Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering?
Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008 Denne masteroppgaven er en holistisk singelcasestudie hvor vi har prøvd ut dataprogrammet Skrive med bilder 2000 (Normedia 2000) i vanlig undervisning på tredje trinn. Programmet kan brukes på flere måter, men vi har først og fremst bru...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Bodø
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/141678 |
_version_ | 1821873515046895616 |
---|---|
author | Gjøviken, Lars Gjøviken, Torill Valøy |
author_facet | Gjøviken, Lars Gjøviken, Torill Valøy |
author_sort | Gjøviken, Lars |
collection | Nord Open Research Archive |
description | Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008 Denne masteroppgaven er en holistisk singelcasestudie hvor vi har prøvd ut dataprogrammet Skrive med bilder 2000 (Normedia 2000) i vanlig undervisning på tredje trinn. Programmet kan brukes på flere måter, men vi har først og fremst brukt det som en tekstbehandler som viser bilder eller symboler av ordene som skrives. Programmet kan også lese opp teksten. Vi har særlig sett på mulighetene for å bruke programmet til å stimulere skriftspråket hos elevene i en tidlig fase av lese- og skriveutviklingen. Her er motivasjon en avgjørende faktor for å få framgang. Derfor har vi i vår studie sett spesielt på elevenes atferd gjennom egne observasjoner, videoopptak og intervju med elevene, lærer og foreldre. Vi har også gjennom egen praksis ønsket å skaffe oss erfaring med hvordan programmet kan brukes av læreren i sin språkopplæring. I teoridelen har vi drøftet språklig oppmerksomhet, begrepsinnlæring og lese- og skriveopplæringen. Oppgavene vi har gitt elevene, er bygd på dette grunnlaget. Våre drøftinger av motivasjon og annen læringsfremmende atferd er knyttet til teorier om dette. Vi har også drøftet læringsresultatene i lys av Paivios (2006) teorier om dual coding. Dette er en teori om hjernen og dens utvikling som ser verbal og nonverbal persepsjon som to ulike systemer. Vi fant ut at Skrive med bilder 2000 var et nyttig redskap i arbeidet med skriftspråket. Denne bruken av IKT motiverte alle elevene. De viste stor glede ved å få fram bildene på skjermen, og flere produserte mer tekst enn de gjorde til vanlig. Elevene VIII ble også mer oppmerksomme på hvordan ord skrives, og etter åtte økter hadde alle forbedret skrivehastigheten på tastaturet. Etter to måneder husket de mange av ordene de hadde arbeidet med. Vi tenker at visualiseringen hadde styrket hukommelsen og stimulert det aktive ordforrådet deres. Da nyhetens interesse hadde lagt seg, så vi at det var produktene de laget, som skapte motivasjonen. Dette viser at også denne bruken av IKT krever ... |
format | Master Thesis |
genre | Bodø |
genre_facet | Bodø |
geographic | Bodø Bygd |
geographic_facet | Bodø Bygd |
id | ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141678 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) |
op_collection_id | ftnorduniv |
op_relation | Masteroppgave i spesialpedagogikk;nr. 3/2008 http://hdl.handle.net/11250/141678 |
publishDate | 2008 |
publisher | Høgskolen i Bodø |
record_format | openpolar |
spelling | ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141678 2025-01-16T21:19:48+00:00 Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering? Gjøviken, Lars Gjøviken, Torill Valøy 2008 6571040 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141678 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i spesialpedagogikk;nr. 3/2008 http://hdl.handle.net/11250/141678 spesialpedagogikk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2008 ftnorduniv 2023-06-19T14:03:20Z Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008 Denne masteroppgaven er en holistisk singelcasestudie hvor vi har prøvd ut dataprogrammet Skrive med bilder 2000 (Normedia 2000) i vanlig undervisning på tredje trinn. Programmet kan brukes på flere måter, men vi har først og fremst brukt det som en tekstbehandler som viser bilder eller symboler av ordene som skrives. Programmet kan også lese opp teksten. Vi har særlig sett på mulighetene for å bruke programmet til å stimulere skriftspråket hos elevene i en tidlig fase av lese- og skriveutviklingen. Her er motivasjon en avgjørende faktor for å få framgang. Derfor har vi i vår studie sett spesielt på elevenes atferd gjennom egne observasjoner, videoopptak og intervju med elevene, lærer og foreldre. Vi har også gjennom egen praksis ønsket å skaffe oss erfaring med hvordan programmet kan brukes av læreren i sin språkopplæring. I teoridelen har vi drøftet språklig oppmerksomhet, begrepsinnlæring og lese- og skriveopplæringen. Oppgavene vi har gitt elevene, er bygd på dette grunnlaget. Våre drøftinger av motivasjon og annen læringsfremmende atferd er knyttet til teorier om dette. Vi har også drøftet læringsresultatene i lys av Paivios (2006) teorier om dual coding. Dette er en teori om hjernen og dens utvikling som ser verbal og nonverbal persepsjon som to ulike systemer. Vi fant ut at Skrive med bilder 2000 var et nyttig redskap i arbeidet med skriftspråket. Denne bruken av IKT motiverte alle elevene. De viste stor glede ved å få fram bildene på skjermen, og flere produserte mer tekst enn de gjorde til vanlig. Elevene VIII ble også mer oppmerksomme på hvordan ord skrives, og etter åtte økter hadde alle forbedret skrivehastigheten på tastaturet. Etter to måneder husket de mange av ordene de hadde arbeidet med. Vi tenker at visualiseringen hadde styrket hukommelsen og stimulert det aktive ordforrådet deres. Da nyhetens interesse hadde lagt seg, så vi at det var produktene de laget, som skapte motivasjonen. Dette viser at også denne bruken av IKT krever ... Master Thesis Bodø Nord Open Research Archive Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) |
spellingShingle | spesialpedagogikk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Gjøviken, Lars Gjøviken, Torill Valøy Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering? |
title | Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering? |
title_full | Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering? |
title_fullStr | Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering? |
title_full_unstemmed | Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering? |
title_short | Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering? |
title_sort | bruk av ikt i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering? |
topic | spesialpedagogikk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
topic_facet | spesialpedagogikk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
url | http://hdl.handle.net/11250/141678 |