. sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Med bakgrunn i Evaluering av Reform 97, der en fant at arbeid med muntlighet i skolen var lite planlagt med mangelfull veiledning, ønsket jeg å finne ut hvordan situasjonen er i dag hos noen femteklasser. Hvilke refleksjoner lærerne gjør se...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Bodø
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/141723 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141723 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141723 2023-05-15T15:45:26+02:00 . sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet Kristiansen, Anne-Trine 2010 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141723 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i tilpassa opplæring;14/2010 http://hdl.handle.net/11250/141723 tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2010 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:05Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Med bakgrunn i Evaluering av Reform 97, der en fant at arbeid med muntlighet i skolen var lite planlagt med mangelfull veiledning, ønsket jeg å finne ut hvordan situasjonen er i dag hos noen femteklasser. Hvilke refleksjoner lærerne gjør seg rundt sitt arbeid med muntlige tekster og ferdigheter har vært hovedfokus, og problemstillinga blei formulert i forskingsspørsmålet: Hvordan arbeides det med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet? For å kunne svare på forskingsspørsmålet har det vært vesentlig å finne ut om arbeidet med muntlighet fortsatt er lite systematisk og preget av uttilstrekkelig veiledning. Elevens læring og utvikling påvirkes av hvilke muntlige tekster det arbeides med i skolen, og ikke minst på hvilken måte arbeidet foregår. Blant annet kriterier knyttet til arbeidet i tillegg til vurdering av det - underveis og i etterkant - ser ut til å ha betydning for elevens læringsutbytte. Et vitenskapsfilosofisk perspektiv i tråd med en vid hermeneutisk forståelse har gitt prosjektet retning i forhold til hvordan kunnskap kan konstrueres i menneskelige relasjoner. Case studie design - nærmere bestemt sammensatt single-case design - har uttrykt prosjektets plan, der de kvalitative metodene intervju og observasjon har vært sentrale. Intervju var primær metode, mens observasjon var sekundær. Et overordna mål har vært å gjennomføre prosjektet slik at menneskelige faktorer blei ivaretatt uten at undersøkeIsens troverdighet gikk til spille. Med blant annet metodene jeg valgte, hvordan jeg deltok i klasserom, utvalgte samtaletemaer og spørsmål - forberedt i samtaleveiviser ut fra aktuell teori - i tillegg til utvalgets sammensetning har jeg forsøkt å sikre undersøkeIsens reliabilitet og validitet. Undersøkelsen kan tyde på at det jobbes en del med presentasjonstekster, men at andre muntlige teksttyper har mindre plass i undervisninga. Fortsatt ser det ut til at arbeid med muntlighet både er ustrukturert og mangelfullt veiledet i tillegg til at istedenfor at muntlighet er gjenstand for undervisning, er muntlighet redskap for undervisninga. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
spellingShingle |
tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Kristiansen, Anne-Trine . sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet |
topic_facet |
tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
description |
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Med bakgrunn i Evaluering av Reform 97, der en fant at arbeid med muntlighet i skolen var lite planlagt med mangelfull veiledning, ønsket jeg å finne ut hvordan situasjonen er i dag hos noen femteklasser. Hvilke refleksjoner lærerne gjør seg rundt sitt arbeid med muntlige tekster og ferdigheter har vært hovedfokus, og problemstillinga blei formulert i forskingsspørsmålet: Hvordan arbeides det med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet? For å kunne svare på forskingsspørsmålet har det vært vesentlig å finne ut om arbeidet med muntlighet fortsatt er lite systematisk og preget av uttilstrekkelig veiledning. Elevens læring og utvikling påvirkes av hvilke muntlige tekster det arbeides med i skolen, og ikke minst på hvilken måte arbeidet foregår. Blant annet kriterier knyttet til arbeidet i tillegg til vurdering av det - underveis og i etterkant - ser ut til å ha betydning for elevens læringsutbytte. Et vitenskapsfilosofisk perspektiv i tråd med en vid hermeneutisk forståelse har gitt prosjektet retning i forhold til hvordan kunnskap kan konstrueres i menneskelige relasjoner. Case studie design - nærmere bestemt sammensatt single-case design - har uttrykt prosjektets plan, der de kvalitative metodene intervju og observasjon har vært sentrale. Intervju var primær metode, mens observasjon var sekundær. Et overordna mål har vært å gjennomføre prosjektet slik at menneskelige faktorer blei ivaretatt uten at undersøkeIsens troverdighet gikk til spille. Med blant annet metodene jeg valgte, hvordan jeg deltok i klasserom, utvalgte samtaletemaer og spørsmål - forberedt i samtaleveiviser ut fra aktuell teori - i tillegg til utvalgets sammensetning har jeg forsøkt å sikre undersøkeIsens reliabilitet og validitet. Undersøkelsen kan tyde på at det jobbes en del med presentasjonstekster, men at andre muntlige teksttyper har mindre plass i undervisninga. Fortsatt ser det ut til at arbeid med muntlighet både er ustrukturert og mangelfullt veiledet i tillegg til at istedenfor at muntlighet er gjenstand for undervisning, er muntlighet redskap for undervisninga. |
format |
Master Thesis |
author |
Kristiansen, Anne-Trine |
author_facet |
Kristiansen, Anne-Trine |
author_sort |
Kristiansen, Anne-Trine |
title |
. sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet |
title_short |
. sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet |
title_full |
. sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet |
title_fullStr |
. sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet |
title_full_unstemmed |
. sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet |
title_sort |
. sånn muntlige høytlesingsfag . : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter kunnskapsløftet |
publisher |
Høgskolen i Bodø |
publishDate |
2010 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/141723 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
geographic |
Bodø |
geographic_facet |
Bodø |
genre |
Bodø |
genre_facet |
Bodø |
op_relation |
Masteroppgave i tilpassa opplæring;14/2010 http://hdl.handle.net/11250/141723 |
_version_ |
1766379818627104768 |