". men nå er det inni hodet mitt .!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 Dette er en kvalitativ casestudie som omhandler vilkår for utvikling av ordforråd i skolen. Utvikling av ordforråd og forståelse kan en si er to sider av samme sak, og undersøkelsen er et bidrag til økt innsikt innenfor dette fagområdet. St...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Bodø
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/141729 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141729 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141729 2023-05-15T15:45:27+02:00 ". men nå er det inni hodet mitt .!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen Tverbakk, May Line 2009 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141729 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 1/2009 http://hdl.handle.net/11250/141729 tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2009 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:57Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 Dette er en kvalitativ casestudie som omhandler vilkår for utvikling av ordforråd i skolen. Utvikling av ordforråd og forståelse kan en si er to sider av samme sak, og undersøkelsen er et bidrag til økt innsikt innenfor dette fagområdet. Studiens forskningsspørsmål er: Når lærer minoritetsspråklige elever nye ord og begreper? Ved hjelp av dybdeintervju av seks tilfeldig valgte minoritetsspråklige elever på mellomtrinnet, har jeg drøftet deres erfaringer med ordlæring i skolen og sett på hva som gjør at de lærer nye ord og begreper, hva som gjør dette vanskelig og hvilken motivasjon de har for å lære seg nye ord. I tillegg til at studien synes å vise at informantene i stor grad lærer nye ord i tråd med aktuell teori om ordlæring, peker også resultatene i retning av at informantene på mellomtrinnet i stor grad har innsikt i utfordringer knytta til egen skolehverdag. Gjennom undersøkelsen har en fått konkrete innspill på hva som gjør at de forstår, og hva som kan hemme deres forståelse i faglige sammenhenger. Denne bevisstheten om egen læringssituasjon både kan og bør utnyttes i læringssammenheng. Undersøkelsen viser at tiltak som kan fremme forståelse, er i følge informantene blant annet ords fokus i ulike kontekster. Systematisk ordlæring i skolen bør synliggjøres innenfor alle fag, spesielt der lesing inngår. Dette kan virke støttende på forståelsesprosessen, og motvirker en tilfeldig ordinnlæring der mye står og faller på den enkelte elevs initiativ. Informantene fremhever venners betydning for ordinnlæring og forståelse i undersøkelsen. Hvis en skal ta på alvor sentrale føringer i Læringsplakaten der utvikling og læring skal foregå i aktiv samhandling med omgivelsene, bør kanskje dette få større konsekvenser for planlegging og tilrettelegging av utvikling av ordforråd også i faglige sammenhenger. Studien viser også at informantene er motiverte og har en klar bevissthet om viktigheten av ordlæring både på kort og lang sikt. Informantenes erfaringer med at manglende forståelse kan gjøre skoledagen lite effektiv for elevene og dermed virke truende på motivasjonen, kan tyde på at systematisk arbeid med ordforråd kan bidra til å styrke læringstrykket i skolen. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
spellingShingle |
tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Tverbakk, May Line ". men nå er det inni hodet mitt .!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen |
topic_facet |
tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
description |
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 Dette er en kvalitativ casestudie som omhandler vilkår for utvikling av ordforråd i skolen. Utvikling av ordforråd og forståelse kan en si er to sider av samme sak, og undersøkelsen er et bidrag til økt innsikt innenfor dette fagområdet. Studiens forskningsspørsmål er: Når lærer minoritetsspråklige elever nye ord og begreper? Ved hjelp av dybdeintervju av seks tilfeldig valgte minoritetsspråklige elever på mellomtrinnet, har jeg drøftet deres erfaringer med ordlæring i skolen og sett på hva som gjør at de lærer nye ord og begreper, hva som gjør dette vanskelig og hvilken motivasjon de har for å lære seg nye ord. I tillegg til at studien synes å vise at informantene i stor grad lærer nye ord i tråd med aktuell teori om ordlæring, peker også resultatene i retning av at informantene på mellomtrinnet i stor grad har innsikt i utfordringer knytta til egen skolehverdag. Gjennom undersøkelsen har en fått konkrete innspill på hva som gjør at de forstår, og hva som kan hemme deres forståelse i faglige sammenhenger. Denne bevisstheten om egen læringssituasjon både kan og bør utnyttes i læringssammenheng. Undersøkelsen viser at tiltak som kan fremme forståelse, er i følge informantene blant annet ords fokus i ulike kontekster. Systematisk ordlæring i skolen bør synliggjøres innenfor alle fag, spesielt der lesing inngår. Dette kan virke støttende på forståelsesprosessen, og motvirker en tilfeldig ordinnlæring der mye står og faller på den enkelte elevs initiativ. Informantene fremhever venners betydning for ordinnlæring og forståelse i undersøkelsen. Hvis en skal ta på alvor sentrale føringer i Læringsplakaten der utvikling og læring skal foregå i aktiv samhandling med omgivelsene, bør kanskje dette få større konsekvenser for planlegging og tilrettelegging av utvikling av ordforråd også i faglige sammenhenger. Studien viser også at informantene er motiverte og har en klar bevissthet om viktigheten av ordlæring både på kort og lang sikt. Informantenes erfaringer med at manglende forståelse kan gjøre skoledagen lite effektiv for elevene og dermed virke truende på motivasjonen, kan tyde på at systematisk arbeid med ordforråd kan bidra til å styrke læringstrykket i skolen. |
format |
Master Thesis |
author |
Tverbakk, May Line |
author_facet |
Tverbakk, May Line |
author_sort |
Tverbakk, May Line |
title |
". men nå er det inni hodet mitt .!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen |
title_short |
". men nå er det inni hodet mitt .!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen |
title_full |
". men nå er det inni hodet mitt .!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen |
title_fullStr |
". men nå er det inni hodet mitt .!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen |
title_full_unstemmed |
". men nå er det inni hodet mitt .!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen |
title_sort |
". men nå er det inni hodet mitt .!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen |
publisher |
Høgskolen i Bodø |
publishDate |
2009 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/141729 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Bodø Synes |
geographic_facet |
Bodø Synes |
genre |
Bodø |
genre_facet |
Bodø |
op_relation |
Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 1/2009 http://hdl.handle.net/11250/141729 |
_version_ |
1766379838014226432 |