Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering?

Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008 Denne masteroppgaven er en holistisk singelcasestudie hvor vi har prøvd ut dataprogrammet Skrive med bilder 2000 (Normedia 2000) i vanlig undervisning på tredje trinn. Programmet kan brukes på flere måter, men vi har først og fremst bru...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Gjøviken, Lars, Gjøviken, Torill Valøy
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2008
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141678
_version_ 1821873515046895616
author Gjøviken, Lars
Gjøviken, Torill Valøy
author_facet Gjøviken, Lars
Gjøviken, Torill Valøy
author_sort Gjøviken, Lars
collection Nord Open Research Archive
description Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008 Denne masteroppgaven er en holistisk singelcasestudie hvor vi har prøvd ut dataprogrammet Skrive med bilder 2000 (Normedia 2000) i vanlig undervisning på tredje trinn. Programmet kan brukes på flere måter, men vi har først og fremst brukt det som en tekstbehandler som viser bilder eller symboler av ordene som skrives. Programmet kan også lese opp teksten. Vi har særlig sett på mulighetene for å bruke programmet til å stimulere skriftspråket hos elevene i en tidlig fase av lese- og skriveutviklingen. Her er motivasjon en avgjørende faktor for å få framgang. Derfor har vi i vår studie sett spesielt på elevenes atferd gjennom egne observasjoner, videoopptak og intervju med elevene, lærer og foreldre. Vi har også gjennom egen praksis ønsket å skaffe oss erfaring med hvordan programmet kan brukes av læreren i sin språkopplæring. I teoridelen har vi drøftet språklig oppmerksomhet, begrepsinnlæring og lese- og skriveopplæringen. Oppgavene vi har gitt elevene, er bygd på dette grunnlaget. Våre drøftinger av motivasjon og annen læringsfremmende atferd er knyttet til teorier om dette. Vi har også drøftet læringsresultatene i lys av Paivios (2006) teorier om dual coding. Dette er en teori om hjernen og dens utvikling som ser verbal og nonverbal persepsjon som to ulike systemer. Vi fant ut at Skrive med bilder 2000 var et nyttig redskap i arbeidet med skriftspråket. Denne bruken av IKT motiverte alle elevene. De viste stor glede ved å få fram bildene på skjermen, og flere produserte mer tekst enn de gjorde til vanlig. Elevene VIII ble også mer oppmerksomme på hvordan ord skrives, og etter åtte økter hadde alle forbedret skrivehastigheten på tastaturet. Etter to måneder husket de mange av ordene de hadde arbeidet med. Vi tenker at visualiseringen hadde styrket hukommelsen og stimulert det aktive ordforrådet deres. Da nyhetens interesse hadde lagt seg, så vi at det var produktene de laget, som skapte motivasjonen. Dette viser at også denne bruken av IKT krever ...
format Master Thesis
genre Bodø
genre_facet Bodø
geographic Bodø
Bygd
geographic_facet Bodø
Bygd
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141678
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727)
op_collection_id ftnorduniv
op_relation Masteroppgave i spesialpedagogikk;nr. 3/2008
http://hdl.handle.net/11250/141678
publishDate 2008
publisher Høgskolen i Bodø
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141678 2025-01-16T21:19:48+00:00 Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering? Gjøviken, Lars Gjøviken, Torill Valøy 2008 6571040 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141678 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i spesialpedagogikk;nr. 3/2008 http://hdl.handle.net/11250/141678 spesialpedagogikk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2008 ftnorduniv 2023-06-19T14:03:20Z Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008 Denne masteroppgaven er en holistisk singelcasestudie hvor vi har prøvd ut dataprogrammet Skrive med bilder 2000 (Normedia 2000) i vanlig undervisning på tredje trinn. Programmet kan brukes på flere måter, men vi har først og fremst brukt det som en tekstbehandler som viser bilder eller symboler av ordene som skrives. Programmet kan også lese opp teksten. Vi har særlig sett på mulighetene for å bruke programmet til å stimulere skriftspråket hos elevene i en tidlig fase av lese- og skriveutviklingen. Her er motivasjon en avgjørende faktor for å få framgang. Derfor har vi i vår studie sett spesielt på elevenes atferd gjennom egne observasjoner, videoopptak og intervju med elevene, lærer og foreldre. Vi har også gjennom egen praksis ønsket å skaffe oss erfaring med hvordan programmet kan brukes av læreren i sin språkopplæring. I teoridelen har vi drøftet språklig oppmerksomhet, begrepsinnlæring og lese- og skriveopplæringen. Oppgavene vi har gitt elevene, er bygd på dette grunnlaget. Våre drøftinger av motivasjon og annen læringsfremmende atferd er knyttet til teorier om dette. Vi har også drøftet læringsresultatene i lys av Paivios (2006) teorier om dual coding. Dette er en teori om hjernen og dens utvikling som ser verbal og nonverbal persepsjon som to ulike systemer. Vi fant ut at Skrive med bilder 2000 var et nyttig redskap i arbeidet med skriftspråket. Denne bruken av IKT motiverte alle elevene. De viste stor glede ved å få fram bildene på skjermen, og flere produserte mer tekst enn de gjorde til vanlig. Elevene VIII ble også mer oppmerksomme på hvordan ord skrives, og etter åtte økter hadde alle forbedret skrivehastigheten på tastaturet. Etter to måneder husket de mange av ordene de hadde arbeidet med. Vi tenker at visualiseringen hadde styrket hukommelsen og stimulert det aktive ordforrådet deres. Da nyhetens interesse hadde lagt seg, så vi at det var produktene de laget, som skapte motivasjonen. Dette viser at også denne bruken av IKT krever ... Master Thesis Bodø Nord Open Research Archive Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727)
spellingShingle spesialpedagogikk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Gjøviken, Lars
Gjøviken, Torill Valøy
Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering?
title Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering?
title_full Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering?
title_fullStr Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering?
title_full_unstemmed Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering?
title_short Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering?
title_sort bruk av ikt i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering?
topic spesialpedagogikk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
topic_facet spesialpedagogikk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
url http://hdl.handle.net/11250/141678