Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring?
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 Som skoleledere har vi et ønske om å være en del aven god skole, der elever lærer og oppnår gode læringsresultater. Virkeligheten har vist oss at læringsresultatene varierer fra skole til skole. Vi har derfor hatt et ønske om å se p...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | unknown |
Published: |
Universitetet i Nordland
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/141765 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141765 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141765 2023-05-15T17:24:45+02:00 Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring? Riibe, Margrethe Lundgård Madland, Sidsel Eivik 2012 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141765 unknown Universitetet i Nordland Masteroppgave i tilpassa opplæring;7/2012 http://hdl.handle.net/11250/141765 tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:25Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 Som skoleledere har vi et ønske om å være en del aven god skole, der elever lærer og oppnår gode læringsresultater. Virkeligheten har vist oss at læringsresultatene varierer fra skole til skole. Vi har derfor hatt et ønske om å se på om det finnes fellestrekk ved utøvelsen av lederrollen på skoler som har oppnådd gode resultater. Utgangspunktet for vår undersøkelse var resultatene på nasjonale prøver i lesing på 5. trinn på nasjonalt nivå. Vårt valg av lesing er ikke tilfeldig, for etter vår oppfatning er lesing den grunnleggende ferdighet som har størst betydning for elevens videre læring. Vår problemstilling er: Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevenes leseopplæring? Ut fra denne problemstillingen har vi lagt til grunn tre ulike teoriområder. Vi har sett på leseteorier. Hvilke leseteorier ligger til grunn for god opplæring? Til grunn for god opplæring ligger læringsteorier. Vi har sett på hvordan enkeltmennesket lærer, men aller mest på hvordan læring skjer i organisasjonen. Ved valg av teorier av ledelse har vi valgt det som vi mener har størst relevans for skoleledere. Forskningsmetoden i vårt studium er kvalitativ. Casedesignet er det designet vi fant mest formålstjenlig for vår forskning. I dette studiet har vi benyttet kvalitativt intervju på fire skoler, der vi har intervjuet rektor og lærere hver for seg. Disse fire skolene er spredt i landet og har oppnådd gode resultat på nasjonale prøver over år. Utvalget er gjort ut fra resultatet på nasjonale prøver på 5. trinn. Våre funn viser at rektorene har flere felles ledergrep. De har noen av de samme grepene. Noen av disse grepene er bevisste, mens andre bygger på ikke uttalte teorier. Det har likevel ført til en til dels lik praksis. Den praksisen vi har sett på skolene som har oppnådd gode resultater er sammenfallende med "Instructionalleadership", ledere som setter tydelige mål, har klare rammer for skolens virksomhet og leder som er til stede i lærernes hverdag og modellerer en god skolekultur. Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Aven ENVELOPE(14.303,14.303,65.792,65.792) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
unknown |
topic |
tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
spellingShingle |
tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Riibe, Margrethe Lundgård Madland, Sidsel Eivik Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring? |
topic_facet |
tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
description |
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 Som skoleledere har vi et ønske om å være en del aven god skole, der elever lærer og oppnår gode læringsresultater. Virkeligheten har vist oss at læringsresultatene varierer fra skole til skole. Vi har derfor hatt et ønske om å se på om det finnes fellestrekk ved utøvelsen av lederrollen på skoler som har oppnådd gode resultater. Utgangspunktet for vår undersøkelse var resultatene på nasjonale prøver i lesing på 5. trinn på nasjonalt nivå. Vårt valg av lesing er ikke tilfeldig, for etter vår oppfatning er lesing den grunnleggende ferdighet som har størst betydning for elevens videre læring. Vår problemstilling er: Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevenes leseopplæring? Ut fra denne problemstillingen har vi lagt til grunn tre ulike teoriområder. Vi har sett på leseteorier. Hvilke leseteorier ligger til grunn for god opplæring? Til grunn for god opplæring ligger læringsteorier. Vi har sett på hvordan enkeltmennesket lærer, men aller mest på hvordan læring skjer i organisasjonen. Ved valg av teorier av ledelse har vi valgt det som vi mener har størst relevans for skoleledere. Forskningsmetoden i vårt studium er kvalitativ. Casedesignet er det designet vi fant mest formålstjenlig for vår forskning. I dette studiet har vi benyttet kvalitativt intervju på fire skoler, der vi har intervjuet rektor og lærere hver for seg. Disse fire skolene er spredt i landet og har oppnådd gode resultat på nasjonale prøver over år. Utvalget er gjort ut fra resultatet på nasjonale prøver på 5. trinn. Våre funn viser at rektorene har flere felles ledergrep. De har noen av de samme grepene. Noen av disse grepene er bevisste, mens andre bygger på ikke uttalte teorier. Det har likevel ført til en til dels lik praksis. Den praksisen vi har sett på skolene som har oppnådd gode resultater er sammenfallende med "Instructionalleadership", ledere som setter tydelige mål, har klare rammer for skolens virksomhet og leder som er til stede i lærernes hverdag og modellerer en god skolekultur. |
format |
Master Thesis |
author |
Riibe, Margrethe Lundgård Madland, Sidsel Eivik |
author_facet |
Riibe, Margrethe Lundgård Madland, Sidsel Eivik |
author_sort |
Riibe, Margrethe Lundgård |
title |
Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring? |
title_short |
Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring? |
title_full |
Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring? |
title_fullStr |
Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring? |
title_full_unstemmed |
Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring? |
title_sort |
hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring? |
publisher |
Universitetet i Nordland |
publishDate |
2012 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/141765 |
long_lat |
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) ENVELOPE(14.303,14.303,65.792,65.792) |
geographic |
Finnes Aven |
geographic_facet |
Finnes Aven |
genre |
Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
op_relation |
Masteroppgave i tilpassa opplæring;7/2012 http://hdl.handle.net/11250/141765 |
_version_ |
1766116038563332096 |