. sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet

Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Med bakgrunn i Evaluering av Reform 97, der en fant at arbeid med muntlighet i skolen var lite planlagt med mangelfull veiledning, ønsket jeg å finne ut hvordan situasjonen er i dag hos noen femteklasser. Hvilke refleksjoner lærerne gjør se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kristiansen, Anne-Trine
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141723
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141723
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141723 2023-05-15T15:45:26+02:00 . sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet Kristiansen, Anne-Trine 2010 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141723 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i tilpassa opplæring;14/2010 http://hdl.handle.net/11250/141723 tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2010 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:05Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Med bakgrunn i Evaluering av Reform 97, der en fant at arbeid med muntlighet i skolen var lite planlagt med mangelfull veiledning, ønsket jeg å finne ut hvordan situasjonen er i dag hos noen femteklasser. Hvilke refleksjoner lærerne gjør seg rundt sitt arbeid med muntlige tekster og ferdigheter har vært hovedfokus, og problemstillinga blei formulert i forskingsspørsmålet: Hvordan arbeides det med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet? For å kunne svare på forskingsspørsmålet har det vært vesentlig å finne ut om arbeidet med muntlighet fortsatt er lite systematisk og preget av uttilstrekkelig veiledning. Elevens læring og utvikling påvirkes av hvilke muntlige tekster det arbeides med i skolen, og ikke minst på hvilken måte arbeidet foregår. Blant annet kriterier knyttet til arbeidet i tillegg til vurdering av det - underveis og i etterkant - ser ut til å ha betydning for elevens læringsutbytte. Et vitenskapsfilosofisk perspektiv i tråd med en vid hermeneutisk forståelse har gitt prosjektet retning i forhold til hvordan kunnskap kan konstrueres i menneskelige relasjoner. Case studie design - nærmere bestemt sammensatt single-case design - har uttrykt prosjektets plan, der de kvalitative metodene intervju og observasjon har vært sentrale. Intervju var primær metode, mens observasjon var sekundær. Et overordna mål har vært å gjennomføre prosjektet slik at menneskelige faktorer blei ivaretatt uten at undersøkeIsens troverdighet gikk til spille. Med blant annet metodene jeg valgte, hvordan jeg deltok i klasserom, utvalgte samtaletemaer og spørsmål - forberedt i samtaleveiviser ut fra aktuell teori - i tillegg til utvalgets sammensetning har jeg forsøkt å sikre undersøkeIsens reliabilitet og validitet. Undersøkelsen kan tyde på at det jobbes en del med presentasjonstekster, men at andre muntlige teksttyper har mindre plass i undervisninga. Fortsatt ser det ut til at arbeid med muntlighet både er ustrukturert og mangelfullt veiledet i tillegg til at istedenfor at muntlighet er gjenstand for undervisning, er muntlighet redskap for undervisninga. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic tilpassa opplæring
norsk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
spellingShingle tilpassa opplæring
norsk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Kristiansen, Anne-Trine
. sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet
topic_facet tilpassa opplæring
norsk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
description Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Med bakgrunn i Evaluering av Reform 97, der en fant at arbeid med muntlighet i skolen var lite planlagt med mangelfull veiledning, ønsket jeg å finne ut hvordan situasjonen er i dag hos noen femteklasser. Hvilke refleksjoner lærerne gjør seg rundt sitt arbeid med muntlige tekster og ferdigheter har vært hovedfokus, og problemstillinga blei formulert i forskingsspørsmålet: Hvordan arbeides det med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet? For å kunne svare på forskingsspørsmålet har det vært vesentlig å finne ut om arbeidet med muntlighet fortsatt er lite systematisk og preget av uttilstrekkelig veiledning. Elevens læring og utvikling påvirkes av hvilke muntlige tekster det arbeides med i skolen, og ikke minst på hvilken måte arbeidet foregår. Blant annet kriterier knyttet til arbeidet i tillegg til vurdering av det - underveis og i etterkant - ser ut til å ha betydning for elevens læringsutbytte. Et vitenskapsfilosofisk perspektiv i tråd med en vid hermeneutisk forståelse har gitt prosjektet retning i forhold til hvordan kunnskap kan konstrueres i menneskelige relasjoner. Case studie design - nærmere bestemt sammensatt single-case design - har uttrykt prosjektets plan, der de kvalitative metodene intervju og observasjon har vært sentrale. Intervju var primær metode, mens observasjon var sekundær. Et overordna mål har vært å gjennomføre prosjektet slik at menneskelige faktorer blei ivaretatt uten at undersøkeIsens troverdighet gikk til spille. Med blant annet metodene jeg valgte, hvordan jeg deltok i klasserom, utvalgte samtaletemaer og spørsmål - forberedt i samtaleveiviser ut fra aktuell teori - i tillegg til utvalgets sammensetning har jeg forsøkt å sikre undersøkeIsens reliabilitet og validitet. Undersøkelsen kan tyde på at det jobbes en del med presentasjonstekster, men at andre muntlige teksttyper har mindre plass i undervisninga. Fortsatt ser det ut til at arbeid med muntlighet både er ustrukturert og mangelfullt veiledet i tillegg til at istedenfor at muntlighet er gjenstand for undervisning, er muntlighet redskap for undervisninga.
format Master Thesis
author Kristiansen, Anne-Trine
author_facet Kristiansen, Anne-Trine
author_sort Kristiansen, Anne-Trine
title . sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet
title_short . sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet
title_full . sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet
title_fullStr . sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet
title_full_unstemmed . sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet
title_sort . sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter kunnskapsløftet
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/11250/141723
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Bodø
geographic_facet Bodø
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation Masteroppgave i tilpassa opplæring;14/2010
http://hdl.handle.net/11250/141723
_version_ 1766379818627104768