Et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i London

Masteroppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2009 Denne studien presenterer en ny alternativ, medikamentfri metode som skal hjelpe elever som har diagnosen ADHD. Metoden blir gjennom vår forskning for første gang prøvd ut på en norsk elev med denne diagnosen. Behandlingsprogrammets metode b...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Andreassen, Marita, Pettersen, Randi
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141697
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141697
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141697 2024-09-15T18:00:06+00:00 Et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i London Andreassen, Marita Pettersen, Randi 2009 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141697 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 7/2009 http://hdl.handle.net/11250/141697 tilpassa opplæring spesialpedagogikk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2009 ftnorduniv 2024-07-05T03:04:55Z Masteroppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2009 Denne studien presenterer en ny alternativ, medikamentfri metode som skal hjelpe elever som har diagnosen ADHD. Metoden blir gjennom vår forskning for første gang prøvd ut på en norsk elev med denne diagnosen. Behandlingsprogrammets metode blir i forskingsmiljøer betegnet som dysplexi/dyspraxi/attention defieit-treatment (DDAT). Wynford Dore er den som er drivkraften bak DDAT. Han har engasjert forskere, leger, fysioterapeuter og ny teknologi for å komme frem til en nevrologisk registrering og behandlingsform. Dette førte til en metode som ved hjelp av fysisk trening blir sett på som et alternativ til medisinering av blant annet ADHD symptomer. Wynford Dore har etablert flere senter i blant annet England, Australia, USA og Asia under navnet Dore centre. Det er ennå ikke opprettet noen senter i Skandinavia. Wynford Dore har også skrevet boken Bekjemp Lærevansker, som var den som først gjorde oss oppmerksomme på denne alternative metoden. Grunnlaget for vår interesse var de elevene som sliter med ADHD og lærevansker, men som ikke gjør seg nytte av medisinering og spesielt tilrettelagt tilbud i norsk skole. Bakgrunnen for forskningen var også i stor grad å øke kunnskapen vår om hvordan tilpasset opplæring og spesialundervisning foregår i dagens skole. Vi var også opptatt av relasjonen mellom elev og lærer, samarbeid mellom skole og hjem, og de pedagogiske forskjellene mellom storskolen og den Alternative skolen. For å gjennomføre forskningen vår har vi valgt case-designet som en ramme om de metodene vi har brukt. Holistisk singel-case med hovedvekt på et kvalitativt perspektiv med åpne intervju. Intervjuene som er inspirert av livshistorieintervju, observasjoner og dokumentanalyse er redskaper som har gitt oss svar på våre forskningsspørsmål. Resultatet av vår forskning viser: • Tilpasset opplæring og spesialundervisning i skolen kan forbedres. • Gode relasjoner mellom lærer og elev kan oppnås med enkle læringsstrategier. • T samarbeidet mellom skole og ... Master Thesis Bodø Nord Open Research Archive
institution Open Polar
collection Nord Open Research Archive
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic tilpassa opplæring
spesialpedagogikk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
spellingShingle tilpassa opplæring
spesialpedagogikk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Andreassen, Marita
Pettersen, Randi
Et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i London
topic_facet tilpassa opplæring
spesialpedagogikk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
description Masteroppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2009 Denne studien presenterer en ny alternativ, medikamentfri metode som skal hjelpe elever som har diagnosen ADHD. Metoden blir gjennom vår forskning for første gang prøvd ut på en norsk elev med denne diagnosen. Behandlingsprogrammets metode blir i forskingsmiljøer betegnet som dysplexi/dyspraxi/attention defieit-treatment (DDAT). Wynford Dore er den som er drivkraften bak DDAT. Han har engasjert forskere, leger, fysioterapeuter og ny teknologi for å komme frem til en nevrologisk registrering og behandlingsform. Dette førte til en metode som ved hjelp av fysisk trening blir sett på som et alternativ til medisinering av blant annet ADHD symptomer. Wynford Dore har etablert flere senter i blant annet England, Australia, USA og Asia under navnet Dore centre. Det er ennå ikke opprettet noen senter i Skandinavia. Wynford Dore har også skrevet boken Bekjemp Lærevansker, som var den som først gjorde oss oppmerksomme på denne alternative metoden. Grunnlaget for vår interesse var de elevene som sliter med ADHD og lærevansker, men som ikke gjør seg nytte av medisinering og spesielt tilrettelagt tilbud i norsk skole. Bakgrunnen for forskningen var også i stor grad å øke kunnskapen vår om hvordan tilpasset opplæring og spesialundervisning foregår i dagens skole. Vi var også opptatt av relasjonen mellom elev og lærer, samarbeid mellom skole og hjem, og de pedagogiske forskjellene mellom storskolen og den Alternative skolen. For å gjennomføre forskningen vår har vi valgt case-designet som en ramme om de metodene vi har brukt. Holistisk singel-case med hovedvekt på et kvalitativt perspektiv med åpne intervju. Intervjuene som er inspirert av livshistorieintervju, observasjoner og dokumentanalyse er redskaper som har gitt oss svar på våre forskningsspørsmål. Resultatet av vår forskning viser: • Tilpasset opplæring og spesialundervisning i skolen kan forbedres. • Gode relasjoner mellom lærer og elev kan oppnås med enkle læringsstrategier. • T samarbeidet mellom skole og ...
format Master Thesis
author Andreassen, Marita
Pettersen, Randi
author_facet Andreassen, Marita
Pettersen, Randi
author_sort Andreassen, Marita
title Et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i London
title_short Et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i London
title_full Et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i London
title_fullStr Et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i London
title_full_unstemmed Et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i London
title_sort et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med adhd : metode utviklet ved dore-senteret i london
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2009
url http://hdl.handle.net/11250/141697
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 7/2009
http://hdl.handle.net/11250/141697
_version_ 1810437200567861248