Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling

Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2011 I denne oppgaven, rettes søkelyset mot undervisningsformer som kan gi kvalitet i utdanningen av sykepleiestudenter, ved små og store fakultet. Hensikten har vært å øke fokus på studentene i deres læreprosess. Kvalitetsreformen som tr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Solvoll, Hilde Holm
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2011
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141649
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141649
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141649 2023-05-15T17:24:45+02:00 Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling Solvoll, Hilde Holm 2011 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141649 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/141649 praktisk kunnskap VDP::Social science: 200::Education: 280 Master thesis 2011 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:16Z Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2011 I denne oppgaven, rettes søkelyset mot undervisningsformer som kan gi kvalitet i utdanningen av sykepleiestudenter, ved små og store fakultet. Hensikten har vært å øke fokus på studentene i deres læreprosess. Kvalitetsreformen som tredde i kraft i 2003, la føringer for en tettere oppfølging av studentene i hele læringsløpet. Reformen lå i bunn når jeg gikk til intervju av tre lærere. Jeg ønsket å se om den hadde lagt føring for nytenkning eller nye arbeidsmetoder, til bruk i kvalitetssikringsarbeidet. Min egen erfaring har også blitt brukt som forskningsmateriale, og jeg er den fjerde læreren i kapittelet ”fire læreres faglige perspektiv”. Erfaringene som ble framtredende, var metoder som brukes for å kunne se den enkelte student. Jeg har valgt å bruke eksempler fra min erfaring som lærer, sykepleiestudent og som sykepleier, fordi dette har gitt meg verdifull kunnskap. I tillegg har jeg vekselvis brukt litteratur og funn fra intervju, som samtalepartner i oppgaven. Refleksjon og gruppearbeid fikk kanskje størst fokus av mine funn fordi dette var noe alle informanter vektla i stor grad. I mitt essay tar jeg opp møte med Anna, en student vi strøk i praksis. Temaet som omtales er metoder som brukes til å kvalitetssikre studentene i sykepleierutdanningen. Mitt vendepunkt i egen tenkning kom etter møte med Anna. Det fikk meg til å reflektere over metodene som brukes for kvalitetssikre studentene. Er måten vi arbeider på alltid den rette? Hvilke andre metoder kan brukes for å se den enkelte student? Dette, og flere spørsmål reises i oppgaveteksten. Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic praktisk kunnskap
VDP::Social science: 200::Education: 280
spellingShingle praktisk kunnskap
VDP::Social science: 200::Education: 280
Solvoll, Hilde Holm
Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling
topic_facet praktisk kunnskap
VDP::Social science: 200::Education: 280
description Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2011 I denne oppgaven, rettes søkelyset mot undervisningsformer som kan gi kvalitet i utdanningen av sykepleiestudenter, ved små og store fakultet. Hensikten har vært å øke fokus på studentene i deres læreprosess. Kvalitetsreformen som tredde i kraft i 2003, la føringer for en tettere oppfølging av studentene i hele læringsløpet. Reformen lå i bunn når jeg gikk til intervju av tre lærere. Jeg ønsket å se om den hadde lagt føring for nytenkning eller nye arbeidsmetoder, til bruk i kvalitetssikringsarbeidet. Min egen erfaring har også blitt brukt som forskningsmateriale, og jeg er den fjerde læreren i kapittelet ”fire læreres faglige perspektiv”. Erfaringene som ble framtredende, var metoder som brukes for å kunne se den enkelte student. Jeg har valgt å bruke eksempler fra min erfaring som lærer, sykepleiestudent og som sykepleier, fordi dette har gitt meg verdifull kunnskap. I tillegg har jeg vekselvis brukt litteratur og funn fra intervju, som samtalepartner i oppgaven. Refleksjon og gruppearbeid fikk kanskje størst fokus av mine funn fordi dette var noe alle informanter vektla i stor grad. I mitt essay tar jeg opp møte med Anna, en student vi strøk i praksis. Temaet som omtales er metoder som brukes til å kvalitetssikre studentene i sykepleierutdanningen. Mitt vendepunkt i egen tenkning kom etter møte med Anna. Det fikk meg til å reflektere over metodene som brukes for kvalitetssikre studentene. Er måten vi arbeider på alltid den rette? Hvilke andre metoder kan brukes for å se den enkelte student? Dette, og flere spørsmål reises i oppgaveteksten.
format Master Thesis
author Solvoll, Hilde Holm
author_facet Solvoll, Hilde Holm
author_sort Solvoll, Hilde Holm
title Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling
title_short Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling
title_full Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling
title_fullStr Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling
title_full_unstemmed Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling
title_sort ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling
publisher Universitetet i Nordland
publishDate 2011
url http://hdl.handle.net/11250/141649
genre Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
op_relation http://hdl.handle.net/11250/141649
_version_ 1766116028610248704