Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling
Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2011 I denne oppgaven, rettes søkelyset mot undervisningsformer som kan gi kvalitet i utdanningen av sykepleiestudenter, ved små og store fakultet. Hensikten har vært å øke fokus på studentene i deres læreprosess. Kvalitetsreformen som tr...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Nordland
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/141649 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141649 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141649 2023-05-15T17:24:45+02:00 Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling Solvoll, Hilde Holm 2011 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141649 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/141649 praktisk kunnskap VDP::Social science: 200::Education: 280 Master thesis 2011 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:16Z Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2011 I denne oppgaven, rettes søkelyset mot undervisningsformer som kan gi kvalitet i utdanningen av sykepleiestudenter, ved små og store fakultet. Hensikten har vært å øke fokus på studentene i deres læreprosess. Kvalitetsreformen som tredde i kraft i 2003, la føringer for en tettere oppfølging av studentene i hele læringsløpet. Reformen lå i bunn når jeg gikk til intervju av tre lærere. Jeg ønsket å se om den hadde lagt føring for nytenkning eller nye arbeidsmetoder, til bruk i kvalitetssikringsarbeidet. Min egen erfaring har også blitt brukt som forskningsmateriale, og jeg er den fjerde læreren i kapittelet ”fire læreres faglige perspektiv”. Erfaringene som ble framtredende, var metoder som brukes for å kunne se den enkelte student. Jeg har valgt å bruke eksempler fra min erfaring som lærer, sykepleiestudent og som sykepleier, fordi dette har gitt meg verdifull kunnskap. I tillegg har jeg vekselvis brukt litteratur og funn fra intervju, som samtalepartner i oppgaven. Refleksjon og gruppearbeid fikk kanskje størst fokus av mine funn fordi dette var noe alle informanter vektla i stor grad. I mitt essay tar jeg opp møte med Anna, en student vi strøk i praksis. Temaet som omtales er metoder som brukes til å kvalitetssikre studentene i sykepleierutdanningen. Mitt vendepunkt i egen tenkning kom etter møte med Anna. Det fikk meg til å reflektere over metodene som brukes for kvalitetssikre studentene. Er måten vi arbeider på alltid den rette? Hvilke andre metoder kan brukes for å se den enkelte student? Dette, og flere spørsmål reises i oppgaveteksten. Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
praktisk kunnskap VDP::Social science: 200::Education: 280 |
spellingShingle |
praktisk kunnskap VDP::Social science: 200::Education: 280 Solvoll, Hilde Holm Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling |
topic_facet |
praktisk kunnskap VDP::Social science: 200::Education: 280 |
description |
Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2011 I denne oppgaven, rettes søkelyset mot undervisningsformer som kan gi kvalitet i utdanningen av sykepleiestudenter, ved små og store fakultet. Hensikten har vært å øke fokus på studentene i deres læreprosess. Kvalitetsreformen som tredde i kraft i 2003, la føringer for en tettere oppfølging av studentene i hele læringsløpet. Reformen lå i bunn når jeg gikk til intervju av tre lærere. Jeg ønsket å se om den hadde lagt føring for nytenkning eller nye arbeidsmetoder, til bruk i kvalitetssikringsarbeidet. Min egen erfaring har også blitt brukt som forskningsmateriale, og jeg er den fjerde læreren i kapittelet ”fire læreres faglige perspektiv”. Erfaringene som ble framtredende, var metoder som brukes for å kunne se den enkelte student. Jeg har valgt å bruke eksempler fra min erfaring som lærer, sykepleiestudent og som sykepleier, fordi dette har gitt meg verdifull kunnskap. I tillegg har jeg vekselvis brukt litteratur og funn fra intervju, som samtalepartner i oppgaven. Refleksjon og gruppearbeid fikk kanskje størst fokus av mine funn fordi dette var noe alle informanter vektla i stor grad. I mitt essay tar jeg opp møte med Anna, en student vi strøk i praksis. Temaet som omtales er metoder som brukes til å kvalitetssikre studentene i sykepleierutdanningen. Mitt vendepunkt i egen tenkning kom etter møte med Anna. Det fikk meg til å reflektere over metodene som brukes for kvalitetssikre studentene. Er måten vi arbeider på alltid den rette? Hvilke andre metoder kan brukes for å se den enkelte student? Dette, og flere spørsmål reises i oppgaveteksten. |
format |
Master Thesis |
author |
Solvoll, Hilde Holm |
author_facet |
Solvoll, Hilde Holm |
author_sort |
Solvoll, Hilde Holm |
title |
Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling |
title_short |
Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling |
title_full |
Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling |
title_fullStr |
Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling |
title_full_unstemmed |
Ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling |
title_sort |
ser du studenten? : en dannelsesreise mot kvalitet i handling |
publisher |
Universitetet i Nordland |
publishDate |
2011 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/141649 |
genre |
Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/141649 |
_version_ |
1766116028610248704 |