Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy

Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Masteroppgaven presenterer resultatene fra en innovasjon som forfatteren gjennomførte i egen matematikklasse skoleåret 2008-2009. Formålet med innovasjonen var å se om det å skrive begrepsforklaringer i matematikk kunne bidra til at den enk...

Full description

Bibliographic Details
Other Authors: Sørensen, Lill Anita
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141713
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141713
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141713 2023-05-15T15:45:25+02:00 Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy Sørensen, Lill Anita 2010 3764630 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141713 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 2/2010 http://hdl.handle.net/11250/141713 tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2010 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:32Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Masteroppgaven presenterer resultatene fra en innovasjon som forfatteren gjennomførte i egen matematikklasse skoleåret 2008-2009. Formålet med innovasjonen var å se om det å skrive begrepsforklaringer i matematikk kunne bidra til at den enkelte elev utviklet sin forståelse i faget, og få ny kunnskap som kunne bidra til utvikling av egen undervisningspraksis. Teorien som er lagt til grunn er basert på litteratur om skriving i realfag, bruk av begrepskart og utvikling av forståelse i matematikk. Videre har testen Alle Teller, utviklet av A. McIntosh og oversatt og distribuert av Nasjonalt senter for Matematikk i opplæringen, vært brukt for å kartlegge forståelse på utvalgte områder i matematikk. I analysen av det elevene skrev ble det vektlagt ulike kjennetegn på kompetanse i matematikk gjennom å se hvordan eleven gjorde bruk av det matematiske språket. Funnene fra denne innovasjonen viste at lærer gjennom å lese det elevene skriver kan se både hvilken grad av forståelse de har på det tidspunktet de skriver, og hva de støtter seg til i sine forklaringer (praktisk eller fagmatmatiske eksempler). Dett ga lærer nyttig innsikt som gjør at skriving i matematikk vil bli en integrert del av min fremtidige matematikkundervisning. Jeg har fått ny innsikt gjennom å lese det enkeltelever skrev, og vil bruke dette redskapet for å kunne tilpasse min egen undervisning bedre i forhold til enkeltelevers behov. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) McIntosh ENVELOPE(168.683,168.683,-77.517,-77.517)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic tilpassa opplæring
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
spellingShingle tilpassa opplæring
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy
topic_facet tilpassa opplæring
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
description Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Masteroppgaven presenterer resultatene fra en innovasjon som forfatteren gjennomførte i egen matematikklasse skoleåret 2008-2009. Formålet med innovasjonen var å se om det å skrive begrepsforklaringer i matematikk kunne bidra til at den enkelte elev utviklet sin forståelse i faget, og få ny kunnskap som kunne bidra til utvikling av egen undervisningspraksis. Teorien som er lagt til grunn er basert på litteratur om skriving i realfag, bruk av begrepskart og utvikling av forståelse i matematikk. Videre har testen Alle Teller, utviklet av A. McIntosh og oversatt og distribuert av Nasjonalt senter for Matematikk i opplæringen, vært brukt for å kartlegge forståelse på utvalgte områder i matematikk. I analysen av det elevene skrev ble det vektlagt ulike kjennetegn på kompetanse i matematikk gjennom å se hvordan eleven gjorde bruk av det matematiske språket. Funnene fra denne innovasjonen viste at lærer gjennom å lese det elevene skriver kan se både hvilken grad av forståelse de har på det tidspunktet de skriver, og hva de støtter seg til i sine forklaringer (praktisk eller fagmatmatiske eksempler). Dett ga lærer nyttig innsikt som gjør at skriving i matematikk vil bli en integrert del av min fremtidige matematikkundervisning. Jeg har fått ny innsikt gjennom å lese det enkeltelever skrev, og vil bruke dette redskapet for å kunne tilpasse min egen undervisning bedre i forhold til enkeltelevers behov.
author2 Sørensen, Lill Anita
format Master Thesis
title Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy
title_short Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy
title_full Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy
title_fullStr Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy
title_full_unstemmed Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy
title_sort kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/11250/141713
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
ENVELOPE(168.683,168.683,-77.517,-77.517)
geographic Bodø
Faget
McIntosh
geographic_facet Bodø
Faget
McIntosh
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 2/2010
http://hdl.handle.net/11250/141713
_version_ 1766379796112080896