet i skolen hver dag : en analyse av et utvalg relevant litteratur og prosjekter i og utenfor Nordland
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
description Hensikten med denne rapporten har vært å bringe fram argumentasjon relevant for innføring av daglig fysisk aktivitet i skolen, samt å skaffe en oversikt og analyse av gjennomførte prosjekt i Nordland relevant for innføring av daglig fysisk aktivitet i skolen. Dette er gjort ved å undersøke relevante forskningsprosjekt og litteratur på området. Prosjektene i Nordland er analysert med tanke på å finne årsaker til at prosjektenes innhold videreføres eller ikke videreføres etter endt prosjektperiode. Rapporten tar for seg følgende prosjekt: Friluftsliv fra barnsben av (Nagy 1995), Friluftsretta skole (Vinje 1996), Idrett som motor (Hanssen og Sandvin 1995), Ut er in (Rønning 2002), Uteskole – fra ide til praksis (Lunde 2000), FYSAK Nordland (Lagestad 2003) og Tarzan eller sytpeis? (Limstrand 2003). Rapporten tar også for seg prosjektene Hälsa + Kunskap! Bunkeflomodellen, IL@skolen og Barn – bevegelse – oppvekst (BBO-prosjektet). Dette er prosjekter utenfor Nordland som synes relevante i forhold til daglig fysisk aktivitet i skolen. Det kan argumenteres for daglig fysisk aktivitet i skolen, fordi dette vil gi bedre generell fysiske form, mentale helse og sannsynligvis en mer positiv holdning til fysisk aktivitet. Endret holdning til fysisk aktivitet er viktig med tanke på adferdsendring i et livslangt perspektiv. En rekke storingsmeldinger tilsier satsning på daglig fysisk aktivitet i skolen. Det pekes på at en utvidet skoledag vil gi bedre muligheter for daglig fysisk aktivitet for alle elever. Norges idrettsforbund ønsker også en slik satsning. Det synes sentralt for implementering av en slik satsning å fokusere på en helhetlig tenkning og skolens egenart som arena. De kommunale planene må sikre økonomiske bidrag og pålegge skolene og innføre og videreføre satsing på daglig fysisk aktivitet. Dette betyr at skolen må få oppslutning og støtte. Det betyr også at skolens ledelse og lærere må forplikte seg til å lage og implementere planer innen satsningsområdet. Læreren er den viktigste enkeltfaktoren i en slik satsning. Det er læreren som planlegger, organiserer, sørger for gjennomføring og evaluerer. Læreren må derfor sikres nødvendig støtte blant annet gjennom etterutdanning. Positive og engasjerte foreldrene kan bidra med verdifull kunnskap og erfaring. De kan også bidra til positive og engasjerte barn og unge. Dersom den frivillige idretten tas med i implementeringen, må den tilføres ressurser og oppleve reell medvirkning.
format Report
author Brattli, Vidar Hammer
Hansen, Kolbjørn
author_facet Brattli, Vidar Hammer
Hansen, Kolbjørn
author_sort Brattli, Vidar Hammer
title Argumenter for og erfaringer med fysisk aktivitet i skolen hver dag : en analyse av et utvalg relevant litteratur og prosjekter i og utenfor Nordland
title_short Argumenter for og erfaringer med fysisk aktivitet i skolen hver dag : en analyse av et utvalg relevant litteratur og prosjekter i og utenfor Nordland
title_full Argumenter for og erfaringer med fysisk aktivitet i skolen hver dag : en analyse av et utvalg relevant litteratur og prosjekter i og utenfor Nordland
title_fullStr Argumenter for og erfaringer med fysisk aktivitet i skolen hver dag : en analyse av et utvalg relevant litteratur og prosjekter i og utenfor Nordland
title_full_unstemmed Argumenter for og erfaringer med fysisk aktivitet i skolen hver dag : en analyse av et utvalg relevant litteratur og prosjekter i og utenfor Nordland
title_sort argumenter for og erfaringer med fysisk aktivitet i skolen hver dag : en analyse av et utvalg relevant litteratur og prosjekter i og utenfor nordland
publishDate 2008
url http://hdl.handle.net/11250/145519
long_lat ENVELOPE(-164.467,-164.467,-85.983,-85.983)
ENVELOPE(50.467,50.467,-66.967,-66.967)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
ENVELOPE(14.450,14.450,68.620,68.620)
geographic Hanssen
Lunde
Synes
Vinje
geographic_facet Hanssen
Lunde
Synes
Vinje
genre Nordland
Nordland
Lunde
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Lunde
Nordland
op_relation Fredrikke
2005, nr. 7
urn:issn:1503-5980
http://hdl.handle.net/11250/145519
_version_ 1766115637068824576