En analyse av læreverk i matematikk i forhold til Læreplanverket for Kunnskapsløftet
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 En analyse av læreverk i matematikk i forhold til Læreplanverketfor Kunnskapsløftet. Høgskolen i Bodø. Lærerutdanning, kunst og kulturfag. Masteroppgave i tilpassa opplæring i matematikk. Masteroppgaven presenterer resultatene aven analyse...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Nordland
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/141735 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141735 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141735 2024-09-15T18:00:05+00:00 En analyse av læreverk i matematikk i forhold til Læreplanverket for Kunnskapsløftet Bruun, Anne Line 2011 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141735 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/141735 121 s. tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2011 ftnorduniv 2024-07-05T03:04:55Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 En analyse av læreverk i matematikk i forhold til Læreplanverketfor Kunnskapsløftet. Høgskolen i Bodø. Lærerutdanning, kunst og kulturfag. Masteroppgave i tilpassa opplæring i matematikk. Masteroppgaven presenterer resultatene aven analyse av to læreverk i matematikk, bestående avelevbøker, lærerveiledninger, CDer og nettsider, i forhold til hvordan de støtter oppfylling av kompetansemål i læreplanen og hvordan de legger til rette for tilpassa opplæring. For å finne svar på dette utviklet jeg analysekriterier basert på læreplanens kompetansemål om funksjoner og basert på læreplanens definisjon av tilpassa opplæring. Designen som ble valgt var casestudie, mens metodene som ble brukt var dokumentanalyse og to former for tekstanalyse; helhetsanalyse i forhold til tilpassa opplæring og delanalyse i forhold til kompetansemål. Teorien som presenteres i masteroppgaven har sammenheng med analysekriteriene. Lærebøker, funksjoner, tilpassa opplæring, differensiering og læringsstiler er derfor emner som tas opp i teoridelen av masteroppgaven. Studien er begrenset i forhold til at bare deler av to læreverk er undersøkt. Resultatene av analysen viser at begge læreverk har oppgaver i forhold til analysekriteriene om funksjoner. Det er imidlertid slik at noen deler av et kompetansemål dekkes av få oppgaver, mens andre deler av kompetansemålene er fyldigere dekket. Dette tas nærmere opp i drøftingsdelen. Begge læreverkene har oppgaver med forskjellige vanskegrader, tilpasset både svake og sterke elever. Bøkene har mål for hva elevene skal lære i hvert kapittel og bruker elevenes erfaringsverden i oppgavene. Læreverkene er ulike i forhold til hvordan kompetansemålene om funksjoner dekkes, og også ulike med tanke på hvordan de tilrettelegger for tilpassa opplæring. Selvom begge læreverkene har oppgaver elevene skal samarbeide om og oppgaver som passer til ulike typer sansemessige elementer, er dette vektlagt på ulike måter i læreverkene. Lærebøkene er også ulike i ... Master Thesis Bodø Nord Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
Nord Open Research Archive |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
spellingShingle |
tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Bruun, Anne Line En analyse av læreverk i matematikk i forhold til Læreplanverket for Kunnskapsløftet |
topic_facet |
tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
description |
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 En analyse av læreverk i matematikk i forhold til Læreplanverketfor Kunnskapsløftet. Høgskolen i Bodø. Lærerutdanning, kunst og kulturfag. Masteroppgave i tilpassa opplæring i matematikk. Masteroppgaven presenterer resultatene aven analyse av to læreverk i matematikk, bestående avelevbøker, lærerveiledninger, CDer og nettsider, i forhold til hvordan de støtter oppfylling av kompetansemål i læreplanen og hvordan de legger til rette for tilpassa opplæring. For å finne svar på dette utviklet jeg analysekriterier basert på læreplanens kompetansemål om funksjoner og basert på læreplanens definisjon av tilpassa opplæring. Designen som ble valgt var casestudie, mens metodene som ble brukt var dokumentanalyse og to former for tekstanalyse; helhetsanalyse i forhold til tilpassa opplæring og delanalyse i forhold til kompetansemål. Teorien som presenteres i masteroppgaven har sammenheng med analysekriteriene. Lærebøker, funksjoner, tilpassa opplæring, differensiering og læringsstiler er derfor emner som tas opp i teoridelen av masteroppgaven. Studien er begrenset i forhold til at bare deler av to læreverk er undersøkt. Resultatene av analysen viser at begge læreverk har oppgaver i forhold til analysekriteriene om funksjoner. Det er imidlertid slik at noen deler av et kompetansemål dekkes av få oppgaver, mens andre deler av kompetansemålene er fyldigere dekket. Dette tas nærmere opp i drøftingsdelen. Begge læreverkene har oppgaver med forskjellige vanskegrader, tilpasset både svake og sterke elever. Bøkene har mål for hva elevene skal lære i hvert kapittel og bruker elevenes erfaringsverden i oppgavene. Læreverkene er ulike i forhold til hvordan kompetansemålene om funksjoner dekkes, og også ulike med tanke på hvordan de tilrettelegger for tilpassa opplæring. Selvom begge læreverkene har oppgaver elevene skal samarbeide om og oppgaver som passer til ulike typer sansemessige elementer, er dette vektlagt på ulike måter i læreverkene. Lærebøkene er også ulike i ... |
format |
Master Thesis |
author |
Bruun, Anne Line |
author_facet |
Bruun, Anne Line |
author_sort |
Bruun, Anne Line |
title |
En analyse av læreverk i matematikk i forhold til Læreplanverket for Kunnskapsløftet |
title_short |
En analyse av læreverk i matematikk i forhold til Læreplanverket for Kunnskapsløftet |
title_full |
En analyse av læreverk i matematikk i forhold til Læreplanverket for Kunnskapsløftet |
title_fullStr |
En analyse av læreverk i matematikk i forhold til Læreplanverket for Kunnskapsløftet |
title_full_unstemmed |
En analyse av læreverk i matematikk i forhold til Læreplanverket for Kunnskapsløftet |
title_sort |
en analyse av læreverk i matematikk i forhold til læreplanverket for kunnskapsløftet |
publisher |
Universitetet i Nordland |
publishDate |
2011 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/141735 |
genre |
Bodø |
genre_facet |
Bodø |
op_source |
121 s. |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/141735 |
_version_ |
1810437186061860864 |