Møte og mot - samme rot : om lærerens mot i møte med elev og heim

Mastergradsoppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2008 Masteroppgaven er et vitenskapelig essay som avslutter et tverrfaglig deltidsstudium i Praktisk kunnskap over fire år. Studiet har inneholdt refleksjon over egen yrkeserfaring, forskning i eget praksisfelt, arbeid med intervju og skrivi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Gryt, Eldrid
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2008
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141637
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141637
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141637 2023-05-15T15:45:27+02:00 Møte og mot - samme rot : om lærerens mot i møte med elev og heim Gryt, Eldrid 2008 706600 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141637 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/141637 praktisk kunnskap profesjonskunnskap VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Master thesis 2008 ftnorduniv 2021-07-13T18:13:09Z Mastergradsoppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2008 Masteroppgaven er et vitenskapelig essay som avslutter et tverrfaglig deltidsstudium i Praktisk kunnskap over fire år. Studiet har inneholdt refleksjon over egen yrkeserfaring, forskning i eget praksisfelt, arbeid med intervju og skriving av hovedessayet. Yrkesbakgrunn har jeg fra atten års undervisning på ungdomsskole og fire års rådgiving på PPT.4 Erfaring har jeg fra oppdragelse av barn og deltaking i organisasjonsarbeid og fritidsaktiviteter. Jeg har alle arbeidsår vært fascinert og opptatt av møtet mellom mennesker og kommunikasjonen mellom lærer-elev og lærer-foreldre, derfor ble det naturlig å fordjupe meg i det feltet. Mot kom inn i bildet fordi jeg førsteåret fant en forunderlig forbindelse mellom mot og møte som jeg ikke visste av. Møte og mot er dermed blitt det gjennomgående temaet i delene som masteroppgaven består av. I læreplanen for skolen står det at en lærer må være modig. Gjennom skriveprosessens praksisrefleksjon og studielitteratur – ikke minst filosofien - har jeg funnet følgende ny kunnskap om motets betydning for yrkesutøvingen: Mot er det ypperste av alt: en dyd. Det befinner seg på den gylne middelveg, der feighet og overmot er grøftene på sidene. Å være dydig er det samme som å være dyktig, å duge; da balanserer du fornuft og følelser perfekt i handling. En lærer er avhengig av å ha mot for å duge i møtet med elev og heim. Fordi møte og mot har samme rot, vil nemlig et ekte møte mellom mennesker fordre at vi våger å møtes. Uten mot, blir det ikke møte. Tør vi møtet, oppstår det tillit, som er en av livsytringene. Den sier at jeg har behov for å bli tatt imot. Skjer det ikke, kan jeg oppleve meg avvist og mistrodd. I livet og skolen er vi helt avhengige av hverandre. Det kreves derfor av oss at vi tør å la den andres uttrykk gjøre inntrykk på oss. Å ta imot eleven, fordrer mot av læreren. Ved å illustrere den dyktige læreren som ”omsorgslæreren” og ”faglæreren” i ett, har jeg funnet at de ulike typene møter elever på ulik måte med ulik mengde mot. Det henger sammen med tre krav til læreren: Å være glad i barnet, faget – og seg selv. Mangler det siste, kan vi ikke tørre møtet med andre. Ved å studere lovverket for skolen om ansvarsdelingen med heimen, fant jeg at læreren kanskje tar mer ansvar for opplæringen av eleven enn han skal. Og fersk forskning viser at foreldre ønsker mer ansvar. For å få et bedre samarbeid er kommunikasjonen avgjørende, og også den krever modighet, av begge parter. Skal en lærer greie å følge loven, blir motet en helt avgjørende betingelse. Uten modige møter med elev og foreldre, blir det vanskelig å være en dyktig lærer. Derfor står det gamle ordtaket ved lag: ”Den som intet våger, intet vinner!” Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Heimen ENVELOPE(11.353,11.353,64.549,64.549)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic praktisk kunnskap
profesjonskunnskap
