Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring?

Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 Som skoleledere har vi et ønske om å være en del aven god skole, der elever lærer og oppnår gode læringsresultater. Virkeligheten har vist oss at læringsresultatene varierer fra skole til skole. Vi har derfor hatt et ønske om å se p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Riibe, Margrethe Lundgård, Madland, Sidsel Eivik
Format: Master Thesis
Language:unknown
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141765
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141765
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141765 2023-05-15T17:24:45+02:00 Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring? Riibe, Margrethe Lundgård Madland, Sidsel Eivik 2012 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141765 unknown Universitetet i Nordland Masteroppgave i tilpassa opplæring;7/2012 http://hdl.handle.net/11250/141765 tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:25Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 Som skoleledere har vi et ønske om å være en del aven god skole, der elever lærer og oppnår gode læringsresultater. Virkeligheten har vist oss at læringsresultatene varierer fra skole til skole. Vi har derfor hatt et ønske om å se på om det finnes fellestrekk ved utøvelsen av lederrollen på skoler som har oppnådd gode resultater. Utgangspunktet for vår undersøkelse var resultatene på nasjonale prøver i lesing på 5. trinn på nasjonalt nivå. Vårt valg av lesing er ikke tilfeldig, for etter vår oppfatning er lesing den grunnleggende ferdighet som har størst betydning for elevens videre læring. Vår problemstilling er: Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevenes leseopplæring? Ut fra denne problemstillingen har vi lagt til grunn tre ulike teoriområder. Vi har sett på leseteorier. Hvilke leseteorier ligger til grunn for god opplæring? Til grunn for god opplæring ligger læringsteorier. Vi har sett på hvordan enkeltmennesket lærer, men aller mest på hvordan læring skjer i organisasjonen. Ved valg av teorier av ledelse har vi valgt det som vi mener har størst relevans for skoleledere. Forskningsmetoden i vårt studium er kvalitativ. Casedesignet er det designet vi fant mest formålstjenlig for vår forskning. I dette studiet har vi benyttet kvalitativt intervju på fire skoler, der vi har intervjuet rektor og lærere hver for seg. Disse fire skolene er spredt i landet og har oppnådd gode resultat på nasjonale prøver over år. Utvalget er gjort ut fra resultatet på nasjonale prøver på 5. trinn. Våre funn viser at rektorene har flere felles ledergrep. De har noen av de samme grepene. Noen av disse grepene er bevisste, mens andre bygger på ikke uttalte teorier. Det har likevel ført til en til dels lik praksis. Den praksisen vi har sett på skolene som har oppnådd gode resultater er sammenfallende med "Instructionalleadership", ledere som setter tydelige mål, har klare rammer for skolens virksomhet og leder som er til stede i lærernes hverdag og modellerer en god skolekultur. Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Aven ENVELOPE(14.303,14.303,65.792,65.792)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language unknown
topic tilpassa opplæring
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
spellingShingle tilpassa opplæring
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Riibe, Margrethe Lundgård
Madland, Sidsel Eivik
Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring?
topic_facet tilpassa opplæring
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
description Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 Som skoleledere har vi et ønske om å være en del aven god skole, der elever lærer og oppnår gode læringsresultater. Virkeligheten har vist oss at læringsresultatene varierer fra skole til skole. Vi har derfor hatt et ønske om å se på om det finnes fellestrekk ved utøvelsen av lederrollen på skoler som har oppnådd gode resultater. Utgangspunktet for vår undersøkelse var resultatene på nasjonale prøver i lesing på 5. trinn på nasjonalt nivå. Vårt valg av lesing er ikke tilfeldig, for etter vår oppfatning er lesing den grunnleggende ferdighet som har størst betydning for elevens videre læring. Vår problemstilling er: Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevenes leseopplæring? Ut fra denne problemstillingen har vi lagt til grunn tre ulike teoriområder. Vi har sett på leseteorier. Hvilke leseteorier ligger til grunn for god opplæring? Til grunn for god opplæring ligger læringsteorier. Vi har sett på hvordan enkeltmennesket lærer, men aller mest på hvordan læring skjer i organisasjonen. Ved valg av teorier av ledelse har vi valgt det som vi mener har størst relevans for skoleledere. Forskningsmetoden i vårt studium er kvalitativ. Casedesignet er det designet vi fant mest formålstjenlig for vår forskning. I dette studiet har vi benyttet kvalitativt intervju på fire skoler, der vi har intervjuet rektor og lærere hver for seg. Disse fire skolene er spredt i landet og har oppnådd gode resultat på nasjonale prøver over år. Utvalget er gjort ut fra resultatet på nasjonale prøver på 5. trinn. Våre funn viser at rektorene har flere felles ledergrep. De har noen av de samme grepene. Noen av disse grepene er bevisste, mens andre bygger på ikke uttalte teorier. Det har likevel ført til en til dels lik praksis. Den praksisen vi har sett på skolene som har oppnådd gode resultater er sammenfallende med "Instructionalleadership", ledere som setter tydelige mål, har klare rammer for skolens virksomhet og leder som er til stede i lærernes hverdag og modellerer en god skolekultur.
format Master Thesis
author Riibe, Margrethe Lundgård
Madland, Sidsel Eivik
author_facet Riibe, Margrethe Lundgård
Madland, Sidsel Eivik
author_sort Riibe, Margrethe Lundgård
title Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring?
title_short Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring?
title_full Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring?
title_fullStr Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring?
title_full_unstemmed Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring?
title_sort hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring?
publisher Universitetet i Nordland
publishDate 2012
url http://hdl.handle.net/11250/141765
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(14.303,14.303,65.792,65.792)
geographic Finnes
Aven
geographic_facet Finnes
Aven
genre Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
op_relation Masteroppgave i tilpassa opplæring;7/2012
http://hdl.handle.net/11250/141765
_version_ 1766116038563332096