"Ikke gi dem svarene og løsningen først, men vis dem målet-" : hvordan påvirker Læringsplakaten våre arbeidsmåter? : en undersøkelse om tilpasset opplæring i videregående skole

Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008 Denne masteroppgaven presenterer resultatene fra en feltundersøkelse om tilpasset opplæring ved to videregående skoler. Utvalgte funn, relatert til Læringsplakatens prinsipper om hvordan opplæringen skal gjennomføres, har bidratt til re...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikalsen, Harry
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141682
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141682
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141682 2023-05-15T15:45:25+02:00 "Ikke gi dem svarene og løsningen først, men vis dem målet-" : hvordan påvirker Læringsplakaten våre arbeidsmåter? : en undersøkelse om tilpasset opplæring i videregående skole Mikalsen, Harry 2008 1000532 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141682 nob nob Masteroppgave i spesialpedagogikk;nr. 14/2008 http://hdl.handle.net/11250/141682 spesialpedagogikk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2008 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:25Z Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008 Denne masteroppgaven presenterer resultatene fra en feltundersøkelse om tilpasset opplæring ved to videregående skoler. Utvalgte funn, relatert til Læringsplakatens prinsipper om hvordan opplæringen skal gjennomføres, har bidratt til resultatet av undersøkelsen. Det samme har deling av erfaring og dialog om forståelsen av gjeldende lov og forskrifter. Det er også foretatt en undersøkelse blant en gruppe lærere om deres vurdering av skolens praksis i forbindelse med tilpasset opplæring. Formålet med oppgaven er å finne ut om prinsippene for opplæring, som Læringsplakaten beskriver, påvirker lærerens arbeidsmåter med hensikt om at opplæringen er tilpasset den enkeltes elevs forutsetninger og evner. Hovedfunnene i oppgaven viser at ikke alle har akseptert Læringsplakaten som en forpliktelse til hvordan opplæringen skal gjennomføres. Flertallet i undersøkelsen oppfatter Læringsplakaten som en ideologisk pedagogisk plattform og noe en gjerne kan strekke seg mot. Generell del og læreplan for fag er gjennomgående akseptert som en forskrift for oppfyllelse av opplæringsloven. Undersøkelsen viser også at noen arbeidsmåter oppfattes å ha et større bidrag enn andre for å realisere målet om tilpasset opplæring. Undersøkelsen er av begrenset omfang. Men den kan gi innsikt i hvordan holdninger til ny opplæringslov og forskrifter oppfattes. Den gir også svar på elementer det bør arbeides videre med i skolen, med mål om å tilrettelegge for oppfyllelse av de rettigheter elever og lærlinger har. Særlig gjelder det å tilrettelegge for at eleven kjenner til hva som skal til for å nå kompetansemålene. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic spesialpedagogikk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
spellingShingle spesialpedagogikk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Mikalsen, Harry
"Ikke gi dem svarene og løsningen først, men vis dem målet-" : hvordan påvirker Læringsplakaten våre arbeidsmåter? : en undersøkelse om tilpasset opplæring i videregående skole
topic_facet spesialpedagogikk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
description Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008 Denne masteroppgaven presenterer resultatene fra en feltundersøkelse om tilpasset opplæring ved to videregående skoler. Utvalgte funn, relatert til Læringsplakatens prinsipper om hvordan opplæringen skal gjennomføres, har bidratt til resultatet av undersøkelsen. Det samme har deling av erfaring og dialog om forståelsen av gjeldende lov og forskrifter. Det er også foretatt en undersøkelse blant en gruppe lærere om deres vurdering av skolens praksis i forbindelse med tilpasset opplæring. Formålet med oppgaven er å finne ut om prinsippene for opplæring, som Læringsplakaten beskriver, påvirker lærerens arbeidsmåter med hensikt om at opplæringen er tilpasset den enkeltes elevs forutsetninger og evner. Hovedfunnene i oppgaven viser at ikke alle har akseptert Læringsplakaten som en forpliktelse til hvordan opplæringen skal gjennomføres. Flertallet i undersøkelsen oppfatter Læringsplakaten som en ideologisk pedagogisk plattform og noe en gjerne kan strekke seg mot. Generell del og læreplan for fag er gjennomgående akseptert som en forskrift for oppfyllelse av opplæringsloven. Undersøkelsen viser også at noen arbeidsmåter oppfattes å ha et større bidrag enn andre for å realisere målet om tilpasset opplæring. Undersøkelsen er av begrenset omfang. Men den kan gi innsikt i hvordan holdninger til ny opplæringslov og forskrifter oppfattes. Den gir også svar på elementer det bør arbeides videre med i skolen, med mål om å tilrettelegge for oppfyllelse av de rettigheter elever og lærlinger har. Særlig gjelder det å tilrettelegge for at eleven kjenner til hva som skal til for å nå kompetansemålene.
format Master Thesis
author Mikalsen, Harry
author_facet Mikalsen, Harry
author_sort Mikalsen, Harry
title "Ikke gi dem svarene og løsningen først, men vis dem målet-" : hvordan påvirker Læringsplakaten våre arbeidsmåter? : en undersøkelse om tilpasset opplæring i videregående skole
title_short "Ikke gi dem svarene og løsningen først, men vis dem målet-" : hvordan påvirker Læringsplakaten våre arbeidsmåter? : en undersøkelse om tilpasset opplæring i videregående skole
title_full "Ikke gi dem svarene og løsningen først, men vis dem målet-" : hvordan påvirker Læringsplakaten våre arbeidsmåter? : en undersøkelse om tilpasset opplæring i videregående skole
title_fullStr "Ikke gi dem svarene og løsningen først, men vis dem målet-" : hvordan påvirker Læringsplakaten våre arbeidsmåter? : en undersøkelse om tilpasset opplæring i videregående skole
title_full_unstemmed "Ikke gi dem svarene og løsningen først, men vis dem målet-" : hvordan påvirker Læringsplakaten våre arbeidsmåter? : en undersøkelse om tilpasset opplæring i videregående skole
title_sort "ikke gi dem svarene og løsningen først, men vis dem målet-" : hvordan påvirker læringsplakaten våre arbeidsmåter? : en undersøkelse om tilpasset opplæring i videregående skole
publishDate 2008
url http://hdl.handle.net/11250/141682
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Bodø
geographic_facet Bodø
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation Masteroppgave i spesialpedagogikk;nr. 14/2008
http://hdl.handle.net/11250/141682
_version_ 1766379800573771776