Vi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivsel
Mastergradsoppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 Masteroppgaven presenterer resultatene fra et forskningsarbeid om elevtilfredshet generelt og spesifikt. Undersøkelsen er basert på en tysk forskningsoppgave innen det samme området og mitt mål har vært å gjøre en replikasjon av denne...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Bodø
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/141701 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141701 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141701 2023-05-15T15:45:25+02:00 Vi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivsel Notkevich, Jan Harald 2009 525387 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141701 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 5/2009 http://hdl.handle.net/11250/141701 tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2009 ftnorduniv 2021-07-13T18:13:03Z Mastergradsoppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 Masteroppgaven presenterer resultatene fra et forskningsarbeid om elevtilfredshet generelt og spesifikt. Undersøkelsen er basert på en tysk forskningsoppgave innen det samme området og mitt mål har vært å gjøre en replikasjon av denne forskningsoppgaven (Rahm 2005). Teoriforankringen ved oppgaven er basert på trivselsteorier, litteraturstudier og sammendrag av senere prosjekter. Basert på dette og det tyske spørreskjemaet ble min spørreundersøkelse formet og gjennomført på en gruppe av respondenter. Formålet med undersøkelsen har vært å identifisere generelle faktorer som kan påvirke elevtrivselen i skolen ved hjelp av innsamling av data gjennom spørreskjema samt analyse av disse dataene. Spesifikt vil jeg forsøke å identifisere dimensjonen allmenntrivsel faktoranalytisk samt se hvilke spesielle kjennetegn denne eventuelt står i sammenheng i skolen. Jeg vil også se på innflytelsen av de sosiodemografiske variablene kjønn, skole og klassetrinn i forhold til allmenntrivselen bl.a ved hjelp av en hypotesetest. Funnene i undersøkelsen viser at det er elementer som har innvirkning på trivsel i skolen. Resultatene gir et innblikk i hvordan elevene i mitt utvalg opplever skolehverdagen i forhold til trivsel. De forteller også noe om at en elevs trivsel lar seg inndele i flere tallområder slik at jeg kunne finne en overordnet faktor for allmenntrivsel. Videre finner jeg at allmenntrivselen blir påvirket av ulike spesifikke faktorer. Det fins også ulike preg av allmenntrivselen mellom kjønn, skole og klassetrinn. En replikasjon av en undersøkelse gjennomføres for å forsikre seg om at konklusjonen fra en annen undersøkelse er korrekt noe jeg mener stemmer. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
spellingShingle |
tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Notkevich, Jan Harald Vi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivsel |
topic_facet |
tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
description |
Mastergradsoppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 Masteroppgaven presenterer resultatene fra et forskningsarbeid om elevtilfredshet generelt og spesifikt. Undersøkelsen er basert på en tysk forskningsoppgave innen det samme området og mitt mål har vært å gjøre en replikasjon av denne forskningsoppgaven (Rahm 2005). Teoriforankringen ved oppgaven er basert på trivselsteorier, litteraturstudier og sammendrag av senere prosjekter. Basert på dette og det tyske spørreskjemaet ble min spørreundersøkelse formet og gjennomført på en gruppe av respondenter. Formålet med undersøkelsen har vært å identifisere generelle faktorer som kan påvirke elevtrivselen i skolen ved hjelp av innsamling av data gjennom spørreskjema samt analyse av disse dataene. Spesifikt vil jeg forsøke å identifisere dimensjonen allmenntrivsel faktoranalytisk samt se hvilke spesielle kjennetegn denne eventuelt står i sammenheng i skolen. Jeg vil også se på innflytelsen av de sosiodemografiske variablene kjønn, skole og klassetrinn i forhold til allmenntrivselen bl.a ved hjelp av en hypotesetest. Funnene i undersøkelsen viser at det er elementer som har innvirkning på trivsel i skolen. Resultatene gir et innblikk i hvordan elevene i mitt utvalg opplever skolehverdagen i forhold til trivsel. De forteller også noe om at en elevs trivsel lar seg inndele i flere tallområder slik at jeg kunne finne en overordnet faktor for allmenntrivsel. Videre finner jeg at allmenntrivselen blir påvirket av ulike spesifikke faktorer. Det fins også ulike preg av allmenntrivselen mellom kjønn, skole og klassetrinn. En replikasjon av en undersøkelse gjennomføres for å forsikre seg om at konklusjonen fra en annen undersøkelse er korrekt noe jeg mener stemmer. |
format |
Master Thesis |
author |
Notkevich, Jan Harald |
author_facet |
Notkevich, Jan Harald |
author_sort |
Notkevich, Jan Harald |
title |
Vi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivsel |
title_short |
Vi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivsel |
title_full |
Vi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivsel |
title_fullStr |
Vi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivsel |
title_full_unstemmed |
Vi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivsel |
title_sort |
vi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivsel |
publisher |
Høgskolen i Bodø |
publishDate |
2009 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/141701 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
geographic |
Bodø |
geographic_facet |
Bodø |
genre |
Bodø |
genre_facet |
Bodø |
op_relation |
Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 5/2009 http://hdl.handle.net/11250/141701 |
_version_ |
1766379801076039680 |