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
spellingShingle praktisk kunnskap
profesjonskunnskap
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
Gryt, Eldrid
Møte og mot - samme rot : om lærerens mot i møte med elev og heim
topic_facet praktisk kunnskap
profesjonskunnskap
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
description Mastergradsoppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2008 Masteroppgaven er et vitenskapelig essay som avslutter et tverrfaglig deltidsstudium i Praktisk kunnskap over fire år. Studiet har inneholdt refleksjon over egen yrkeserfaring, forskning i eget praksisfelt, arbeid med intervju og skriving av hovedessayet. Yrkesbakgrunn har jeg fra atten års undervisning på ungdomsskole og fire års rådgiving på PPT.4 Erfaring har jeg fra oppdragelse av barn og deltaking i organisasjonsarbeid og fritidsaktiviteter. Jeg har alle arbeidsår vært fascinert og opptatt av møtet mellom mennesker og kommunikasjonen mellom lærer-elev og lærer-foreldre, derfor ble det naturlig å fordjupe meg i det feltet. Mot kom inn i bildet fordi jeg førsteåret fant en forunderlig forbindelse mellom mot og møte som jeg ikke visste av. Møte og mot er dermed blitt det gjennomgående temaet i delene som masteroppgaven består av. I læreplanen for skolen står det at en lærer må være modig. Gjennom skriveprosessens praksisrefleksjon og studielitteratur – ikke minst filosofien - har jeg funnet følgende ny kunnskap om motets betydning for yrkesutøvingen: Mot er det ypperste av alt: en dyd. Det befinner seg på den gylne middelveg, der feighet og overmot er grøftene på sidene. Å være dydig er det samme som å være dyktig, å duge; da balanserer du fornuft og følelser perfekt i handling. En lærer er avhengig av å ha mot for å duge i møtet med elev og heim. Fordi møte og mot har samme rot, vil nemlig et ekte møte mellom mennesker fordre at vi våger å møtes. Uten mot, blir det ikke møte. Tør vi møtet, oppstår det tillit, som er en av livsytringene. Den sier at jeg har behov for å bli tatt imot. Skjer det ikke, kan jeg oppleve meg avvist og mistrodd. I livet og skolen er vi helt avhengige av hverandre. Det kreves derfor av oss at vi tør å la den andres uttrykk gjøre inntrykk på oss. Å ta imot eleven, fordrer mot av læreren. Ved å illustrere den dyktige læreren som ”omsorgslæreren” og ”faglæreren” i ett, har jeg funnet at de ulike typene møter elever på ulik måte med ulik mengde mot. Det henger sammen med tre krav til læreren: Å være glad i barnet, faget – og seg selv. Mangler det siste, kan vi ikke tørre møtet med andre. Ved å studere lovverket for skolen om ansvarsdelingen med heimen, fant jeg at læreren kanskje tar mer ansvar for opplæringen av eleven enn han skal. Og fersk forskning viser at foreldre ønsker mer ansvar. For å få et bedre samarbeid er kommunikasjonen avgjørende, og også den krever modighet, av begge parter. Skal en lærer greie å følge loven, blir motet en helt avgjørende betingelse. Uten modige møter med elev og foreldre, blir det vanskelig å være en dyktig lærer. Derfor står det gamle ordtaket ved lag: ”Den som intet våger, intet vinner!”
format Master Thesis
author Gryt, Eldrid
author_facet Gryt, Eldrid
author_sort Gryt, Eldrid
title Møte og mot - samme rot : om lærerens mot i møte med elev og heim
title_short Møte og mot - samme rot : om lærerens mot i møte med elev og heim
title_full Møte og mot - samme rot : om lærerens mot i møte med elev og heim
title_fullStr Møte og mot - samme rot : om lærerens mot i møte med elev og heim
title_full_unstemmed Møte og mot - samme rot : om lærerens mot i møte med elev og heim
title_sort møte og mot - samme rot : om lærerens mot i møte med elev og heim
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2008
url http://hdl.handle.net/11250/141637
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
ENVELOPE(11.353,11.353,64.549,64.549)
geographic Bodø
Faget
Heimen
geographic_facet Bodø
Faget
Heimen
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation http://hdl.handle.net/11250/141637
_version_ 1766379846861062144