Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Masteroppgaven presenterer resultatene fra en innovasjon som forfatteren gjennomførte i egen matematikklasse skoleåret 2008-2009. Formålet med innovasjonen var å se om det å skrive begrepsforklaringer i matematikk kunne bidra til at den enk...
Other Authors: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Bodø
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/141713 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141713 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141713 2023-05-15T15:45:25+02:00 Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy Sørensen, Lill Anita 2010 3764630 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141713 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 2/2010 http://hdl.handle.net/11250/141713 tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2010 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:32Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Masteroppgaven presenterer resultatene fra en innovasjon som forfatteren gjennomførte i egen matematikklasse skoleåret 2008-2009. Formålet med innovasjonen var å se om det å skrive begrepsforklaringer i matematikk kunne bidra til at den enkelte elev utviklet sin forståelse i faget, og få ny kunnskap som kunne bidra til utvikling av egen undervisningspraksis. Teorien som er lagt til grunn er basert på litteratur om skriving i realfag, bruk av begrepskart og utvikling av forståelse i matematikk. Videre har testen Alle Teller, utviklet av A. McIntosh og oversatt og distribuert av Nasjonalt senter for Matematikk i opplæringen, vært brukt for å kartlegge forståelse på utvalgte områder i matematikk. I analysen av det elevene skrev ble det vektlagt ulike kjennetegn på kompetanse i matematikk gjennom å se hvordan eleven gjorde bruk av det matematiske språket. Funnene fra denne innovasjonen viste at lærer gjennom å lese det elevene skriver kan se både hvilken grad av forståelse de har på det tidspunktet de skriver, og hva de støtter seg til i sine forklaringer (praktisk eller fagmatmatiske eksempler). Dett ga lærer nyttig innsikt som gjør at skriving i matematikk vil bli en integrert del av min fremtidige matematikkundervisning. Jeg har fått ny innsikt gjennom å lese det enkeltelever skrev, og vil bruke dette redskapet for å kunne tilpasse min egen undervisning bedre i forhold til enkeltelevers behov. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) McIntosh ENVELOPE(168.683,168.683,-77.517,-77.517) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
spellingShingle |
tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy |
topic_facet |
tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
description |
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Masteroppgaven presenterer resultatene fra en innovasjon som forfatteren gjennomførte i egen matematikklasse skoleåret 2008-2009. Formålet med innovasjonen var å se om det å skrive begrepsforklaringer i matematikk kunne bidra til at den enkelte elev utviklet sin forståelse i faget, og få ny kunnskap som kunne bidra til utvikling av egen undervisningspraksis. Teorien som er lagt til grunn er basert på litteratur om skriving i realfag, bruk av begrepskart og utvikling av forståelse i matematikk. Videre har testen Alle Teller, utviklet av A. McIntosh og oversatt og distribuert av Nasjonalt senter for Matematikk i opplæringen, vært brukt for å kartlegge forståelse på utvalgte områder i matematikk. I analysen av det elevene skrev ble det vektlagt ulike kjennetegn på kompetanse i matematikk gjennom å se hvordan eleven gjorde bruk av det matematiske språket. Funnene fra denne innovasjonen viste at lærer gjennom å lese det elevene skriver kan se både hvilken grad av forståelse de har på det tidspunktet de skriver, og hva de støtter seg til i sine forklaringer (praktisk eller fagmatmatiske eksempler). Dett ga lærer nyttig innsikt som gjør at skriving i matematikk vil bli en integrert del av min fremtidige matematikkundervisning. Jeg har fått ny innsikt gjennom å lese det enkeltelever skrev, og vil bruke dette redskapet for å kunne tilpasse min egen undervisning bedre i forhold til enkeltelevers behov. |
author2 |
Sørensen, Lill Anita |
format |
Master Thesis |
title |
Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy |
title_short |
Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy |
title_full |
Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy |
title_fullStr |
Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy |
title_full_unstemmed |
Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy |
title_sort |
kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy |
publisher |
Høgskolen i Bodø |
publishDate |
2010 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/141713 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) ENVELOPE(168.683,168.683,-77.517,-77.517) |
geographic |
Bodø Faget McIntosh |
geographic_facet |
Bodø Faget McIntosh |
genre |
Bodø |
genre_facet |
Bodø |
op_relation |
Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 2/2010 http://hdl.handle.net/11250/141713 |
_version_ |
1766379796112080896 |